Bakker en slager leveren weer marktaandeel in. | RetailDetail

Bakker en slager leveren weer marktaandeel in.

De verschuiving van omzet van de speciaalzaak naar de supermarkt gaat onverminderd door. Het percentage klanten dat boodschappen doet bij bakker, slager of kaasboer daalde in 2010 sterk, zo blijkt uit cijfers van GfK.

 

Het aantal huishoudens dat vorig jaar bij de bakker kocht, daalde van 47 naar 44 procent. Bij de slager ging het aantal terug van 34 naar 32 procent, bij de groentewinkel van 29 naar 27 procent, bij de viswinkel van 17 naar 16 procent en bij de kaaswinkel van 13 naar 12 procent. Vooral jonge consumenten laten de speciaalzaak links liggen. Zij geven de voorkeur aan one-stop-shopping bij de supermarkt.

 

Supermarkten maakten het niet alleen de speciaalzaak moeilijk, maar probeerden elkaar vorig jaar ook af te troeven met aanbiedingen en acties. Dat maakte de consument niet minder honkvast. Gemiddeld bezocht een Nederlands huishouden 4,65 verschillende supermarktformules, vrijwel evenveel als een jaar eerder.

 

Van de supermarkten is Albert Heijn het meest in trek en Jumbo rukte op ten koste van Super de Boer en Plus. Lidl zag de klantenkring flink toenemen en passeerde daarmee vorig jaar nipt concurrent Aldi.



 





  

De verschuiving van omzet van de speciaalzaak naar de supermarkt gaat onverminderd door. Het percentage klanten dat boodschappen doet bij bakker, slager of kaasboer daalde in 2010 sterk, zo blijkt uit cijfers van GfK.

 

Het aantal huishoudens dat vorig jaar bij de bakker kocht, daalde van 47 naar 44 procent. Bij de slager ging het aantal terug van 34 naar 32 procent, bij de groentewinkel van 29 naar 27 procent, bij de viswinkel van 17 naar 16 procent en bij de kaaswinkel van 13 naar 12 procent. Vooral jonge consumenten laten de speciaalzaak links liggen. Zij geven de voorkeur aan one-stop-shopping bij de supermarkt.

 

Supermarkten maakten het niet alleen de speciaalzaak moeilijk, maar probeerden elkaar vorig jaar ook af te troeven met aanbiedingen en acties. Dat maakte de consument niet minder honkvast. Gemiddeld bezocht een Nederlands huishouden 4,65 verschillende supermarktformules, vrijwel evenveel als een jaar eerder.

 

Van de supermarkten is Albert Heijn het meest in trek en Jumbo rukte op ten koste van Super de Boer en Plus. Lidl zag de klantenkring flink toenemen en passeerde daarmee vorig jaar nipt concurrent Aldi.



 





  

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.