Europese autoverkoop blijft onder crisis lijden

Europese autoverkoop blijft onder crisis lijden

De verkoop van nieuwe auto’s in de Europese Unie blijft maar dalen. Als gevolg van de economische crisis werden in de eerste zes maanden van 2013 slechts 6,2 miljoen nieuwe personenwagens ingeschreven. Dat waren er 6,6% minder dan in de zelfde periode van 2012.

Nederland op één na zwakste

De daling van het verkochte aantal wagens is vooral het gevolg van tegenvallende verkopen op enkele grote automarken zoals Frankrijk (-11,2%), Italië (-10,3%) en Duitsland (-8,1%), zo blijkt uit cijfers van de Europese autofederatie Acea.

 

In Nederland bedroeg de terugval zelfs 36%, maar dat kwam grotendeels omdat er in de eerste helft van vorig jaar een heel sterke verkoop was. De consumenten anticipeerden toen op de invoering van strengere CO²-eisen op 1 juli 2012. Mede daardoor werden in de eerste zes maanden van 2013 maar 211.910 nieuwe auto’s verkocht.

 

Alleen in het economisch noodlijdende Cyprus was de terugval met 42,5% nog groter in het eerste semester. In juni bedroeg de terugval in Nederland zelfs 54%.

 

België ging daarentegen tegen de trend in met een gestegen autoverkoop. De verkopen trokken in de eerste jaarhelft met 1,7% aan tot 289.873. Al was dat een gevolg van de betere verkoop in de eerste vijf maanden. In juni werd een daling met 9,4% opgetekend.

 

Volkswagen heeft kwart van de markt

Opgedeeld per autoproducent bleef Volkswagen uitgesproken koploper met een marktaandeel van 24,8%. De verkoop van het concern liep in de eerste jaarhelft weliswaar met 3,4% terug, maar dat was minder erg dan de algemene terugval van de markt. Binnen de groep deed vooral Seat het goed: dit merk kon zijn verkopen met 10% optrekken.

 

Minder goed verging het de PSA Group (Peugeot, Citroën). Die kende in de eerste jaarhelft een terugval van zijn verkopen met ruim 13%, mede als gevolg van de moeilijke automarkt in thuisland Frankrijk. Het marktaandeel daalde daardoor tot 11,3%. Zowel Peugeot als Citroën hadden het lastig.

 

De Renault-groep deed het dan weer iets beter. De verkoop zakte hier slechts 4,5% in, waardoor het marktaandeel steeg naar 8,8%. De terugval bij het huismerk Renault kon immers deels worden gecompenseerd door winst bij dochterbedrijf Dacia. GM en Ford maken de top vijf van de constructeurs compleet.

Tags: