Tesla opnieuw in de rode cijfers

Tesla opnieuw in de rode cijfers

Tesla opnieuw in de rode cijfers

De Amerikaanse constructeur van elektrische auto’s Tesla heeft zijn vierde kwartaal afgesloten met een nettoverlies van 121 miljoen dollar (115 miljoen euro). In het derde kwartaal was er nog een winst van 21,9 miljoen dollar (20 miljoen euro).

Uitkijken naar de Model 3

Tesla heeft dus geen vervolg kunnen breien aan de kleine winst die het in het derde kwartaal wist te maken, toen de eerste kwartaalwinst sinds begin 2013. Al moet daarbij meteen gezegd dat Elon Musk toen bewust een flinke investering had doorgeschoven naar het vierde kwartaal. Dat geld moet dienen voor de opstart van de middenklasser Model 3, die met een prijskaartje van 35.000 euro in de tweede helft van dit jaar voor de doorbraak moet zorgen bij de grote massa. De Model 3 komt niets te vroeg, want ook de concurrentie ‑  BMW en General Motors voorop ‑ zit niet stil.

 

De kwartaalomzet kwam uit op 2,28 miljard dollar (2,1 miljard euro). Ondanks het nieuwe verlies blijven de beleggers positief gestemd: het aandeel schoot 3% hoger na de bekendmaking van de resultaten, wat de stijging over de voorbije drie maanden op 43% brengt.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.