Volkswagen verhoogt jaarprognose na sterk kwartaal

Volkswagen verhoogt jaarprognose na sterk kwartaal

Heeft Volkswagen stilaan het fameuze ‘dieselschandaal’ verteerd? Na een omzetstijging in het derde kwartaal verhoogde het management alvast de omzetprognose. Wel dreigen er nog steeds enorme schadeclaims.

2,3 miljard euro winst

De Duitse autobouwer van onder andere Audi, Seat en Skoda heeft in het derde kwartaal 2,45 miljoen auto’s aan de man gebracht, een stijging met 4,4% tegenover een jaar eerder. De omzet steeg een klein procent tot 52 miljard euro, de bedrijfswinst (voor uitzonderlijke elementen) dikte 17% aan tot 3,75 miljard euro. Netto prijkt er in de tabellen nu een kwartaalwinst van 2,34 miljard euro.

 

Dat is een pak beter dan het verlies van 1,67 miljard euro dat de Duitsers in het derde kwartaal van vorig jaar moesten slikken. Rond die tijd brak het fameuze ‘dieselschandaal’ los, waardoor de groep zich genoodzaakt zag de verkoop te stoppen, de productie een tijdje te onderbreken en meteen ook flinke provisies aan te leggen voor de schadeclaims die later zouden volgen. In één daarvan is overigens net uitspraak gedaan: die houdt in dat Volkswagen veertien miljard euro moet overmaken aan Amerikaanse gedupeerden.

 

In Wolfsburg hebben ze er alvast weer vertrouwen in: het management trok de omzetprognose voor heel 2016 op. Net voor de zomer gewaagde topman Matthias Müller nog van een 5% lagere omzet, nu klinkt het dat de “groepsomzet op hetzelfde niveau als vorig jaar” zal uitkomen, dus ergens in de buurt van de 213 miljard euro. Het concern gelooft dit jaar ook iets meer auto’s te zullen verkopen dan de 9,93 miljoen stuks vorig jaar. Daarvoor kijken de Duitsers vooral naar China.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Nederland en België blijven zorgenkindjes voor gescheiden Metro

13/12/2017

De Duitse foodretailgroep Metro zegt in zijn eerste jaar sinds de afsplitsing van zijn non-foodactiviteiten een solide basis voor nieuwe groei te hebben gelegd. De Benelux blijft nochtans een rem op die groei zetten. 

 

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

Back to top