D’Ieteren heeft geen last van Volkswagenschandaal | RetailDetail

D’Ieteren heeft geen last van Volkswagenschandaal

D’Ieteren heeft geen last van Volkswagenschandaal

Autodienstengroep D’Ieteren heeft in 2015 weinig problemen ondervonden van het schandaal rond de sjoemelsoftware bij Volkswagen. De resultaten waren dan ook volledig volgens de verwachtingen, al verwacht het bedrijf iets mindere cijfers voor dit jaar.

 

Autoverkoop op peil

De courante winst voor belastingen kwam bij D’Ieteren in 2015 uit op 212,1 miljoen euro. Dat is 20,6 procent meer dan een jaar eerder en volledig binnen de verwachtingen van het bedrijf, dat een stijging tussen 20 en 25 procent had voorspeld. Op vergelijkbare basis, zonder de stopgezette activiteiten in China en Brazilië, was er zelfs een groei van 31,9 procent. De totale omzet van D’Ieteren kwam uit op 6,035 miljard euro, een stijging van 10,7 procent ten opzichte van een jaar eerder.

 

Ondanks het schandaal bij Volkswagen wist D’Ieteren in 2015 3 procent meer wagens te verkopen dan een jaar eerder, waarmee het op peil blijft met de rest van de markt. De omzet van de autoverkoop steeg zelfs met 8 procent en de courante winst voor belastingen kreeg een boost van 42 procent.

 

De problemen met Volkswagen zorgden wel voor 14 miljoen uitzonderlijke kosten en ook het marktaandeel van Volkswagen binnen D’Ieteren ging er lichtjes op achteruit. Ook het marktaandeel van Skoda en Seat daalde lichtjes. Dat van het Duitse Audi steeg dan weer, ondanks een mindere verkoop van de A1 en de A5. Het marktaandeel van Porsche groeide dan weer naar een nieuw record, dankzij de sterke verkoop van de Macan, de hybride versie van de Cayenne en de Boxster.

 

Stabiel 2016 verwacht

Bij Belron, de specialist op het vlak van autoruitherstellingen, steeg de omzet met 13,2 procent naar 3,161 miljard euro. De winst groeide daarbij met 11,2 procent, waarbij de verlieslatende activiteiten in het Verenigd Koninkrijk op het resultaat drukten.

 

D’Ieteren verwacht voor 2016 een stabiel jaar, maar houdt toch nog rekening met iets zwakkere resultaten vanwege de naweeën rond het schandaal bij Volkswagen, onder andere door hogere marketingkosten en een iets lager marktaandeel in het eerste kwartaal van 2016.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.

Opnieuw minder kwartaalwinst voor H&M Group

28/06/2018

De Zweedse kledinggroep Hennes & Mauritz, de groep boven modeketens als H&M, COS, Monki of nog &Other Stories, ziet zijn winst nu al voor het vierde kwartaal op een rij lager uitkomen dan gedacht.

Hema groeit online en in Duitsland

28/06/2018

Hema boekte betere resultaten in het eerste kwartaal, onder andere dankzij een sterke groei online. De winkelketen zet zijn groeistrategie verder en wil de expansie in Duitsland versnellen.