D’Ieteren beter uit de startblokken dan gevreesd | RetailDetail

D’Ieteren beter uit de startblokken dan gevreesd

D’Ieteren beter uit de startblokken dan gevreesd

Autodienstengroep D’Ieteren, in België onder meer invoerder van de Volkswagen-merken en in Nederland eigenaar van de beglazingsbedrijven Autotaalglas en GlasGarage, heeft het eerste kwartaal beter gepresteerd dan algemeen werd verwacht.

 

Beglazingstak sterkste groeier

Het Belgische D’Ieteren, de groep boven autodistributeur D’Ieteren Auto (VW, Audi, Seat, Skoda & Co) en beglazingsspecialist Belron (bekend van o.a. Carglass), is 2016 "bemoedigend" gestart. Dat blijkt uit een trading update die de groep vandaag bekendmaakte.

 

Het was vooral uitkijken naar de impact van het sjoemelschandaal bij Volkswagen op de verkoop van D’Ieteren Auto, maar die gevolgen blijken best mee te vallen. “De verkopen van D’Ieteren Auto stegen licht ondanks de naweeën van 'Emissiongate'. Het orderboek en de bestellingen bleven het hele kwartaal sterk en de geplande modelupdates en lanceringen van nieuwe modellen voorspellen veel goeds voor de komende kwartalen", zo meldt de groep.

 

Concreet verkocht de autotak 1,1% meer auto’s in vergelijking met het eerste kwartaal van 2015 en “het gezonde orderboek (+26 % op één jaar op het einde van maart 2016) zou in de rest van het jaar moeten resulteren in een stijging van het marktaandeel”.

 

Beglazingsdochter Belron - die vorige zomer nog haar Nederlandse concurrenten Autotaalglas en GlasGarage kocht - kende dan weer een sterke omzetgroei van 8,5%. In Europa stegen de verkopen met 3,8%, buiten Europa trok Belron een groeispurtje van liefst 12,7%.

 

Winst wellicht wat kleiner

Door hogere marketingkosten voor de autotak na 'dieselgate', toenemende concurrentie voor Belron in Europa en hogere kosten voor incentive-programma's voor het management staat de winstmarge echter onder druk.

 

Het management verwacht dan ook een “stabiele tot licht lagere” courante winst voor belastingen, zonder een cijfer naar voren te schuiven. Vorig jaar bedroeg die winst nog 212 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Uitstel van betaling voor fietswinkels Hans Struijk

27/06/2018

De Nederlandse keten van fietsenwinkels Hans Struijk, die recent door de Belgische eigenaar Fiets! te koop werd gezet, heeft geen investeerder gevonden en zit daardoor in zware financiële problemen.

Fiets! zet Hans Struijk Fietsen in de etalage

23/05/2018

De Nederlandse keten van fietsenwinkels Hans Struijk staat te koop. Fiets!, sinds 2015 de Belgische eigenaar, herstructureert en stopt met de buitenlandse activiteiten. 

Bol.com gaat fietsen rijklaar aanbieden in fysieke fietsenwinkels

07/03/2018

Nederlandse klanten die bij bol.com een fiets van het merk Union bestellen, kunnen die voortaan rijklaar ophalen bij een fietsenwinkel in de buurt. De fietsenmaker monteert dan de fiets, zodat die meteen te gebruiken is door de klant.

Alibaba gaat auto’s verkopen uit een automaat

19/12/2017

Een auto aanschaffen moet even simpel worden als een blikje frisdrank kopen, vindt Alibaba-baas Jack Ma. De Chinese retailer heeft concrete plannen om auto’s te verkopen uit gigantische automaten.

Dyson gaat elektrische auto’s maken

27/09/2017

Wie Dyson zegt, die denkt voornamelijk aan stofzuigers. Daar komt binnen enkele jaren mogelijk verandering in, want het bedrijf wil zich vanaf 2020 storten op de markt van de elektrische auto’s.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.