Autodealer eist 11 miljoen euro van D’Ieteren

Autodealer die 11 miljoen euro eiste van D’Ieteren krijgt ongelijk

Autodealer die 11 miljoen euro eiste van D’Ieteren krijgt ongelijk
Latem Motors timmert intussen aan de weg als 'onafhankelijke verdeler gespecialiseerd in Audi'

Een garagehouder die niet akkoord ging met de plannen van D'Ieteren Auto om het aantal dealers fors te beperken, is door de rechtbank in het ongelijk gesteld. Hij eiste liefst 11 miljoen euro van de Belgische invoerder van o.a. VW, Audi, Seat en Skoda.

Van 171 dealers naar 26 ‘market areas’

De plannen van D’Ieteren om het aantal dealers fors terug te schroeven ‑ van 171 nu naar 26 tegen 2020 ‑ stuiten op verzet. De bedoeling was nochtans lovenswaardig: de lage rendabiliteit van de dealers verhogen. Maar dat kon enkel door garagehouders ertoe te overhalen hun vestiging ‑ die vaak al decennia in familiehanden is ‑ te verkopen.

 

“Vandaag zijn er 18 regio’s waar de market area leader zijn rol heeft bevestigd”, zegt Denis Gorteman, de CEO van D’Ieteren Auto, in zakenkrant De Tijd. Daarmee ligt het bedrijf naar eigen zeggen voor op schema. Maar de laatste loodjes wegen blijkbaar het zwaarst: nogal wat kleinere dealers houden het been stijf, al dan niet in de hoop een hogere overnameprijs te versieren.

 

Velen vrezen dat D’Ieteren de consolidatiegolf heeft opgestart om binnen enkele jaren het hele dealernetwerk zelf over te nemen. De groep kocht de voorbije jaren namelijk al flink wat dealerships over op de as Brussel-Antwerpen. Maar Gorteman ontkent: “D’Ieteren zal drie market area leaders in Antwerpen, Mechelen en Brussel hebben, en die vertegenwoordigen 20 procent van de volumes. We zijn blij met die 20 procent. D’Ieteren gelooft in een onafhankelijk netwerk en dat willen we zo houden.”

 

Belangrijke rechtszaak

Een van de mensen die weigerde zijn zaak over te laten, is Philippe Schotte uit Sint-Martens-Latem. Omdat D’Ieteren Auto zijn concessie stopzette, was de uitbater van de vroegere Audi-garage Latem Motors naar de rechtbank gestapt en eiste 11 miljoen euro van D’Ieteren Auto voor onbetaalde commissies, bonussen en wisselstukken. “De ontbinding van zijn concessiecontract heeft niets te maken met de marktstrategie”, is het enige wat Gorteman kwijt wilde over de zaak.

 

De Gentse rechtbank van koophandel heeft echter zopas geoordeeld dat de hoofdeisen van Latem Motors 'toelaatbaar maar ongegrond' zijn. Dat betekent concreet dat D'Ieteren geen schadevergoeding moet betalen aan de Latemse dealer. Schotte moet daarentegen D'Ieteren 110.000 euro schadevergoeding betalen voor laattijdig betaalde facturen, zo meldt zakenkrant De Tijd.

 

Heel wat dealers keken met spanning uit naar de uitspraak van de rechtbank in Gent: “Als de uitspraak in het voordeel van Schotte uitvalt, is het hek van de dam”, stelde een insider in de zakenkrant. Maar zover is het dus niet gekomen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Fiets! zet Hans Struijk Fietsen in de etalage

23/05/2018

De Nederlandse keten van fietsenwinkels Hans Struijk staat te koop. Fiets!, sinds 2015 de Belgische eigenaar, herstructureert en stopt met de buitenlandse activiteiten. 

Bol.com gaat fietsen rijklaar aanbieden in fysieke fietsenwinkels

07/03/2018

Nederlandse klanten die bij bol.com een fiets van het merk Union bestellen, kunnen die voortaan rijklaar ophalen bij een fietsenwinkel in de buurt. De fietsenmaker monteert dan de fiets, zodat die meteen te gebruiken is door de klant.

Alibaba gaat auto’s verkopen uit een automaat

19/12/2017

Een auto aanschaffen moet even simpel worden als een blikje frisdrank kopen, vindt Alibaba-baas Jack Ma. De Chinese retailer heeft concrete plannen om auto’s te verkopen uit gigantische automaten.

Dyson gaat elektrische auto’s maken

27/09/2017

Wie Dyson zegt, die denkt voornamelijk aan stofzuigers. Daar komt binnen enkele jaren mogelijk verandering in, want het bedrijf wil zich vanaf 2020 storten op de markt van de elektrische auto’s.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

05/07/2017

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.