Apple onttroont Google als “meest waardevolle merk”

Het is Apple eindelijk gelukt om Google als “meest waardevolle merk ter wereld” van de troon te stoten. Volgens onderzoeksbureau Millward Brown is het bedrijf van (de nog altijd zieke) Steve Jobs nu 153,3 miljard dollar waard. Dat is liefst 84% meer dan een jaar geleden. Google boet 2% aan waarde in maar is nog altijd 111,5 miljard dollar waard.

Technologie boven

De top 100 wordt gedomineerd door technologiemerken (liefst één op de drie). Op fastfoodketen McDonald’s na bestaat de hele top 5 zelfs uit technologiebedrijven, met na Apple en Google ook nog IBM op drie en Microsoft op vijf.


Facebook duikt dit jaar voor het eerst op in de top 100 op plaats 35: het merk van Zuckerberg is 19,1 miljard dollar waard, een stijging met 246 procent. Na Facebook realiseerde de Chinese zoekmachine Baidu, ook al nieuw in de lijst, de grootste relatieve stijging met een groei van 141 procent. De gezamenlijke waarde van de honderd merken steeg in een jaar tijd met 17 procent tot een duizelingwekkende 2.400 miljard dollar…

Amazon meest waardevolle retailer

Met 37,628 miljard dollar is Amazon.com het meest waardevolle retailmerk. De waarde ervan steeg vorig jaar nog 37 procent. Walmart staat op twee met 37,277 miljard dollar, 5% minder dan in de editie van 2010. De Britse supermarktgigant Tesco staat ook op het podium, maar is met 21,834 miljard dollar bijna de helft minder waard. Gevolgd door het Franse Carrefour (13,754 miljard). Target, eBay, HomeDepot, Aldi, Auchan en Ikea vervolledigen de top 10.

Nike, H&M en Zara in de kledingsector

De top 3 onder de textielmerken zijn elk minstens 10 miljard dollar waard: Nike haalt net geen 14 miljard dollar (13,917 om precies te zijn), Hennes & Mauritz is 13,006 miljard waard terwijl Zara met 10,335 miljard het podium vervolledigt. Nummer 4, Ralph Lauren, volgt al op een respectabele afstand met een merkwaarde van 3,378 miljard dollar. Al laat het merk wel kleppers als Esprit, Adidas, Uniqlo (uit Japan), Next en Hugo Boss achter zich. Het Chinese MetersBonwe sluit de top 10 af met 1,446 miljard dollar.

Luxemerken forse groeiers

Opvallend is de sterke doorbraak van merken uit de opkomende groeilanden, vooral dan China en Brazilië. De toegenomen rijkdom in die regio’s heeft echter ook een positief gevolg voor Europa, van oudsher sterk in luxemerken. Met 24,312 miljard dollar is Louis Vuitton het meest waardevolle luxemerk wereldwijd, gevolgd door het al even Franse Hermès dat wel ruim de helft minder waard is (11,917 miljard dollar). Gucci staat op drie (7,449 miljard dollar), Chanel op vier (6,823 miljard dollar) en Cartier op vijf (5,327 miljard dollar). Staan ook nog te blinken in de top 10 van meest waardevolle luxemerken: Rolex, Hennessy, Moët & Chandon, Fendi en Burberry.
 

Het is Apple eindelijk gelukt om Google als “meest waardevolle merk ter wereld” van de troon te stoten. Volgens onderzoeksbureau Millward Brown is het bedrijf van (de nog altijd zieke) Steve Jobs nu 153,3 miljard dollar waard. Dat is liefst 84% meer dan een jaar geleden. Google boet 2% aan waarde in maar is nog altijd 111,5 miljard dollar waard.

Technologie boven

De top 100 wordt gedomineerd door technologiemerken (liefst één op de drie). Op fastfoodketen McDonald’s na bestaat de hele top 5 zelfs uit technologiebedrijven, met na Apple en Google ook nog IBM op drie en Microsoft op vijf.


