Renault in opspraak, huiszoekingen bij Audi en VW

Dieselgate: Renault in opspraak, huiszoekingen bij Audi en VW

Dieselgate: Renault in opspraak, huiszoekingen bij Audi en VW

Het dieselgate-schandaal mag dan een tijdje achter ons liggen, het onderzoek loopt nog altijd. Gisteren vielen speurders binnen in enkele Duitse vestigingen van Audi en moederbedrijf Volkswagen, en in Frankrijk brengt een uitgelekt rapport Renault zwaar in opspraak.

“Al 25 jaar uitstootfraude bij Renault”

Volgens een rapport van de afdeling Fraudebestrijding van het Franse ministerie van Economie, dat persagentschap AFP kon inkijken, zou de hele Renault-directie ‑ inclusief topman Carlos Ghosn ‑ op de hoogte geweest zijn van een jarenlange fraude rond de uitstoot van diesel- en benzinemotoren. De onderzoekers baseren zich onder meer op uitlatingen van een ex-werknemer, die zegt dat Renault al in de jaren 1990 software installeerde die detecteerde wanneer de auto werd getest. Onder meer de eerste generatie Clio (gelanceerd in 1990) was ermee uitgerust, beweert de man die het bedrijf in 1997 verliet.

 

Eerder had ook Libération al bericht over het rapport van de fraudecel. De Franse krant schrijft onder meer dat er gesjoemeld is met de vierde generatie Clio en de op de Clio gebaseerde Captur (een kleine SUV), twee populaire auto’s in hun segment. De Franse autobouwer wil geen commentaar geven op het lopende onderzoek omdat de groep naar eigen zeggen nog geen toegang heeft tot het dossier, maar Renault ontkent alvast elk gesjoemel en belooft de autoriteiten zijn volle medewerking.

 

Huiszoeking bij Audi en VW

Ook de Duitse constructeurs Audi en VW zijn nog lang niet verlost van het schandaal: zij kregen gisteren speurders over de vloer in de Audi-hoofdzetel in Ingolstadt en bij zeven andere vestigingen van Audi en VW. Pijnlijk, want op dat moment presenteerde Audi in Ingolstadt net zijn jaarresultaten en toekomstplannen aan een groep journalisten.

 

Tot nog toe leek het hele onderzoek zich vooral toe te spitsen op Volkswagen, maar het Duitse gerecht vermoedt blijkbaar al langer dat ook Audi een centrale rol heeft gespeeld bij de ontwikkeling van de fameuze ‘sjoemelsoftware’. Die werd ingebouwd bij elf miljoen diesels van de hele VW-groep. De pijnlijke affaire kwam in september 2015 aan het licht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Uitstel van betaling voor fietswinkels Hans Struijk

27/06/2018

De Nederlandse keten van fietsenwinkels Hans Struijk, die recent door de Belgische eigenaar Fiets! te koop werd gezet, heeft geen investeerder gevonden en zit daardoor in zware financiële problemen.

Fiets! zet Hans Struijk Fietsen in de etalage

23/05/2018

De Nederlandse keten van fietsenwinkels Hans Struijk staat te koop. Fiets!, sinds 2015 de Belgische eigenaar, herstructureert en stopt met de buitenlandse activiteiten. 

Bol.com gaat fietsen rijklaar aanbieden in fysieke fietsenwinkels

07/03/2018

Nederlandse klanten die bij bol.com een fiets van het merk Union bestellen, kunnen die voortaan rijklaar ophalen bij een fietsenwinkel in de buurt. De fietsenmaker monteert dan de fiets, zodat die meteen te gebruiken is door de klant.

Alibaba gaat auto’s verkopen uit een automaat

19/12/2017

Een auto aanschaffen moet even simpel worden als een blikje frisdrank kopen, vindt Alibaba-baas Jack Ma. De Chinese retailer heeft concrete plannen om auto’s te verkopen uit gigantische automaten.

Dyson gaat elektrische auto’s maken

27/09/2017

Wie Dyson zegt, die denkt voornamelijk aan stofzuigers. Daar komt binnen enkele jaren mogelijk verandering in, want het bedrijf wil zich vanaf 2020 storten op de markt van de elektrische auto’s.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.