Tesla maakt voor het eerst in twee jaar nog eens winst

Tesla maakt voor het eerst in twee jaar nog eens winst

Tesla maakt voor het eerst in twee jaar nog eens winst

Dankzij een recordverkoop is de Amerikaanse autobouwer Tesla erin geslaagd eindelijk nog eens een kwartaal af te sluiten met winst.

22 miljoen dollar winst

Tesla heeft in zijn derde kwartaal 24.500 auto’s aan de man gebracht, een stijging met 70% tegenover het kwartaal voordien. Tesla zag zijn omzet stijgen met een indrukwekkende 145% tot 2,3 miljard dollar (meer dan 2,1 miljard euro). Meteen kan Tesla nog eens uitpakken met winst: netto bleef er vorig kwartaal zo’n 22 miljoen dollar (ca. 20 miljoen euro) over. In hetzelfde kwartaal een jaar eerder liep het verlies nog op tot 230 miljoen dollar.

 

Niet te verwonderen dus dat oprichter Elon Musk sprak  van “het beste kwartaal ooit” sinds de oprichting van het bedrijf in 2003. De CEO verwacht ook volgend jaar winst. Die zal nodig zijn om de opstartkosten voor de nieuwe Tesla, Model 3 (foto), snel te kunnen verteren. De autobouwer heeft naar eigen zeggen al bijna 400.000 bestellingen binnen voor de nieuwe elektrische ‘middenklasser’, waarvan de levering gepland is voor de tweede helft van 2017.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Fiets! zet Hans Struijk Fietsen in de etalage

23/05/2018

De Nederlandse keten van fietsenwinkels Hans Struijk staat te koop. Fiets!, sinds 2015 de Belgische eigenaar, herstructureert en stopt met de buitenlandse activiteiten. 

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

AB InBev haalt meer winst uit minder bier

09/05/2018

AB InBev zag zijn bierverkoop tijdens het eerste kwartaal dalen met 0,2%, maar daaraan koppelt de Belgisch-Braziliaanse biergigant wel een omzetgroei die 1,1% hoger ligt dan verwacht. Ook de brutowinst oversteeg de verwachtingen.