Bakker en slager leveren weer marktaandeel in.

De verschuiving van omzet van de speciaalzaak naar de supermarkt gaat onverminderd door. Het percentage klanten dat boodschappen doet bij bakker, slager of kaasboer daalde in 2010 sterk, zo blijkt uit cijfers van GfK.

 

Het aantal huishoudens dat vorig jaar bij de bakker kocht, daalde van 47 naar 44 procent. Bij de slager ging het aantal terug van 34 naar 32 procent, bij de groentewinkel van 29 naar 27 procent, bij de viswinkel van 17 naar 16 procent en bij de kaaswinkel van 13 naar 12 procent. Vooral jonge consumenten laten de speciaalzaak links liggen. Zij geven de voorkeur aan one-stop-shopping bij de supermarkt.

 

Supermarkten maakten het niet alleen de speciaalzaak moeilijk, maar probeerden elkaar vorig jaar ook af te troeven met aanbiedingen en acties. Dat maakte de consument niet minder honkvast. Gemiddeld bezocht een Nederlands huishouden 4,65 verschillende supermarktformules, vrijwel evenveel als een jaar eerder.

 

Van de supermarkten is Albert Heijn het meest in trek en Jumbo rukte op ten koste van Super de Boer en Plus. Lidl zag de klantenkring flink toenemen en passeerde daarmee vorig jaar nipt concurrent Aldi.



 





  

De verschuiving van omzet van de speciaalzaak naar de supermarkt gaat onverminderd door. Het percentage klanten dat boodschappen doet bij bakker, slager of kaasboer daalde in 2010 sterk, zo blijkt uit cijfers van GfK.

 

Het aantal huishoudens dat vorig jaar bij de bakker kocht, daalde van 47 naar 44 procent. Bij de slager ging het aantal terug van 34 naar 32 procent, bij de groentewinkel van 29 naar 27 procent, bij de viswinkel van 17 naar 16 procent en bij de kaaswinkel van 13 naar 12 procent. Vooral jonge consumenten laten de speciaalzaak links liggen. Zij geven de voorkeur aan one-stop-shopping bij de supermarkt.

 

Supermarkten maakten het niet alleen de speciaalzaak moeilijk, maar probeerden elkaar vorig jaar ook af te troeven met aanbiedingen en acties. Dat maakte de consument niet minder honkvast. Gemiddeld bezocht een Nederlands huishouden 4,65 verschillende supermarktformules, vrijwel evenveel als een jaar eerder.

 

Van de supermarkten is Albert Heijn het meest in trek en Jumbo rukte op ten koste van Super de Boer en Plus. Lidl zag de klantenkring flink toenemen en passeerde daarmee vorig jaar nipt concurrent Aldi.



 





  

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize wordt interessante overnameprooi in Verenigde Staten

20/06/2017

Na de overname van de Amerikaanse supermarktketen Whole Foods door Amazon verwachten analisten in de Verenigde Staten een nieuwe overnamegolf in de sector en daarbij wordt vooral Ahold Delhaize genoemd als mogelijke prooi.

Albert Heijn komt met aanbod voor zakelijke klanten

19/06/2017

Vanaf vandaag is er op AH.nl een beperkt aanbod te vinden van producten die speciaal gericht zijn op zakelijke klanten. Het gaat daarbij vooral over grote verpakkingen en producten de specifiek voor de zorg bedoeld zijn.

Amazon koopt supermarktketen Whole Foods Market

16/06/2017

Amazon heeft Ahold Delhaize en Walmart een flinke mokerslag toegediend: de e-tailer koopt supermarktketen Whole Foods Market en stapt zo vol in de fysieke foodretail. De koers van het AD-aandeel is sindsdien in vrije val (na een uur al -10%).

Inex sluit mooie deal in Zuid-Korea

15/06/2017

Inex, de Belgische zuivelproducent die bij het grote publiek vooral bekend is van de melkbrikjes in scholen, gaat voor groei in Azië. Tijdens de handelsmissie in Zuid-Korea ondertekende het bedrijf een deal om er jaarlijks 800 ton room te leveren.

EU verbiedt 'sojamelk' en 'tofoeboter'

15/06/2017

Mag een producent van plantaardige alternatieven zijn product ‘sojamelk’ of ‘tofoeboter’ noemen? Neen, zo bevestigt het Europees Hof van Justitie. De Europese Unie heeft immers strikte regels rond benamingen met melk, room, boter, kaas of yoghurt.

Albert Heijn verwelkomt Franstalige klanten in Wemmel

14/06/2017

Met de opening van een winkel in de Brusselse rand verschijnen ook de eerste Franse woordjes in het winkelbeeld van Albert Heijn. Franchisepartner Jan Peeters blijft rotsvast geloven in de toekomst voor de keten in België. 

Back to top