Volkswagen denkt aan einde dieselgamma | RetailDetail

Volkswagen denkt aan einde dieselgamma

Volkswagen denkt aan einde dieselgamma

De gevolgen van het dieselschandaal bij Volkswagen kunnen wel eens groter zijn dan verwacht: de kans bestaat zelfs dat VW helemaal stopt met het dieselgamma. Daarnaast dreigen voor topmanagement ook gerechtelijke gevolgen.

Klacht voor marktmanipulatie

Gisteren kwam immers al het nieuws naar buiten dat BaFin, de Duitse toezichthouder voor de financiële markten, officieel klacht heeft ingediend tegen de volledige raad van bestuur bij Volkswagen, zoals die er uit zag op september 2015. In de klachten stelt BaFin dat er sprake is van marktmanipulatie, maar volgens de toezichthouder zijn er ook voldoende aanwijzingen dat Volkswagen niet snel genoeg bekend maakte wat de financiële gevolgen van het dieselschandaal konden zijn.

 

Tot nu toe waren de gevolgen van het dieselschandaal voor Volkswagen vrijwel minimaal. In de Verenigde Staten werd een fikse schadevergoeding betaald, maar in Europa zijn de regels zo geschreven dat Volkswagen niet echt in de problemen kwam en enkel de wagens moest terugroepen.

 

Mogelijk einde Volkswagen

De aandeelhouders hebben Volkswagen echter al voor de rechter gesleept en eisen een fikse schadevergoeding wegens het dieselschandaal. Als leden van de raad van bestuur worden veroordeeld voor marktmanipulatie of één van de andere klachten, dan krijgt hun claim extra gewicht. Volgens de Duitse krant Die Welt zou dat er wel eens voor kunnen zorgen dat de toekomst van Volkswagen voor de eerste keer echt in gevaar komt.

 

Tot slot lijkt het er op dat Volkswagen geen toekomst meer ziet in diesel. CEO Matthias Müller zegt dat het steeds duurder wordt om de dieselmotoren te ontwikkelen en proper te houden. In de Verenigde Staten worden momenteel al geen dieselmodellen verkocht. Normaal ging dat over een tijdelijke maatregel, maar mogelijk blijft het ook in de toekomst zo. Ook andere Europese autobouwers hebben hier en daar al eens laten vallen dat diesel geen lang leven meer beschoren is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Uitstel van betaling voor fietswinkels Hans Struijk

27/06/2018

De Nederlandse keten van fietsenwinkels Hans Struijk, die recent door de Belgische eigenaar Fiets! te koop werd gezet, heeft geen investeerder gevonden en zit daardoor in zware financiële problemen.

Hudson’s Bay dan toch in gesprek over Galeria Kaufhof

26/06/2018

Mogelijk is er een alliantie in de maak tussen de twee grootste Duitse warenhuisketens. Het Canadese Hudson’s Bay, eigenaar van Kaufhof, praat opnieuw met Signa Holding, dat in 2014 Karstadt overnam.

Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.