Alibaba gaat auto’s verkopen uit een automaat | RetailDetail

Alibaba gaat auto’s verkopen uit een automaat

Alibaba gaat auto’s verkopen uit een automaat
Foto Alibaba

Een auto aanschaffen moet even simpel worden als een blikje frisdrank kopen, vindt Alibaba-baas Jack Ma. De Chinese retailer heeft concrete plannen om auto’s te verkopen uit gigantische automaten.

 

Twee openingen gepland

Dat Alibaba ambities heeft in de autosector, was al bekend. Zo heeft het bedrijf een overeenkomst gesloten met Ford voor de verkoop van elektrische auto’s in China. Maar het wil nog een stap verder gaan, met gigantische automaten waaruit je auto’s kunt kopen via een smartphone app.

 

Hoe het werkt? Gebruikers van de Taobao-app van Alibaba kunnen – desnoods gewoon op straat – een auto scannen die ze willen testen. Met een selfie reserveren ze een testrit. Bij de automaat, die voorzien is van een systeem met gezichtsherkenning, kunnen ze vervolgens de auto gaan ophalen en er drie dagen mee rondrijden. Daarna kunnen ze het voertuig aankopen via Taobao of een andere auto testen.

 

Alibaba zegt dat het in januari twee winkels zal openen, één in Shanghai en de andere in Nanjing. Het ultieme doel is dat het aanschaffen van een auto even simpel moet worden als een blikje frisdrank kopen. In de loop van 2018 zouden “dozijnen” bijkomende verkooppunten volgen. Het filmpje hieronder geeft alvast een impressie van het koopproces. 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

JD.com gaat duizend winkels per dag openen

17/04/2018

JD.com heeft plannen om maar liefst duizend supermarkten per dag te openen in China. Met dit indrukwekkende streefdoel zet het tweede grootste e-commercebedrijf van het land zijn ambities om ook de offline markt te veroveren, kracht bij.

Hoe supermarkten zich kunnen wapenen tegen Amazon

11/04/2018

De mogelijke komst van Amazon naar Nederland hoeft voor supermarkten geen grote bedreiging te betekenen, als ze zich verdedigen door eigen platformactiviteiten te ontplooien.

Walmart lanceert high-tech winkelconcept in China

03/04/2018

De Amerikaanse retailketen Walmart breidt uit in China met een kleinere versie van zijn bekende hypermarkt. De high-tech supermarkt richt zich vooral op het groeiend aantal online winkelende Chinezen en biedt mobiele betalingen via WeChat aan.

H&M opent webshop op Tmall

22/03/2018

Het Zweedse H&M heeft er een moeilijk jaar opzitten, waarbij het de omzet zag dalen. Daarbij werd een nieuwe strategie naar voren gebracht, met meer focus op e-commerce. Een eerste stap binnen die strategie is een webshop op het Chinese Tmall.

Nieuwe CEO van Esprit komt van New Look

21/03/2018

Modeketen Esprit krijgt een nieuwe CEO: Jose Manuel Martínez verlaat het bedrijf en geeft de fakkel door aan Anders Kristiansen. De voormalige topman van New Look moet Esprit in een nieuwe groeifase brengen, met vooral ambitieuze plannen in China.

Alibaba verdubbelt investering in Lazada

19/03/2018

Het Chinese Alibaba gaat opnieuw 2 miljard dollar (1,6 miljard euro) investeren in e-commercebedrijf Lazada, dat actief is in Zuidoost-Azië. Twee jaar geleden investeerde het al een gelijkaardig bedrag in de groep.