Tesla opnieuw in de rode cijfers

Tesla opnieuw in de rode cijfers

Tesla opnieuw in de rode cijfers

De Amerikaanse constructeur van elektrische auto’s Tesla heeft zijn vierde kwartaal afgesloten met een nettoverlies van 121 miljoen dollar (115 miljoen euro). In het derde kwartaal was er nog een winst van 21,9 miljoen dollar (20 miljoen euro).

Uitkijken naar de Model 3

Tesla heeft dus geen vervolg kunnen breien aan de kleine winst die het in het derde kwartaal wist te maken, toen de eerste kwartaalwinst sinds begin 2013. Al moet daarbij meteen gezegd dat Elon Musk toen bewust een flinke investering had doorgeschoven naar het vierde kwartaal. Dat geld moet dienen voor de opstart van de middenklasser Model 3, die met een prijskaartje van 35.000 euro in de tweede helft van dit jaar voor de doorbraak moet zorgen bij de grote massa. De Model 3 komt niets te vroeg, want ook de concurrentie ‑  BMW en General Motors voorop ‑ zit niet stil.

 

De kwartaalomzet kwam uit op 2,28 miljard dollar (2,1 miljard euro). Ondanks het nieuwe verlies blijven de beleggers positief gestemd: het aandeel schoot 3% hoger na de bekendmaking van de resultaten, wat de stijging over de voorbije drie maanden op 43% brengt.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

AB InBev haalt meer winst uit minder bier

09/05/2018

AB InBev zag zijn bierverkoop tijdens het eerste kwartaal dalen met 0,2%, maar daaraan koppelt de Belgisch-Braziliaanse biergigant wel een omzetgroei die 1,1% hoger ligt dan verwacht. Ook de brutowinst oversteeg de verwachtingen.

Ahold Delhaize groeit vooral online

09/05/2018

Fusiegroep Ahold Delhaize blikt terug op een degelijk eerste kwartaal dankzij een ommekeer in België, goede prestaties in de Verenigde Staten en een sterke groei online. Ongunstige wisselkoersen bederven het feestje een beetje.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.