Fusiegesprekken tussen Peugeot en Opel aan de gang | RetailDetail

Peugeot bevestigt fusiegesprekken met Opel

Peugeot bevestigt fusiegesprekken met Opel

De Franse autogroep PSA, moederbedrijf van merken als Peugeot en Citroën, voert verkennende gesprekken met General Motors rond het samenvoegen van de eigen activiteiten en die van het Duitse Opel en het Britse Vauxhall, die in handen zijn van GM.

16 procent marktaandeel

Het bestaan van de gesprekken wordt bevestigd door de woordvoerder van PSA, maar verdere details gaf die momenteel niet vrij. Momenteel werken beide bedrijven al samen voor de productie van SUV’s en monovolumes. Dat is een restant van een eerdere poging om samen te smelten, die in 2013 ten einde kwam, toen GM zijn aandeel van 7% bij PSA opnieuw van de hand deed.

 

De gesprekken leiden mogelijk tot een overname van Opel door PSA en bronnen stellen dat de komende dagen of weken meer nieuws mag worden verwacht. Als de fusie er komt, dan wordt er een autobouwer gecreëerd met een Europees marktaandeel van 16%, waarmee het groter wordt dan Renault, maar wel nog steeds kleiner dan marktleider Volkswagen.

 

Bij een overname kan PSA profiteren van schaalvoordelen en krijgt het wat interessante technologie in handen. GM kan zich dan weer terugtrekken van de Europese markt, waar het nooit echt succesvol is geweest. Bovendien wordt de winst van het bedrijf tegenwoordig gedrukt door de zwakke pond als gevolg van de brexit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Fiets! zet Hans Struijk Fietsen in de etalage

23/05/2018

De Nederlandse keten van fietsenwinkels Hans Struijk staat te koop. Fiets!, sinds 2015 de Belgische eigenaar, herstructureert en stopt met de buitenlandse activiteiten. 

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Hugo Boss groeit vooral online sterk

03/05/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss kon tijdens het eerste kwartaal groei optekenen in alle regio's. De omzet van de groep steeg met 5% tot 650 miljoen euro, onder meer dankzij de sterke groei van de eigen webshop.

Liever plantaardig dan veganistisch voor consumenten

02/05/2018

Plantaardige voeding is - zelfs in de Verenigde Staten - sterk in opmars: 48% van de Amerikanen wil er meer plantaardig eten. Consumenten horen dan wel liever de term plantaardig dan veganistisch, die te streng en negatief klinkt.

Onverkochte kleding vanaf 2019 verplicht gerecycleerd in Frankrijk

02/05/2018

Vanaf volgend jaar mogen modehuizen in Frankrijk geen kledingoverschotten meer weggooien of vernietigen. Met zijn plannen wil de Franse regering de regels tegen voedselverspilling uitbreiden naar kleding, die dus voortaan gerecycleerd moet worden.