D’Ieteren heeft geen last van Volkswagenschandaal

D’Ieteren heeft geen last van Volkswagenschandaal

Autodienstengroep D’Ieteren heeft in 2015 weinig problemen ondervonden van het schandaal rond de sjoemelsoftware bij Volkswagen. De resultaten waren dan ook volledig volgens de verwachtingen, al verwacht het bedrijf iets mindere cijfers voor dit jaar.

 

Autoverkoop op peil

De courante winst voor belastingen kwam bij D’Ieteren in 2015 uit op 212,1 miljoen euro. Dat is 20,6 procent meer dan een jaar eerder en volledig binnen de verwachtingen van het bedrijf, dat een stijging tussen 20 en 25 procent had voorspeld. Op vergelijkbare basis, zonder de stopgezette activiteiten in China en Brazilië, was er zelfs een groei van 31,9 procent. De totale omzet van D’Ieteren kwam uit op 6,035 miljard euro, een stijging van 10,7 procent ten opzichte van een jaar eerder.

 

Ondanks het schandaal bij Volkswagen wist D’Ieteren in 2015 3 procent meer wagens te verkopen dan een jaar eerder, waarmee het op peil blijft met de rest van de markt. De omzet van de autoverkoop steeg zelfs met 8 procent en de courante winst voor belastingen kreeg een boost van 42 procent.

 

De problemen met Volkswagen zorgden wel voor 14 miljoen uitzonderlijke kosten en ook het marktaandeel van Volkswagen binnen D’Ieteren ging er lichtjes op achteruit. Ook het marktaandeel van Skoda en Seat daalde lichtjes. Dat van het Duitse Audi steeg dan weer, ondanks een mindere verkoop van de A1 en de A5. Het marktaandeel van Porsche groeide dan weer naar een nieuw record, dankzij de sterke verkoop van de Macan, de hybride versie van de Cayenne en de Boxster.

 

Stabiel 2016 verwacht

Bij Belron, de specialist op het vlak van autoruitherstellingen, steeg de omzet met 13,2 procent naar 3,161 miljard euro. De winst groeide daarbij met 11,2 procent, waarbij de verlieslatende activiteiten in het Verenigd Koninkrijk op het resultaat drukten.

 

D’Ieteren verwacht voor 2016 een stabiel jaar, maar houdt toch nog rekening met iets zwakkere resultaten vanwege de naweeën rond het schandaal bij Volkswagen, onder andere door hogere marketingkosten en een iets lager marktaandeel in het eerste kwartaal van 2016.