Klant is de koning te rijk bij Lexus | RetailDetail

Klant is de koning te rijk bij Lexus

Klant is de koning te rijk bij Lexus

(publireportage) Het nieuwe concept van Lexus is er eentje om U tegen te zeggen. Geen enkel detail werd over het hoofd gezien waardoor de autodealer een waanzinnige beleving creëert.

Door de komst van sociale media en de nieuwste technologieën doorloopt de klant van vandaag een geheel nieuwe customer journey. Om aan de noden en verwachtingen van deze nieuwe klant te voldoen, bedacht Lexus - de luxedivisie van het Toyota-concern - het Retail 2020 concept. Dit nieuwe concept is een perfecte weerspiegeling van waar Lexus voor staat: inspirerende designs, Takumi vakmanschap, geavanceerde technologie en uitmuntende prestaties. Alleen al om deze unieke customer journey mee te maken moet je een bezoek brengen aan een Lexus dealer.

 

Brand moving forward!

De nieuwe dealerships staan helemaal in het teken van ‘Progressive Luxury’. Een verrijkende luxueuze ervaring voor de klant aan de ene kant en milieuvriendelijke oplossingen aan de andere. Het resultaat is fris, modern en stijlvol maar ook warm en persoonlijk tegelijkertijd! De digitale implementaties van DOBIT in de verschillende ‘Customer Areas’ zijn één onderdeel die bijdragen aan een multi-sensoriële ervaring.

 

Customer Areas: digitale beleving

De beleving begint al voordat je de dealer binnenwandelt. De moderne, strakke gebouwen scheppen meteen een luxueuze sfeer en door de glazen voorgevel kan je al een glimp opvangen van een grote videowall die vakkundig geïntegreerd is in een imposante zwart-blinkende muur.

 

Tijdens het binnenwandelen verandert het licht in de inkomhal subtiel van intensiteit en ook de wachtruimte is ingericht om het de klant zo aangenaam mogelijk te maken. Gratis koffie, wifi, een werkplek, comfortabele zetel en … heel wat animo! Via schermcommunicatie komt de klant meer te weten over Lexus en ook speciale aanbiedingen, het weerbericht en het recentste nieuws ontbreekt hier niet.

 

“Daarnaast hebben klanten vanuit de wachtruimte ook zicht op de grote videowall waar voortdurend inspirerende filmpjes op draaien”, zo vertelt Kristof Vandeloo, die nauw betrokken is bij het project als Project Manager van DOBIT. “Wat deze videowall extra leuk maakt is dat ook de car configurator hierop getoond kan worden. De klant kan met andere woorden samen met een verkoper een auto verkennen en deze meteen bewonderen op het grote scherm.”

 

Indien het allemaal wat concreter wordt, kan de klant in de ‘private consultation’ samen met de verkoper de car configurator raadplegen. Kristof Vandeloo: “Ook hier staat de tablet van de verkoper via AirPlay in verbinding met het scherm zodat de klant in alle comfort ziet hoe zijn auto volledig afgestemd wordt op zijn vragen en noden. De car configurator leent zich perfect om het verkoopproces te ondersteunen.”

 

Handover die bijblijft

Maar dé kers op de taart is ongetwijfeld de implementatie in de ‘handover room’. “De handover-procedure moest een gepersonaliseerd en memorabel moment worden, geen standaard overdracht van de sleutels”, aldus Kristof Vandeloo. “En tegelijkertijd moest het voor de verkoper ook eenvoudig zijn om deze overdracht-procedure te personaliseren.”

 

“Het LRI-systeem (Lexus Retailer Interface) dat we bij DOBIT hebben ontwikkeld sluit perfect aan bij deze vraag. Deze software zit als het ware als een vereenvoudigde laag boven onze Scala digital signage software. Elke dealer kan inloggen in dit systeem en op een heel eenvoudige en intuïtieve manier een gepersonaliseerde ‘handover presentatie’ aanmaken. Zo worden enkel nog de voor die klant relevante boodschappen getoond.”

 

En dan is het opnieuw tijd voor een technologisch hoogstandje om de klant voor een laatste keer te verbazen.De presentatie eindigt met een video waar de gekozen Lexus voor een laatste keer op beeld schittert. De spanning bouwt op en het grote moment is nu écht aangebroken. De lichten dimmen, de glazen wand wordt plots doorzichtig en de klant kan voor de allereerste keer zijn gloednieuwe Lexus bewonderen die blinkend klaar staat voor een eerste ritje. De cirkel is rond, de beleving is af en de klant.. is de koning te rijk!

 

Retail2020 concept in cijfers

DOBIT werd gekozen voor de roll-out van dit project. In één jaar tijd werden al 64 dealerships ingericht volgens het nieuwe concept en dit in 13 verschillende landen. Tegen 2018 pronken alle Lexus dealerships en repaircentra - wat goed is voor bijna 500 locaties over heel Europa - met dit nieuwe concept!

 

 

Meer info en inspiratie? Surf naar solutions.dobit.com of contacteer ons via info@dobit.com.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Fiets! zet Hans Struijk Fietsen in de etalage

23/05/2018

De Nederlandse keten van fietsenwinkels Hans Struijk staat te koop. Fiets!, sinds 2015 de Belgische eigenaar, herstructureert en stopt met de buitenlandse activiteiten. 

Bol.com gaat fietsen rijklaar aanbieden in fysieke fietsenwinkels

07/03/2018

Nederlandse klanten die bij bol.com een fiets van het merk Union bestellen, kunnen die voortaan rijklaar ophalen bij een fietsenwinkel in de buurt. De fietsenmaker monteert dan de fiets, zodat die meteen te gebruiken is door de klant.

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018

26/01/2018

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail: meer dan 425 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, specialisatie in premium food & drinks, en aandacht voor innovaties.

Alibaba gaat auto’s verkopen uit een automaat

19/12/2017

Een auto aanschaffen moet even simpel worden als een blikje frisdrank kopen, vindt Alibaba-baas Jack Ma. De Chinese retailer heeft concrete plannen om auto’s te verkopen uit gigantische automaten.

Minder dan een week tot Shoptalk Europe

03/10/2017

(publireportage) Er zijn nog maar minder dan vijftig tickets beschikbaar voor het grootste retail- and e-commerce-evenement, Shoptalk Europe, dat van 8 tot 11 oktober 2017 gehouden wordt in Kopenhagen.

Minder dan 10 dagen tot Shoptalk Europe

28/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.