Autoverkoop kent zwakste meimaand in 20 jaar

Autoverkoop kent zwakste meimaand in 20 jaar

In de hele Europese Unie zijn in de voorbije meimaand 5,9% minder auto's ingeschreven dan een jaar eerder. Daarmee  is de autoverkoop teruggeslagen naar het niveau van liefst 1993. Opvallend: terwijl Nederland serieuze klappen incasseert, lijkt België wel aan een schuchtere inhaalbeweging bezig.

Britten grote uitzondering

De zwakste meimaand in 20 jaar blijkt uit de nieuwste statistieken van de Europese sectorfederatie ACEA. Met slechts 1.042.742 wagens moeten we al teruggaan tot mei 1993 om nog zo'n laag cijfer te vinden (toen net geen miljoen).

 

Alle grote autolanden moesten in mei fors inboeten, met als - spreekwoordelijke - uitzondering het Verenigd Koninkrijk (+11%). In Spanje daalde de autoverkoop met 2,6%, in Italië met 8%, in Duitsland met 9,9% en in Frankrijk zelfs met 10,4%.

 

Over de eerste vijf maanden van het jaar oogt de balans zo mogelijk nog zwarter: de verkoop ligt nu al 6,8% lager dan in diezelfde periode een jaar eerder. Hier krijgen vooral Italië (-11,3%) en Frankrijk (-11,9%) klappen. Ook Spanje (-5,8%) en Duitsland (-8,8%) gaan erop achteruit. Eens te meer zorgen de Britten voor de uitzondering: +9,3%.

 

Nederland onderuit, België vooruit

De crisis en de besparingen laten zo goed als overal een spoor van vernieling na. Zo kelderde de autoverkoop in Cyprus met 43,8% over de voorbije vijf maanden. De op één na grootste tik is echter weggelegd voor Nederland: daar ligt de autoverkoop in de periode januari-mei al 30,8% lager dan vorig jaar. De maand mei klokte zelfs af op -37%.

 

Het Nederlandse cijfer staat in schril contrast met België, waar in mei 9,2% meer auto's werden ingeschreven dan in dezelfde maand een jaar eerder. Over vijf maanden bekeken doet de Belgische autoverkoop het 3,9% beter dan vorig jaar, al hoort daar wel de kanttekening bij dat 2012 ook een absoluut rampjaar was.

 

Op een fundamentele ommekeer blijft het voor de Europese autoverkoop dus nog (even) wachten. Consultancybedrijf AlixPartners verwacht zelfs geen groei in de West-Europese automarkt voor 2019.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

05/07/2017

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.

Bestellen bij Starbucks kan nu ook via Ford-wagen

24/03/2017

Autobouwer Ford heeft bekend gemaakt dat chauffeurs die beschikken over een wagen met de SYNC3-stemtechnologie binnenkort ook rechtstreeks bestellingen kunnen plaatsen bij koffieketen Starbucks.

Dieselgate: Renault in opspraak, huiszoekingen bij Audi en VW

16/03/2017

Het dieselgate-schandaal mag dan een tijdje achter ons liggen, het onderzoek loopt nog altijd. Gisteren vielen speurders binnen in enkele Duitse vestigingen van Audi en moederbedrijf Volkswagen, en in Frankrijk brengt een uitgelekt rapport Renault zwaar in opspraak.

Peugeot neemt Opel over van General Motors

06/03/2017

Het Franse autoconcern PSA Peugeot Citroën neemt het Duitse automerk Opel voor een bedrag van 2,2 miljard euro over van de huidige eigenaar General Motors. Samen worden ze op de één na grootste fabrikant van Europa.

Tesla opnieuw in de rode cijfers

23/02/2017

De Amerikaanse constructeur van elektrische auto’s Tesla heeft zijn vierde kwartaal afgesloten met een nettoverlies van 121 miljoen dollar (115 miljoen euro). In het derde kwartaal was er nog een winst van 21,9 miljoen dollar (20 miljoen euro).

Back to top