Bakker en slager leveren weer marktaandeel in.

De verschuiving van omzet van de speciaalzaak naar de supermarkt gaat onverminderd door. Het percentage klanten dat boodschappen doet bij bakker, slager of kaasboer daalde in 2010 sterk, zo blijkt uit cijfers van GfK.

 

Het aantal huishoudens dat vorig jaar bij de bakker kocht, daalde van 47 naar 44 procent. Bij de slager ging het aantal terug van 34 naar 32 procent, bij de groentewinkel van 29 naar 27 procent, bij de viswinkel van 17 naar 16 procent en bij de kaaswinkel van 13 naar 12 procent. Vooral jonge consumenten laten de speciaalzaak links liggen. Zij geven de voorkeur aan one-stop-shopping bij de supermarkt.

 

Supermarkten maakten het niet alleen de speciaalzaak moeilijk, maar probeerden elkaar vorig jaar ook af te troeven met aanbiedingen en acties. Dat maakte de consument niet minder honkvast. Gemiddeld bezocht een Nederlands huishouden 4,65 verschillende supermarktformules, vrijwel evenveel als een jaar eerder.

 

Van de supermarkten is Albert Heijn het meest in trek en Jumbo rukte op ten koste van Super de Boer en Plus. Lidl zag de klantenkring flink toenemen en passeerde daarmee vorig jaar nipt concurrent Aldi.



 





  

De verschuiving van omzet van de speciaalzaak naar de supermarkt gaat onverminderd door. Het percentage klanten dat boodschappen doet bij bakker, slager of kaasboer daalde in 2010 sterk, zo blijkt uit cijfers van GfK.

 

Het aantal huishoudens dat vorig jaar bij de bakker kocht, daalde van 47 naar 44 procent. Bij de slager ging het aantal terug van 34 naar 32 procent, bij de groentewinkel van 29 naar 27 procent, bij de viswinkel van 17 naar 16 procent en bij de kaaswinkel van 13 naar 12 procent. Vooral jonge consumenten laten de speciaalzaak links liggen. Zij geven de voorkeur aan one-stop-shopping bij de supermarkt.

 

Supermarkten maakten het niet alleen de speciaalzaak moeilijk, maar probeerden elkaar vorig jaar ook af te troeven met aanbiedingen en acties. Dat maakte de consument niet minder honkvast. Gemiddeld bezocht een Nederlands huishouden 4,65 verschillende supermarktformules, vrijwel evenveel als een jaar eerder.

 

Van de supermarkten is Albert Heijn het meest in trek en Jumbo rukte op ten koste van Super de Boer en Plus. Lidl zag de klantenkring flink toenemen en passeerde daarmee vorig jaar nipt concurrent Aldi.



 





  

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Albert Heijn levert in Amsterdam binnen 15 minuten

21/11/2017

Albert Heijn levert sinds kort op de Amsterdamse Zuidas online bestellingen binnen 15 minuten aan huis of op kantoor. Het maakt daarvoor gebruik van fietskoeriers en heeft met ahtogodelivery.nl een speciale website gelanceerd.

Back to top