Prijstransparantie autoreclames verbeterd, maar 1/10 nog in fout | RetailDetail

Prijstransparantie autoreclames verbeterd, maar 1/10 nog in fout

Prijstransparantie autoreclames verbeterd, maar 1/10 nog in fout

Automerken communiceren in hun reclame eerlijker en transparanter over de prijzen dan enkele jaren geleden, zo meldt de FOD Economie aan de vooravond van het Autosalon. Nu wil de overheidsdienst orde op zaken stellen in de markt van de autokredieten.

Nog maar 1 op 10 in de fout

De Economische Inspectie heeft vorig jaar bij een controle van de advertenties van 37 automerken vier processen-verbaal opgesteld tegen invoerders die met hun prijszetting de consumenten misleidden. Bij een soortgelijk onderzoek op het Autosalon van 2014 liepen nog 33 van de 44 gecontroleerde merken tegen de lamp: een hele verbetering in amper twee jaar tijd.

 

“Vroeger was het een jungle. Elk automerk hanteerde een eigen definitie voor wat een nettoprijs was. Bij het ene zat de recyclagepremie voor de oude wagen erin verrekend, bij het andere niet. Geen enkele consument slaagde erin de prijzen te vergelijken”, zegt Chantal De Pauw, de woordvoerster van de overheidsdienst Economie, in De Tijd.

 

En dus gingen de FOD Economie en Febiac rond de tafel zitten. Met succes: een jaar na de publicatie van de aanbevelingen in 2014 moesten er bij 49 controles nog maar negen pv’s worden opgesteld (één op vijf). Vorig jaar ging dus nog maar één op tien in de fout. Ook dit jaar vlooien inspecteurs trouwens de advertenties van de automerken grondig uit in de aanloop naar het Autosalon (van 14 tot 22 januari).

 

Focus op autokredieten en “private lease”

Eind 2015 vaardigde diezelfde FOD Economie ook nog aanbevelingen uit voor reclame rond consumentenkredieten die de automerken of -verkopers zelf aanbieden (dus niet via de bank). Die legden duidelijke regels op inzake de kosten, de maandelijkse afbetaling, het eventuele voorschot en de voorwaarden om het krediet te krijgen. Vorig jaar werden daarvoor veertien pv’s uitgeschreven en vijf waarschuwingen uitgedeeld.

 

Dit jaar zal de Inspectie ook bijzondere aandacht hebben voor de nieuwste trend, “private lease”: een formule waarbij de consument eigenlijk zijn auto huurt (naar het voorbeeld van de bedrijfswagens). De Inspectie wil daarbij vooral nagaan of er geen sprake is van een verkapt consumentenkrediet, bijvoorbeeld omdat er na afloop alsnog een koopsom verschuldigd is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Uitstel van betaling voor fietswinkels Hans Struijk

27/06/2018

De Nederlandse keten van fietsenwinkels Hans Struijk, die recent door de Belgische eigenaar Fiets! te koop werd gezet, heeft geen investeerder gevonden en zit daardoor in zware financiële problemen.

Fiets! zet Hans Struijk Fietsen in de etalage

23/05/2018

De Nederlandse keten van fietsenwinkels Hans Struijk staat te koop. Fiets!, sinds 2015 de Belgische eigenaar, herstructureert en stopt met de buitenlandse activiteiten. 

Bol.com gaat fietsen rijklaar aanbieden in fysieke fietsenwinkels

07/03/2018

Nederlandse klanten die bij bol.com een fiets van het merk Union bestellen, kunnen die voortaan rijklaar ophalen bij een fietsenwinkel in de buurt. De fietsenmaker monteert dan de fiets, zodat die meteen te gebruiken is door de klant.

Alibaba gaat auto’s verkopen uit een automaat

19/12/2017

Een auto aanschaffen moet even simpel worden als een blikje frisdrank kopen, vindt Alibaba-baas Jack Ma. De Chinese retailer heeft concrete plannen om auto’s te verkopen uit gigantische automaten.

Dyson gaat elektrische auto’s maken

27/09/2017

Wie Dyson zegt, die denkt voornamelijk aan stofzuigers. Daar komt binnen enkele jaren mogelijk verandering in, want het bedrijf wil zich vanaf 2020 storten op de markt van de elektrische auto’s.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.