Google brengt autodivisie onder in aparte tak | RetailDetail

Google brengt autodivisie onder in aparte tak

Google brengt autodivisie onder in aparte tak

Google heeft zijn autodivisie ondergebracht in een aparte tak onder de naam Waymo. Daarin onderzoekt het onder andere de mogelijkheden voor een zelfrijdende auto. Tot nu toe maakte het onderzoek deel uit van Google X.

Voertuigen naar de consument brengen

Google X kan aanzien worden als het laboratorium van het technologiebedrijf, waarin nieuwe ideeën worden uitgetest. Zodra die nieuwigheden op eigen benen kunnen staan, worden ze wel vaker in een aparte tak ondergebracht. Dat is nu het geval met de zelfrijdende auto, die wordt ondergebracht bij Waymo.

 

John Krafcik is de nieuwe CEO van Waymo, dat volgens hem het doel heeft om mensen een veilige en eenvoudige oplossing te geven om zich te verplaatsen. “Wat je nu voelt bij het Waymo-team is dat we vertrouwen hebben dat we deze technologie naar de consument kunnen brengen”, aldus Krafcik. “Onze volgende stap zal zijn om mensen onze voertuigen te laten gebruiken voor alledaagse taken.”

 

Google startte in 2009 al met het onderzoek naar zelfrijdende auto’s, maar tot nu toe was het nooit duidelijk wat het daar mee van plan was. Met de oprichting van Waymo lijkt het er steeds meer op dat het bedrijf van plan is om ook echt zelfrijdende auto’s op de markt te brengen. Daarnaast zouden er al plannen zijn om samen met Fiat Chrysler een semiautonome taxidienst op te starten in 2017.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Fiets! zet Hans Struijk Fietsen in de etalage

23/05/2018

De Nederlandse keten van fietsenwinkels Hans Struijk staat te koop. Fiets!, sinds 2015 de Belgische eigenaar, herstructureert en stopt met de buitenlandse activiteiten. 

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Opinie: “Help, er zit een Chinees in mijn broek!”

08/05/2018

Techbedrijven als Alibaba en Amazon gaan er met uw data vandoor, Europa stond erbij en keek ernaar. En de merken en retailers? Die sponsoren de hele operatie, zodat hun grootste concurrenten nog groter worden.

Liever plantaardig dan veganistisch voor consumenten

02/05/2018

Plantaardige voeding is - zelfs in de Verenigde Staten - sterk in opmars: 48% van de Amerikanen wil er meer plantaardig eten. Consumenten horen dan wel liever de term plantaardig dan veganistisch, die te streng en negatief klinkt.

Amazon verpulvert verwachtingen dankzij Prime en cloud

27/04/2018

Amazon-baas Jeff Bezos heeft weer een goede reden om een grote fles champagne te kraken: zijn bedrijf zag zijn omzet met 43% stijgen tot 51 miljard dollar (42 miljard euro). De nettowinst verdubbelde zelfs naar 1,63 miljard dollar.

Coca-Cola groeit dankzij Light en Zero

25/04/2018

In zijn eerste kwartaal noteerde Coca-Cola een omzetdaling met 16%, maar dat is voor de frisdrankenproducent nog steeds beter dan verwacht. Op eigen kracht verhoogt Coca-Cola de omzet met 5%, onder meer door de herlancering van zijn suikervrije drankjes.