Facebook duikt dit jaar voor het eerst op in de top 100 op plaats 35: het merk van Zuckerberg is 19,1 miljard dollar waard, een stijging met 246 procent. Na Facebook realiseerde de Chinese zoekmachine Baidu, ook al nieuw in de lijst, de grootste relatieve stijging met een groei van 141 procent. De gezamenlijke waarde van de honderd merken steeg in een jaar tijd met 17 procent tot een duizelingwekkende 2.400 miljard dollar…

Amazon meest waardevolle retailer

Met 37,628 miljard dollar is Amazon.com het meest waardevolle retailmerk. De waarde ervan steeg vorig jaar nog 37 procent. Walmart staat op twee met 37,277 miljard dollar, 5% minder dan in de editie van 2010. De Britse supermarktgigant Tesco staat ook op het podium, maar is met 21,834 miljard dollar bijna de helft minder waard. Gevolgd door het Franse Carrefour (13,754 miljard). Target, eBay, HomeDepot, Aldi, Auchan en Ikea vervolledigen de top 10.

Nike, H&M en Zara in de kledingsector

De top 3 onder de textielmerken zijn elk minstens 10 miljard dollar waard: Nike haalt net geen 14 miljard dollar (13,917 om precies te zijn), Hennes & Mauritz is 13,006 miljard waard terwijl Zara met 10,335 miljard het podium vervolledigt. Nummer 4, Ralph Lauren, volgt al op een respectabele afstand met een merkwaarde van 3,378 miljard dollar. Al laat het merk wel kleppers als Esprit, Adidas, Uniqlo (uit Japan), Next en Hugo Boss achter zich. Het Chinese MetersBonwe sluit de top 10 af met 1,446 miljard dollar.

Luxemerken forse groeiers

Opvallend is de sterke doorbraak van merken uit de opkomende groeilanden, vooral dan China en Brazilië. De toegenomen rijkdom in die regio’s heeft echter ook een positief gevolg voor Europa, van oudsher sterk in luxemerken. Met 24,312 miljard dollar is Louis Vuitton het meest waardevolle luxemerk wereldwijd, gevolgd door het al even Franse Hermès dat wel ruim de helft minder waard is (11,917 miljard dollar). Gucci staat op drie (7,449 miljard dollar), Chanel op vier (6,823 miljard dollar) en Cartier op vijf (5,327 miljard dollar). Staan ook nog te blinken in de top 10 van meest waardevolle luxemerken: Rolex, Hennessy, Moët & Chandon, Fendi en Burberry.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue rolt eigen witgoedlevering uit in Vlaanderen

28/06/2017

Coolblue lanceert CoolblueBezorgt, de eigen dienst waarmee het witgoedbestellingen voortaan zal leveren aan haar klanten, nu ook in België. De webshop hoopt zo meer grip te krijgen op de 'last mile delivery' van grote pakketten.

Media-Saturn wil aankoop Redcoon ongedaan laten maken

27/06/2017

Media-Saturn heeft een bijzondere strategie aangenomen om de verliezen vanuit de webwinkel Redcoon, die het in 2011 aankocht, te laten verdwijnen. Het heeft een rechtszaak aangespannen om de overname met terugwerkende kracht ongedaan te laten maken.

Huub Vermeulen benoemd tot nieuwe algemeen directeur bol.com

27/06/2017

Na bijna twintig jaar is het aan de top van bol.com tijd voor vernieuwing. Algemeen directeur Daniel Ropers verlaat immers het bedrijf en zal vervangen worden door Huub Vermeulen, die ook al zestien jaar bij de webwinkel werkt.

Google krijgt recordboete van Europa

27/06/2017

Google heeft van de Europese Commissie een boete gekregen van maar liefst 2,42 miljard euro, omdat het zijn marktpositie misbruikt zou hebben om eigen producten prominenter in beeld te brengen bij de zoekresultaten.

Metro Group investeert in mobiele betaaloplossing

27/06/2017

De Duitse Metro Group heeft geïnvesteerd in de Britse startup Yoyo Wallet, een snel groeiend mobiele betaalplatform dat opereert in heel Europa. Metro Group investeerde samen met enkele andere bedrijven in totaal 14 miljoen euro in Yoyo Wallet.

Total Sports wordt Sportshop.com

21/06/2017

Total Sports Trading verandert op 1 juli van naam en gaat dan officieel verder als Sportshop.com. Met die nieuwe wil de groep sportwebshops internationaal verder kunnen groeien. In Nederland blijven de huidige namen ook in gebruik.

Back to top