Dieselgate: Kris Peeters verhoogt druk op hele autosector | RetailDetail

Dieselgate: Kris Peeters verhoogt druk op hele autosector

Dieselgate: Kris Peeters verhoogt druk op hele autosector

Dieselgate, sjoemelauto’s en tersluikse software-updates… Voor minister Kris Peeters is het stilaan welletjes: hij schakelt een versnelling hoger. Tot verbijstering van de autosector, tot tevredenheid van Test-Aankoop en de gedupeerden.

Brief aan dertig auto-invoerders

Minister van consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) heeft de Economische inspectie gevraagd een brief te sturen naar alle Belgische auto-invoerders. “De regels rond eerlijke handelspraktijken, ook bedoeld om de consument beschermen, lijken namelijk met de voeten getreden”, laat zijn kabinet weten. Dertig auto-invoerders moeten nu binnen de maand alle informatie verschaffen rond de software-updates die ze in hun auto’s uitvoeren.

 

“Vaak heeft de eigenaar geen idee van wat er met de software in zijn auto gebeurt. Hoe vaak wordt die geüpdatet? Wat zijn de gevolgen?”, klinkt het. Voor het antwoord op die vragen moeten ze duidelijk niet bij hun garagist zijn, want die weet het vaak zelf niet eens: “Een manifest gebrek aan transparantie.”

 

De auto-invoerders zelf reageren verrast op de actie van Peeters. "We zijn hier niet bang voor, maar wat is de echte drijfveer van Peeters?", vraagt Joost Vantomme van autofederatie Febiac zich af. Bovendien voelen de invoerders zich geviseerd. "Het is niet omdat één merk sjoemelt met software dat je een hele sector over dezelfde kam moet scheren."

 

“Consument heeft recht op schadevergoeding”

Dat ene merk, dat is natuurlijk Volkswagen. Dat krijgt trouwens van de minister nog een veeg uit de pan: "Ik heb altijd benadrukt dat de consument geen schade mag ondervinden van eventuele terugroepacties. Als dat toch zo is, dan moet de fabrikant die correct vergoeden. De uitspraken van Volkswagen deze week, dat de schadevergoedingen in Europa niet toepasbaar zouden zijn zoals het in de VS wel kan, zijn niet wijs. Ik ben het daar niet eens mee."

 

Eind juni trof Volkswagen in de Verenigde Staten een schikking ter waarde van vijftien miljard dollar. Al snel liet topman Müller weten dat zijn bedrijf onmogelijk een gelijkaardige vergoeding kan betalen in Europa: in de VS gaat het om ‘slechts’ 500.000 sjoemelauto’s, in Europa om miljoenen stuks (alleen al in Duitsland 2,4 miljoen).

 

Consumentenorganisatie Test-Aankoop, die half juni een groepsprocedure opstartte tegen VW, voelt zich alvast gesteund door de minister: “Eerst jarenlang de kluit belazeren en, eenmaal betrapt, zich er van af proberen te maken met enkel een ‘software-update’, volstaat gewoon niet. De Belgische consument heeft net als de Amerikaanse consument recht op compensatie. Wij zijn bij dat de minister ons hierin bijtreedt en nu ook zelf vaststelt dat de info die Volkswagen geeft bijzonder karig en zeer eenzijdig is”, zegt woordvoerder Simon November.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Uitstel van betaling voor fietswinkels Hans Struijk

27/06/2018

De Nederlandse keten van fietsenwinkels Hans Struijk, die recent door de Belgische eigenaar Fiets! te koop werd gezet, heeft geen investeerder gevonden en zit daardoor in zware financiële problemen.

Hudson’s Bay dan toch in gesprek over Galeria Kaufhof

26/06/2018

Mogelijk is er een alliantie in de maak tussen de twee grootste Duitse warenhuisketens. Het Canadese Hudson’s Bay, eigenaar van Kaufhof, praat opnieuw met Signa Holding, dat in 2014 Karstadt overnam.

Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.