Apple onttroont Google als “meest waardevolle merk”

Het is Apple eindelijk gelukt om Google als “meest waardevolle merk ter wereld” van de troon te stoten. Volgens onderzoeksbureau Millward Brown is het bedrijf van (de nog altijd zieke) Steve Jobs nu 153,3 miljard dollar waard. Dat is liefst 84% meer dan een jaar geleden. Google boet 2% aan waarde in maar is nog altijd 111,5 miljard dollar waard.

Technologie boven

De top 100 wordt gedomineerd door technologiemerken (liefst één op de drie). Op fastfoodketen McDonald’s na bestaat de hele top 5 zelfs uit technologiebedrijven, met na Apple en Google ook nog IBM op drie en Microsoft op vijf.


Facebook duikt dit jaar voor het eerst op in de top 100 op plaats 35: het merk van Zuckerberg is 19,1 miljard dollar waard, een stijging met 246 procent. Na Facebook realiseerde de Chinese zoekmachine Baidu, ook al nieuw in de lijst, de grootste relatieve stijging met een groei van 141 procent. De gezamenlijke waarde van de honderd merken steeg in een jaar tijd met 17 procent tot een duizelingwekkende 2.400 miljard dollar…

Amazon meest waardevolle retailer

Met 37,628 miljard dollar is Amazon.com het meest waardevolle retailmerk. De waarde ervan steeg vorig jaar nog 37 procent. Walmart staat op twee met 37,277 miljard dollar, 5% minder dan in de editie van 2010. De Britse supermarktgigant Tesco staat ook op het podium, maar is met 21,834 miljard dollar bijna de helft minder waard. Gevolgd door het Franse Carrefour (13,754 miljard). Target, eBay, HomeDepot, Aldi, Auchan en Ikea vervolledigen de top 10.

Nike, H&M en Zara in de kledingsector

De top 3 onder de textielmerken zijn elk minstens 10 miljard dollar waard: Nike haalt net geen 14 miljard dollar (13,917 om precies te zijn), Hennes & Mauritz is 13,006 miljard waard terwijl Zara met 10,335 miljard het podium vervolledigt. Nummer 4, Ralph Lauren, volgt al op een respectabele afstand met een merkwaarde van 3,378 miljard dollar. Al laat het merk wel kleppers als Esprit, Adidas, Uniqlo (uit Japan), Next en Hugo Boss achter zich. Het Chinese MetersBonwe sluit de top 10 af met 1,446 miljard dollar.

Luxemerken forse groeiers

Opvallend is de sterke doorbraak van merken uit de opkomende groeilanden, vooral dan China en Brazilië. De toegenomen rijkdom in die regio’s heeft echter ook een positief gevolg voor Europa, van oudsher sterk in luxemerken. Met 24,312 miljard dollar is Louis Vuitton het meest waardevolle luxemerk wereldwijd, gevolgd door het al even Franse Hermès dat wel ruim de helft minder waard is (11,917 miljard dollar). Gucci staat op drie (7,449 miljard dollar), Chanel op vier (6,823 miljard dollar) en Cartier op vijf (5,327 miljard dollar). Staan ook nog te blinken in de top 10 van meest waardevolle luxemerken: Rolex, Hennessy, Moët & Chandon, Fendi en Burberry.
 

Het is Apple eindelijk gelukt om Google als “meest waardevolle merk ter wereld” van de troon te stoten. Volgens onderzoeksbureau Millward Brown is het bedrijf van (de nog altijd zieke) Steve Jobs nu 153,3 miljard dollar waard. Dat is liefst 84% meer dan een jaar geleden. Google boet 2% aan waarde in maar is nog altijd 111,5 miljard dollar waard.

Technologie boven

De top 100 wordt gedomineerd door technologiemerken (liefst één op de drie). Op fastfoodketen McDonald’s na bestaat de hele top 5 zelfs uit technologiebedrijven, met na Apple en Google ook nog IBM op drie en Microsoft op vijf.


Facebook duikt dit jaar voor het eerst op in de top 100 op plaats 35: het merk van Zuckerberg is 19,1 miljard dollar waard, een stijging met 246 procent. Na Facebook realiseerde de Chinese zoekmachine Baidu, ook al nieuw in de lijst, de grootste relatieve stijging met een groei van 141 procent. De gezamenlijke waarde van de honderd merken steeg in een jaar tijd met 17 procent tot een duizelingwekkende 2.400 miljard dollar…

Amazon meest waardevolle retailer

Met 37,628 miljard dollar is Amazon.com het meest waardevolle retailmerk. De waarde ervan steeg vorig jaar nog 37 procent. Walmart staat op twee met 37,277 miljard dollar, 5% minder dan in de editie van 2010. De Britse supermarktgigant Tesco staat ook op het podium, maar is met 21,834 miljard dollar bijna de helft minder waard. Gevolgd door het Franse Carrefour (13,754 miljard). Target, eBay, HomeDepot, Aldi, Auchan en Ikea vervolledigen de top 10.

Nike, H&M en Zara in de kledingsector

De top 3 onder de textielmerken zijn elk minstens 10 miljard dollar waard: Nike haalt net geen 14 miljard dollar (13,917 om precies te zijn), Hennes & Mauritz is 13,006 miljard waard terwijl Zara met 10,335 miljard het podium vervolledigt. Nummer 4, Ralph Lauren, volgt al op een respectabele afstand met een merkwaarde van 3,378 miljard dollar. Al laat het merk wel kleppers als Esprit, Adidas, Uniqlo (uit Japan), Next en Hugo Boss achter zich. Het Chinese MetersBonwe sluit de top 10 af met 1,446 miljard dollar.

Luxemerken forse groeiers

Opvallend is de sterke doorbraak van merken uit de opkomende groeilanden, vooral dan China en Brazilië. De toegenomen rijkdom in die regio’s heeft echter ook een positief gevolg voor Europa, van oudsher sterk in luxemerken. Met 24,312 miljard dollar is Louis Vuitton het meest waardevolle luxemerk wereldwijd, gevolgd door het al even Franse Hermès dat wel ruim de helft minder waard is (11,917 miljard dollar). Gucci staat op drie (7,449 miljard dollar), Chanel op vier (6,823 miljard dollar) en Cartier op vijf (5,327 miljard dollar). Staan ook nog te blinken in de top 10 van meest waardevolle luxemerken: Rolex, Hennessy, Moët & Chandon, Fendi en Burberry.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Nieuwe app Voedingscentrum wijst gezonde voeding aan

04/01/2018

Het Nederlandse Voedingscentrum lanceert een app om te checken hoe gezond voeding is. Met de ‘Kies Ik Gezond?’-app kunnen shoppers voeding in de supermarkt vergelijken en makkelijker kijken hoe gezond iets is.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top