IBM: “Consument ziet autobezit niet meer als noodzaak” | RetailDetail

IBM: “Consument ziet autobezit niet meer als noodzaak”

IBM: “Consument ziet autobezit niet meer als noodzaak”

IBM heeft naar aanleiding van het Autosalon in Brussel een onderzoek uitgevoerd bij 16.000 mensen rond de evolutie van de auto in de komende tien jaar. Daaruit blijkt dat heel wat consumenten denken aan alternatieve vormen van autobezit.

Online verkoop geen taboe

Meer dan 42 procent van de ondervraagden zegt dat ze het geen noodzaak meer vinden om een auto volledig zelf te bezitten. Vooral consumenten die hun wagen niet intensief gebruiken, zien dit als een optie. Daarbij denkt 39 procent aan autodelen, 36 procent aan carpooling en 24 procent aan mede-eigendom.


Ook de online verkoop van auto's lijkt in de lift te zitten. 67 procent zegt nog steeds dat ze het belangrijk vinden om een auto bij een erkend dealer te kopen, maar steeds meer consumenten overwegen om hun auto online te kopen. Dat kan zowel bij erkende verkopers (46 procent) als bij online brokers (38 procent).


Zowel consumenten als autofabrikanten spreken zich positief uit over manieren om de klant zo vroeg mogelijk te betrekken bij het ontwerp van producten, om de rijervaring zo persoonlijk mogelijk te maken. Zo kan er gebruik gemaakt worden van crowdsourcing, designgames en -wedstrijden, of het gebruik van persoonlijke data om voertuigen aan te passen aan specifieke behoeften. 37 procent van de ondervraagden zegt geen problemen te hebben met het gebruik van persoonlijke data tijdens het ontwerpen van nieuwe voertuigen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bol.com gaat fietsen rijklaar aanbieden in fysieke fietsenwinkels

07/03/2018

Nederlandse klanten die bij bol.com een fiets van het merk Union bestellen, kunnen die voortaan rijklaar ophalen bij een fietsenwinkel in de buurt. De fietsenmaker monteert dan de fiets, zodat die meteen te gebruiken is door de klant.

Alibaba gaat auto’s verkopen uit een automaat

19/12/2017

Een auto aanschaffen moet even simpel worden als een blikje frisdrank kopen, vindt Alibaba-baas Jack Ma. De Chinese retailer heeft concrete plannen om auto’s te verkopen uit gigantische automaten.

Dyson gaat elektrische auto’s maken

27/09/2017

Wie Dyson zegt, die denkt voornamelijk aan stofzuigers. Daar komt binnen enkele jaren mogelijk verandering in, want het bedrijf wil zich vanaf 2020 storten op de markt van de elektrische auto’s.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

05/07/2017

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.

Bestellen bij Starbucks kan nu ook via Ford-wagen

24/03/2017

Autobouwer Ford heeft bekend gemaakt dat chauffeurs die beschikken over een wagen met de SYNC3-stemtechnologie binnenkort ook rechtstreeks bestellingen kunnen plaatsen bij koffieketen Starbucks.