Autoverkoop kent zwakste meimaand in 20 jaar | RetailDetail

Autoverkoop kent zwakste meimaand in 20 jaar

Autoverkoop kent zwakste meimaand in 20 jaar

In de hele Europese Unie zijn in de voorbije meimaand 5,9% minder auto's ingeschreven dan een jaar eerder. Daarmee  is de autoverkoop teruggeslagen naar het niveau van liefst 1993. Opvallend: terwijl Nederland serieuze klappen incasseert, lijkt België wel aan een schuchtere inhaalbeweging bezig.

Britten grote uitzondering

De zwakste meimaand in 20 jaar blijkt uit de nieuwste statistieken van de Europese sectorfederatie ACEA. Met slechts 1.042.742 wagens moeten we al teruggaan tot mei 1993 om nog zo'n laag cijfer te vinden (toen net geen miljoen).

 

Alle grote autolanden moesten in mei fors inboeten, met als - spreekwoordelijke - uitzondering het Verenigd Koninkrijk (+11%). In Spanje daalde de autoverkoop met 2,6%, in Italië met 8%, in Duitsland met 9,9% en in Frankrijk zelfs met 10,4%.

 

Over de eerste vijf maanden van het jaar oogt de balans zo mogelijk nog zwarter: de verkoop ligt nu al 6,8% lager dan in diezelfde periode een jaar eerder. Hier krijgen vooral Italië (-11,3%) en Frankrijk (-11,9%) klappen. Ook Spanje (-5,8%) en Duitsland (-8,8%) gaan erop achteruit. Eens te meer zorgen de Britten voor de uitzondering: +9,3%.

 

Nederland onderuit, België vooruit

De crisis en de besparingen laten zo goed als overal een spoor van vernieling na. Zo kelderde de autoverkoop in Cyprus met 43,8% over de voorbije vijf maanden. De op één na grootste tik is echter weggelegd voor Nederland: daar ligt de autoverkoop in de periode januari-mei al 30,8% lager dan vorig jaar. De maand mei klokte zelfs af op -37%.

 

Het Nederlandse cijfer staat in schril contrast met België, waar in mei 9,2% meer auto's werden ingeschreven dan in dezelfde maand een jaar eerder. Over vijf maanden bekeken doet de Belgische autoverkoop het 3,9% beter dan vorig jaar, al hoort daar wel de kanttekening bij dat 2012 ook een absoluut rampjaar was.

 

Op een fundamentele ommekeer blijft het voor de Europese autoverkoop dus nog (even) wachten. Consultancybedrijf AlixPartners verwacht zelfs geen groei in de West-Europese automarkt voor 2019.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Uitstel van betaling voor fietswinkels Hans Struijk

27/06/2018

De Nederlandse keten van fietsenwinkels Hans Struijk, die recent door de Belgische eigenaar Fiets! te koop werd gezet, heeft geen investeerder gevonden en zit daardoor in zware financiële problemen.

Fiets! zet Hans Struijk Fietsen in de etalage

23/05/2018

De Nederlandse keten van fietsenwinkels Hans Struijk staat te koop. Fiets!, sinds 2015 de Belgische eigenaar, herstructureert en stopt met de buitenlandse activiteiten. 

Bol.com gaat fietsen rijklaar aanbieden in fysieke fietsenwinkels

07/03/2018

Nederlandse klanten die bij bol.com een fiets van het merk Union bestellen, kunnen die voortaan rijklaar ophalen bij een fietsenwinkel in de buurt. De fietsenmaker monteert dan de fiets, zodat die meteen te gebruiken is door de klant.

Alibaba gaat auto’s verkopen uit een automaat

19/12/2017

Een auto aanschaffen moet even simpel worden als een blikje frisdrank kopen, vindt Alibaba-baas Jack Ma. De Chinese retailer heeft concrete plannen om auto’s te verkopen uit gigantische automaten.

Dyson gaat elektrische auto’s maken

27/09/2017

Wie Dyson zegt, die denkt voornamelijk aan stofzuigers. Daar komt binnen enkele jaren mogelijk verandering in, want het bedrijf wil zich vanaf 2020 storten op de markt van de elektrische auto’s.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.