Peugeot-Citroën verkocht ‘schoonste’ wagens van 2014 | RetailDetail

Peugeot-Citroën verkocht ‘schoonste’ wagens van 2014

Peugeot-Citroën verkocht ‘schoonste’ wagens van 2014

Welk automerk verkoopt de 'schoonste' auto's in Europa? Vorig jaar was dat Peugeot-Citroën. Die Franse autobouwers verkochten toen 1,3 miljoen auto's die gemiddeld 4,5 liter/100 km verbruiken, wat neerkomt op 110 gram CO2 per kilometer.

 

Gemiddeld 123,4 gram per kilometer

Elke nieuwe auto die vorig jaar voor het eerst op de Europese wegen rondreed, stootte gemiddeld 123,4 gram CO2 uit per kilometer. Dat is een daling met 2,6% tegenover 2013, zo blijkt uit de tiende editie van 'How clean are Europe's cars?' van de Europese organisatie voor duurzame mobiliteit Transport & Environment (T&E).

 

Volgens de officiële statistieken van het Europees MilieuAgentschap bracht Peugeot-Citroën de properste auto's op de weg. De Fransen zijn goed voor een uitstoot van 110,1 gram per kilometer, net voor Toyota (112,8 g) en Renault (113,6 g).

 

Daimler (131,5 g), BMW (131,7 g) en Honda 133,9 g) zijn de hekkensluiters onder de 15 populairste autoconstructeurs: zij zullen zelfs extra gas moeten geven willen ze de norm van 130 g halen die Europa oplegt voor dit jaar.

 

De grootste sprong voorwaarts realiseerde Nissan (op vier): het wist zijn CO2-uitstoot te beperken van 130,9 naar 115 gram per kilometer, liefst 12% beter. Ford (op zes met 121,7 g) en Hyundai (op 11 met 130,5 g) gingen er dan weer op achteruit.

 

Twee kanttekeningen

Sinds de Europese Unie acht jaar geleden voor het eerst efficiëntienormen voor auto's invoerde, is de gemiddelde uitstoot al gedaald met 37 g CO2 per kilometer, wat neerkomt op een besparing van 1,5 liter brandstof per 100 km. Niet slecht, al plaatst Transport & Environment wel twee serieuze kanttekeningen bij de resultaten.

 

Enerzijds is de daling van de CO2-uitstoot vorig jaar met 'maar' 2,6% minder groot dan het gemiddelde over de periode 2007-2014, toen er elk jaar nog zo'n 3,6% afging. Anderzijds maant de organisatie consumenten aan om de officiële cijfers van de constructeurs met een stevige korrel zout te nemen: "Wagenproducenten manipuleren hun testen om te kunnen beweren dat hun auto's minder brandstof nodig hebben. Die manipulatie is zo ernstig dat slechts de helft van de gemeten vooruitgang daadwerkelijk gerealiseerd wordt op de weg", zo beweert T&E.

 

Op naar 95 g/km tegen 2021

In zijn tiende editie blikt T&E ook al even vooruit naar de nieuwe EU-norm waaraan de constructeurs tegen 2021 moeten voldoen: 95 g/km (tegenover 130 g/km dit jaar). De organisatie vroeg zich af wanneer de verschillende constructeurs die nieuwe norm zouden halen als ze voortdoen op de ingeslagen weg (zie grafiek).

 

Dan zijn Volvo en Nissan de duidelijke winnaars: zij zouden de 95 g/km-norm al in 2018 halen. Peugeot-Citroën en Toyota zouden hen een jaar later vergezellen en Daimler in 2020. Ook Renault zou tijdig, zij het op de valreep, aan de nieuwe norm voldoen. Alle andere merken daarentegen zouden niet slagen in hun examen. Tegen het huidige tempo zouden Hyundai en Honda pas in 2027 aan de nieuwe Europese normen voldoen. Kortom, zij moeten meer dan één versnelling hoger schakelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fiets! zet Hans Struijk Fietsen in de etalage

23/05/2018

De Nederlandse keten van fietsenwinkels Hans Struijk staat te koop. Fiets!, sinds 2015 de Belgische eigenaar, herstructureert en stopt met de buitenlandse activiteiten. 

Bol.com gaat fietsen rijklaar aanbieden in fysieke fietsenwinkels

07/03/2018

Nederlandse klanten die bij bol.com een fiets van het merk Union bestellen, kunnen die voortaan rijklaar ophalen bij een fietsenwinkel in de buurt. De fietsenmaker monteert dan de fiets, zodat die meteen te gebruiken is door de klant.

Alibaba gaat auto’s verkopen uit een automaat

19/12/2017

Een auto aanschaffen moet even simpel worden als een blikje frisdrank kopen, vindt Alibaba-baas Jack Ma. De Chinese retailer heeft concrete plannen om auto’s te verkopen uit gigantische automaten.

Dyson gaat elektrische auto’s maken

27/09/2017

Wie Dyson zegt, die denkt voornamelijk aan stofzuigers. Daar komt binnen enkele jaren mogelijk verandering in, want het bedrijf wil zich vanaf 2020 storten op de markt van de elektrische auto’s.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

05/07/2017

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.