Grote bedrijven vragen nieuwe regels om uitstoot te beperken | RetailDetail

Grote bedrijven vragen nieuwe regels om uitstoot te beperken

Grote bedrijven vragen nieuwe regels om uitstoot te beperken
http://www.shutterstock.com/nl/pic-188156594/

Een samenwerking tussen enkele grote bedrijven, zoals Ikea en Nestlé, wil dat de Europese Unie op de proppen komt met nieuwe regels die de uitstoot van vrachtwagens drastisch moet terugdringen, zodat de doelstellingen van de klimaatconferentie in Parijs kunnen worden behaald.

 

Brief naar EU-president

Vrachtvervoer is in Europa goed voor slechts 5 procent van het verkeer op de weg, maar het is wel verantwoordelijk voor een kwart van de uitstoot van CO2. Daarmee is hun aandeel groter dan dat van vliegtuigen. Een grote boosdoener is de efficiëntie van de brandstoffen, die de voorbije 20 jaar amper werd verbeterd.

 

De bedrijven hebben daarom een brief gestuurd naar EU-president Jean-Claude Juncker met de vraag om meer te eisen van de transportsector, omdat anders de doelstellingen niet zullen worden behaald. Naast Nestlé en Ikea hebben ook bedrijven als DHL, Kingfisher, Philips en Heathrow Airport de brief ondertekend.

 

Europa heeft beloofd om zijn uitstoot met 40 procent terug te dringen tegen 2030, maar om daarin te slagen moet de transportsector flink aangepakt worden. Tussen 1990 en 2010 is de uitstoot bij vrachtwagens met 36 procent gestegen en zonder nieuwe regelgevingen wordt er voor 2050 geen daling verwacht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Uitstel van betaling voor fietswinkels Hans Struijk

27/06/2018

De Nederlandse keten van fietsenwinkels Hans Struijk, die recent door de Belgische eigenaar Fiets! te koop werd gezet, heeft geen investeerder gevonden en zit daardoor in zware financiële problemen.

Impact handelsoorlog nog niet zichtbaar in winkelrekken

26/06/2018

De gevolgen van de handelsoorlog tussen Europa en de Verenigde Staten blijven voorlopig nog beperkt voor retailers en consumenten, maar de vrees voor een escalatie is reëel.

Ikea wil alleen nog hernieuwbare materialen

08/06/2018

Ikea stelt zich forse duurzaamheidsdoelstellingen: de woonketen wil klimaatpositief worden tegen 2030 en al eind volgend jaar alle plastic wegwerpproducten bannen.

Namaak kost Europa jaarlijks 60 miljard euro omzet

06/06/2018

Door namaakproducten verliest de Europese Unie jaarlijks 60 miljard euro omzet, of liefst 7,5% van de totale omzet in de betrokken sectoren. Dat kost binnen de EU ook bijna een half miljoen jobs.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.