Alibaba gaat auto’s verkopen uit een automaat | RetailDetail

Alibaba gaat auto’s verkopen uit een automaat

Alibaba gaat auto’s verkopen uit een automaat
Foto Alibaba

Een auto aanschaffen moet even simpel worden als een blikje frisdrank kopen, vindt Alibaba-baas Jack Ma. De Chinese retailer heeft concrete plannen om auto’s te verkopen uit gigantische automaten.

 

Twee openingen gepland

Dat Alibaba ambities heeft in de autosector, was al bekend. Zo heeft het bedrijf een overeenkomst gesloten met Ford voor de verkoop van elektrische auto’s in China. Maar het wil nog een stap verder gaan, met gigantische automaten waaruit je auto’s kunt kopen via een smartphone app.

 

Hoe het werkt? Gebruikers van de Taobao-app van Alibaba kunnen – desnoods gewoon op straat – een auto scannen die ze willen testen. Met een selfie reserveren ze een testrit. Bij de automaat, die voorzien is van een systeem met gezichtsherkenning, kunnen ze vervolgens de auto gaan ophalen en er drie dagen mee rondrijden. Daarna kunnen ze het voertuig aankopen via Taobao of een andere auto testen.

 

Alibaba zegt dat het in januari twee winkels zal openen, één in Shanghai en de andere in Nanjing. Het ultieme doel is dat het aanschaffen van een auto even simpel moet worden als een blikje frisdrank kopen. In de loop van 2018 zouden “dozijnen” bijkomende verkooppunten volgen. Het filmpje hieronder geeft alvast een impressie van het koopproces. 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Opinie: Blockchain, de killer van de platformen

11/06/2018

Blockchain houdt bijzonder interessante mogelijkheden in voor retail. Het is echter niet alleen een hulpmiddel voor de retailer, het kan die ook gaan vervangen. Maakt blockchain banken en supermarkten overbodig?

“Wij zijn de poort naar China”  (Roland Palmer, Alibaba Benelux)

07/06/2018

De Chinese reus Alibaba komt naar Europa, maar brengt Europese merken ook naar Azië. Is China het beloofde land voor Benelux-ondernemers? “Nergens elders vind je een markt die zo hard groeit!”

Alibaba opent Belgisch magazijn in Luik

31/05/2018

Alibaba gaat vijf nieuwe magazijnen openen, waaronder een in Luik. Via het dochterbedrijf Cainiao wil de Chinese retailgroep zijn logistieke netwerk en technologie verder uitbreiden.

Intersport en Alibaba openen samen megawinkel in Peking

31/05/2018

Sportketen Intersport heeft samen met Alibaba’s merkenplatform Tmall een megawinkel geopend in Peking. De vestiging is 1.300 m² groot en uitgerust met allerlei technologische snufjes, zoals een slimme schoenenspiegel.

Alibaba investeert in logistiek, ook in Europa

30/05/2018

De Chinese retailreus Alibaba investeert 1,4 miljard dollar in postbedrijf ZTO en krijgt zo 10% van de Chinese pakjesleveraar in handen. Alibaba zou ook op zoek zijn naar een logistiek centrum in Duitsland, om de Europese markt te veroveren.