Dieselschandaal kost Volkswagen al minstens 13 miljard | RetailDetail

Dieselschandaal kost Volkswagen al minstens 13 miljard

Dieselschandaal kost Volkswagen al minstens 13 miljard

Het Duitse Volkswagen moet in de Verenigde Staten in totaal 15 miljard dollar (13,3 miljard euro) uitgeven in de nasleep van 'dieselgate'. Dat is een pak meer dan eerst werd gedacht, en dan moet de rest van de wereld nog komen.

Auto’s terugkopen

Oorspronkelijk was er sprake van een schikking van tien miljard dollar, maar volgens Bloomberg ligt het uiteindelijke bedrag de helft hoger. Het grootste deel van die som gaat naar de 482.000 eigenaars van wie de auto gebruik maakt van de sjoemelsoftware. Zo moet Volkswagen de auto’s van de gedupeerden terugkopen en ze bovendien ook een schadevergoeding betalen. Eigenaars kunnen er ook voor kiezen om hun auto te laten repareren in plaats van hem te verkopen.

 

Die schikking kost Volkswagen ongeveer tien miljard dollar (negen miljard euro). Daarnaast moet het echter ook nog eens een boete betalen van 2,7 miljard dollar (2,4 miljard euro) en gaat het twee miljard dollar (1,8 miljard euro) investeren in technologie rond propere uitstoot. Tot slot moet Volkswagen ook nog eens in totaal 400 miljoen dollar (361 miljoen euro) betalen aan verschillende Amerikaanse staten.

 

Volkswagen wil de bedragen voorlopig nog niet bevestigen en de Amerikaanse rechtbank moet de schikking ook nog definitief goedkeuren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Wil Kimberly-Clark af van z’n Europese tak?

20/07/2018

De producent van Kleenex-zakdoekjes, Huggies-luiers en Scottex-toiletpapier kampt met tegenvallende verkoopcijfers en oplopende kosten. Financiële bronnen vermoeden dan ook dat Kimberly-Clark Europese business wil verkopen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Toch nog een tweede leven voor Toys "R" Us?

02/07/2018

Het doek is finaal gevallen over Toys "R" Us in de Verenigde Staten: alle winkels zijn er dicht en 30.000 medewerkers staan op straat. Toch hoopt de beroemde speelgoedketen nog op een toekomst.