Bij Volkswagen verdwijnen 30.000 banen | RetailDetail

Bij Volkswagen verdwijnen 30.000 banen

Bij Volkswagen verdwijnen 30.000 banen

De Duitse autobouwer Volkswagen gaat 30.000 van zijn 610.000 jobs schrappen, om zo tot 3.7 miljard euro per jaar te besparen. Vooral Duitsland wordt zwaar getroffen: daar verdwijnen maar liefst 23.000 banen. Daarbij zouden geen gedwongen ontslagen vallen.

Belgische vakbonden niet ongerust

De 30.000 banen zullen over de komende vier jaar verdwijnen, zodat Volkswagen tegen 2020 3.7 miljard euro per jaar kan besparen. Langs de andere kant heeft Volkswagen beloofd om ook 9.000 nieuwe banen te creëren door meer te gaan investeren in de ontwikkeling van elektrische wagens.

 

Voorlopig is het nog niet duidelijk waar de 7.000 banen buiten Duitsland zullen verdwijnen. De vakbonden van de Belgische Audi-fabriek in Brussel zijn voorlopig nog niet ongerust: zij stellen dat alle werknemers nodig zijn om te werken aan een nieuw elektrisch model.

 

De besparingen zijn nog het gevolg van het dieselschandaal dat de autobouwer een fikse duit zal kosten. De kosten voor herstellingen en boetes zijn ondertussen al opgelopen tot 18,2 miljard euro en mogelijk komt daar nog een hap bij.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Hugo Boss groeit vooral online sterk

03/05/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss kon tijdens het eerste kwartaal groei optekenen in alle regio's. De omzet van de groep steeg met 5% tot 650 miljoen euro, onder meer dankzij de sterke groei van de eigen webshop.

Picnic breidt uit in Nederland en Duitsland

16/04/2018

Picnic Duitsland start met grote ambities: binnen zes maanden wil de Nederlandse online supermarkt al winst boeken in Noordrijn-Westfalen. In eigen land rolt Picnic zijn leveringsdienst dan weer uit naar Noord-Brabant.

De ‘Schnäppcam’ lokt klanten weer naar de winkel

16/04/2018

De strijd aanbinden met webshops lijkt in deze tijd een verloren zaak voor veel fysieke winkels, maar niet alle winkeliers gooien zomaar de handdoek in de ring. Dat bewijst een Duitse witgoedhandelaar die een originele manier vond om klanten te lokken.

Takeaway levert een derde meer meeneemmaaltijden

10/04/2018

Takeaway.com, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl en het voormalige Pizza.be, mocht tijdens het eerste kwartaal van 2018 een derde meer bestellingen registreren. Ook op de zwaar bevochten Duitse markt groeit het bedrijf sterk.

Mitiska Reim verwerft derde Duitse retailpark

26/03/2018

Zes maanden na zijn eerste stapjes op de Duitse markt kondigt Mitiska Reim nu de overname aan van een derde Duits retailpark. De Belgische retailinvesteerder zal samen met Zamberk Real Estate Ventures een retailpark in Braunschweig opwaarderen.