Tankstations zagen uitgaven aan food dalen

Tankstations zagen uitgaven aan food dalen

Het afgelopen jaar daalde het percentage aankopen van eten en drinken bij tankstations met -5,8%. Mannen zijn wel nog steeds verreweg de grootste groep kopers bij tankstations: van de aankopen wordt 70% gedaan door mannen.

 

 

Koffie is geplande aankoop

Dit blijkt uit het Nationaal Petrol Onderzoek, het rapport van Foodstep, met een jaarlijkse meting onder 12.000 consumenten over het bezoekgedrag aan bemande en onbemande tankstations in Nederland.

 

 

Koffie is met 55% nog steeds het meest verkochte drankje aan de snelweg. Koffie wordt veelal gepland gekocht, cola is daarentegen voor ongeveer de helft van de keren een impulsaankoop. Ook energiedranken zijn populair, met name bij kopers onder de 35 jaar.

 

Kant-en-klaar broodje en chocolade

Bij de etenswaren is het kant-en-klare belegde broodje nog steeds de meest verkochte voeding in de tankstations. Kant-en-klare maaltijden worden vooral door de 45-plussers (87%) gekocht. Snacks zijn vooral bij mannen in trek, maar vrouwen kopen in verhouding weer relatief vaker friet.

 

Chocolade is het favoriete tussendoortje aan de snelweg, terwijl aan de niet-snelwegstations snoep en suikerwerk het meest over de toonbank gaan. Opvallend bij de tussendoortjes, is dat jongeren vaak voor een hartig tussendoortje gaan en ouderen juist relatief vaak ijs en gebak kopen.

 

 

Bezoek en koop dalen

Het bezoek aan het tankstation daalde in 2015/2014 weliswaar met 2,5% ten opzichte van 2014/2013. Hoewel de daling vorig jaar groter was, wisten tankshops toen met minder bezoekers toch meer mensen tot een aankoop te verleiden (destijds +1%). Dit jaar is er ook in het aantal kopers een daling te zien van 10%.

 

 

Op kleine niet-snelweglocaties blijft de trend naar onbemande stations doorzetten, terwijl ‘high-traffic’-locaties juist een uitbouw van producten en diensten laten zien. 

 

Het Nationaal Petrol Onderzoek is verkrijgbaar via www.foodstep.nl.

Tags: