Sjoemelt nu ook Opel met de uitstoot van zijn Zafira’s? | RetailDetail

Sjoemelt nu ook Opel met de uitstoot van zijn Zafira’s?

Sjoemelt nu ook Opel met de uitstoot van zijn Zafira’s?

Opel-dealers passen in alle stilte de software van Zafira's aan die te veel stikstofoxides uitstoten. Dat meldt het VRT-journaal op basis van eigen onderzoek. Opel verwerpt met klem de aantijgingen. Vorige week kwam ook het Franse Renault al in opspraak.

Betere prestaties ten koste van hogere uitstoot

Na 'dieselgate' bij de Volkswagen-groep zou nu ook gesjoemel zijn vastgesteld bij Opel. Volgens de VRT zouden Opel-dealers in alle stilte de software van Zafira's aanpassen die te veel stikstofoxides uitstoten. De reden voor de upgrade werd voor de Zafira-eigenaars verborgen gehouden.

 

Het gaat om de Zafira Tourer 2014 met een 1.6-dieselmotor, waarvan de VRT er twee liet testen. De twee auto's overschreden de Europese NOx-norm respectievelijk vijf en zelfs negen keer. Na de update lag de uitstoot plots een pak lager. Opel zou software hebben ingebouwd die de motorprestaties van de wagens opdreef, maar tegelijk ook de uitstoot van stikstofoxide spectaculair verhoogde. Na het uitbreken van het VW-schandaal zou de GM-dochter beslist hebben om in alle stilte de bewuste software te 'updaten'.

 

Opel verwerpt aantijgingen

Opel verwerpt "met klem de aantijging van de VRT-nieuwsdienst dat Opel-dealers de software aanpassen waardoor de emissiewaarden van deze voertuigen wijzigen" en benadrukt dat er ook geen terugroepactie georganiseerd is. Volgens de woordvoerder van Opel Belgium heeft die update te maken met het motormanagement en moet die voorkomen dat de motor nodeloos in noodloop gaat.

 

Opel Belgium benadrukt dat het testen van emissies bij voertuigen "een zeer complexe aangelegenheid" is en dat ze over te weinig info beschikt om de juistheid van de VRT-test te beoordelen. Nog altijd volgens de autobouwer bevat "de door GM ontwikkelde software geen functies die detecteren of een voertuig een emissietestcyclus ondergaat".

 

Eerder ook Renault op het matje

Vorige week kwam ook Renault - dat net een recordjaar achter de rug heeft -  in opspraak nadat Franse inspecteurs de kantoren van de autobouwer hadden doorzocht. De onafhankelijke technische commissie die na het VW-schandaal door de Franse overheid in het leven was geroepen, had namelijk vastgesteld dat de CO2- en NOx-normen bij Renault en verschillende buitenlandse merken overschreden worden. Sjoemelsoftware zoals bij VW werd daarbij niet aangetroffen, zo benadrukten de inspecteurs wel.

 

De Franse autoconstructeur Renault beloofde meteen om de komende weken een "technisch plan" voor te leggen om het verschil te verkleinen tussen de uitstoot van zijn wagens onder reële omstandigheden en die van de homologatienormen. Commercieel directeur Thierry Koskas benadrukte wel dat "Renault geen bedrog gepleegd heeft" en dat de wagens "onder de condities van de homologatietests de emissienormen respecteren".

 

Vanochtend maakte de Franse minister van Milieu Ségolène Royal alvast bekend dat Renault 15.000 wagens gaat terugroepen om hun motoren af te stellen zodat het filtersysteem correct werkt bij alle temperaturen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fiets! zet Hans Struijk Fietsen in de etalage

23/05/2018

De Nederlandse keten van fietsenwinkels Hans Struijk staat te koop. Fiets!, sinds 2015 de Belgische eigenaar, herstructureert en stopt met de buitenlandse activiteiten. 

Bol.com gaat fietsen rijklaar aanbieden in fysieke fietsenwinkels

07/03/2018

Nederlandse klanten die bij bol.com een fiets van het merk Union bestellen, kunnen die voortaan rijklaar ophalen bij een fietsenwinkel in de buurt. De fietsenmaker monteert dan de fiets, zodat die meteen te gebruiken is door de klant.

Alibaba gaat auto’s verkopen uit een automaat

19/12/2017

Een auto aanschaffen moet even simpel worden als een blikje frisdrank kopen, vindt Alibaba-baas Jack Ma. De Chinese retailer heeft concrete plannen om auto’s te verkopen uit gigantische automaten.

Dyson gaat elektrische auto’s maken

27/09/2017

Wie Dyson zegt, die denkt voornamelijk aan stofzuigers. Daar komt binnen enkele jaren mogelijk verandering in, want het bedrijf wil zich vanaf 2020 storten op de markt van de elektrische auto’s.

“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

05/07/2017

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.