De C1000 Battle: een wedstrijd met een rouwrand

De C1000 Battle: een wedstrijd met een rouwrand

Gisterenavond organiseerde Jumbo een enerverend slotfeest voor C1000. Niet ter beëindiging van de formule – dat staat voor later gepland – maar als afsluiting van de interne winkelwedstrijd. C1000 Kuipers uit Oldenzaal kwam als beste uit de bus van deze wedstrijd met een rouwrand.

'Out met een báng'

Jumbo houdt van tradities: de keten trakteert klanten van elke nieuwe winkel op de openingsdag op appeltaart en houdt opzwepende winkelwedstrijden om de medewerkers van overgenomen formules waarvan onherroepelijk het licht uitgaat tot het uiterste te motiveren.

 

In 2011 ging Super de Boer swingend naar het einde en werd het SdB-filiaal in het Groningse Bedum gekroond als laatste beste winkel van deze van origine ondernemersformule.

 

SdB's operationeel directeur Jan Heuving zei destijds dat Super de Boer "...moet out gaan met een báng". Geen knock-out, want daarvoor was de formule al te zeer aangeslagen en wenkte voor de grotere vestigingen het aanlokkelijke perspectief van Jumbo, met zijn geprognosticeerde mega-omzetgroei.

 

Daar kan je nog een feestje van maken, maar de afbouw van C1000 voltrekt zich toch in een heel ander sentiment. Hoewel Jumbo ook hier een winkelwedstrijd organiseert om de motivatie op peil te houden, geeft dit feestje voor veel C1000-ondernemers toch het gevoel van dansen op de vulkaan.

 

Rouwverwerking

Het is bekend dat veel ondernemers met de allergrootste moeite afscheid nemen van 'hun C1000'. De website van de Vereniging C1000 – het overlegorgaan tussen ondernemers en organisatie – schrijft op zijn homepage nu al over C1000 in de verleden tijd en begin deze week werd bekend dat er in november een boek zal verschijnen dat 'C1000 – Afscheid van een formule' zal heten.

 

Via een speciale website kunnen ondernemers hun verhalen en anekdotes over C1000 aanleveren, die de auteurs eventueel in het boek zullen verwerken. Het is onderdeel van een proces van rouwverwerking dat veel complexer is dan ten tijde van de ontmanteling van Super de Boer. Een proces dat nog wel zal voortduren, want het zal niet het laatste slotfeest zijn geweest van C1000's winkelwedstrijd die – ook veelzeggend – de 'C1000 Battle' heet.

 

De winnaar van nu, de Oldenzaalse C1000 van Björn Kuipers, zal zeker nog één of misschien wel twee opvolgers krijgen van deze jaarlijkse winkelwedstrijd die vanwege het voortdurend uitdunnende deelnemersveld elke editie een dikkere rouwrand zal krijgen.

 

Legendarisch sterven

De naam voor de winkelwedstrijd van C1000 is veelzeggend: de winnaar van de C1000 Battle is in eerste instantie Jumbo. Maar die Battle is vooralsnog lang niet gestreden: Matthijs Moeken, de C1000-marketingdirecteur die al te veel leven in C1000 blies en nu voor Jumbo aan de slag gaat, sprak deze week van 'de sfeer van een rouwkamer' bij C1000.

 

Juist daarom is er volgens Moeken in het afbouwplan bepaald 'om C1000 legendarisch te laten sterven'. Of dat de rouwende C1000-ondernemers troost biedt, is nog maar de vraag. Moeken is een manager en gaat maandag gewoon bij Jumbo aan de slag. Maar de C1000-ondernemers die jarenlang hun ziel en zaligheid in de formule hebben gestoken, ploeteren voort met een legendarische doodsstrijd in het vooruitzicht.

 

De komende twee jaar zullen niet gemakkelijk worden. Zeker niet voor de ondernemers, maar ook niet voor het Jumbo-management. De C1000 Battle is verworden tot ingewikkelde ondernemerspsychologie. Geen sinecure, als rationele bedrijfsvoering en financieel management je core business zijn. Daar helpt geen appeltaartje bij, noch een winkelwedstrijd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Picnic bezorgt nu ook in Utrecht

19/04/2016

Picnic bezorgt sinds maandag ook in Utrecht: de online supermarkt wil na een uitrol in de wijk Leidsche Rijn geleidelijk uitbreiden over de stad. Dit zal naar verwachting deze zomer zijn.

Heikki Haldre: “De juiste maat is dubbele winst”

04/06/2014

“Een kwart van de kleding die online wordt besteld, wordt teruggestuurd door de consument. In 70% van de gevallen is dat omdat de maat niet correct is en niet omdat er een probleem is met de kwaliteit van het artikel”, zegt Heikki Haldre, medeoprichter en CEO van Fits.me.

25 praktische tips om e-mailadressen te verzamelen

03/06/2014

(publireportage) Er zijn talloze manieren om zelf e-mailadressen te verzamelen. Toch weten veel bedrijven niet hoe ze dit goed, en volgens de wetgeving, moeten aanpakken. Om te helpen, heeft MailPlus 25 praktische tips op een rij gezet.

Casebundel “Succesvolle e-mailmarketing”

28/05/2014

(publireportage) De nieuwe bundel van Blinker biedt drie inspirerende cases over de inzet van e-mailmarketing in verschillende branches. Hun grote overeenkomst? Bij elk van hen draagt e-mailmarketing meetbaar bij aan het realiseren van de doelstellingen.

12 inspirerende voorbeelden van e-mailmarketing

24/04/2014

(publireportage) E-mailmarketing is veel meer dan alleen een nieuwsbrief versturen: marketingbureau Blinker heeft daarom 12 inspirerende praktijkvoorbeelden uitgewerkt, die geïnteresseerden langs de verschillende toepassingen van e-mailmarketing leiden.

Back to top