Nieuw magazijn geeft Coolblue ruimte voor (nog meer) uitbreiding

Nieuw magazijn geeft Coolblue ruimte voor (nog meer) uitbreiding

Vorige maand opende Coolblue een nieuw magazijn in Tilburg en kondigde meteen aan om ook in de verkoop van witgoed een belangrijke rol te gaan spelen. Gisteren kon RetailDetail een kijkje achter de schermen gaan nemen en vaststellen dat de groei van de Rotterdamse webwinkelketen nog lang niet ten einde is.

Witgoed opent nieuwe horizonten

Het ziet er best indrukwekkend uit, zo'n loods van zowat 160.000 m³. Toch valt op het eerste zicht vooral op dat het magazijn voorlopig nog voor driekwart leeg staat: het Tilburgse magazijn zal vooral worden gebruikt voor grotere goederen als witgoed, een categorie die bij Coolblue nog in de kinderschoenen staat.

 

Daar zal gauw verandering inkomen, meldt stichter Pieter Zwart: Coolblue opent gemiddeld drie webwinkels per week (met bijvoorbeeld barbecues als een van de nieuwste aanwinsten) en zou tegen dat tempo dit jaar dus nog eens meer dan honderd openingen in petto hebben. "En daar zitten er echt een paar leuke bij", grinnikt Werner Bruyns, manager van Coolblue België – weliswaar zonder meer te willen verklappen.

 

Meer dan 200 miljoen omzet

Het gaat erg hard voor Coolblue: sinds de stichting van mp3man.nl in 2000 (en de uitbreiding naar België twee jaar later) zijn er al meer dan tweehonderd webwinkels bijgekomen. De omzet steeg navenant: naar een flinke 168 miljoen euro in 2012 – "en dit jaar gaan we over de 200 miljoen", jubelt Zwart.

 

Tilburg is al het zesde magazijn voor Coolblue, maar het is de eerste keer dat de opening van een magazijn niet betekent dat het vorige sluit: de opslagplaats in Capelle aan den IJssel blijft immers open en wordt de hub voor de kleinere apparaten. Een mijlpaal voor het bedrijf, en vooral voor de achterliggende systemen: "zoiets vereist namelijk een compleet andere benadering".

 

'Wat we zelf doen, doen we beter'

Volgens de Coolblue-stichter heeft zijn keten bewust gekozen om de logistiek in eigen handen te houden: "Dat was trouwens al zo van in het begin, toen ik zelf met de fiets de eerste pakketjes op de post ging doen". Nu is die operatie uiteraard van een hele andere orde, met liefst tachtig eigen logistieke medewerkers – waarvan dertig in Tilburg.

 

Zelf de logistieke operaties voor zijn rekening nemen, betekent voor Coolblue vooral dat ze niet afhankelijk zijn van externe partners in een domein dat zo belangrijk is voor hét adagium van het concern: klantentevredenheid. Gaat er iets fout, ligt het aan henzelf... maar dan kunnen ze ook meteen ingrijpen.

 

Maar er is meer: "Alles passeert via onze distributiecentra", zegt Zwart. "Dat is belangrijk: want alleen wat we zelf fysiek in stock hebben, verkopen we. Misschien is ons aanbod daardoor kleiner dan eventueel zou kunnen, maar op deze manier weet de klant zeker dat wat hij bij ons bestelt, de volgende dag zeker bij hem zal zijn."

 

In het distributiecentrum zit ook een afdeling die zich bezighoudt met die andere tak van e-commercelogistiek: de retours. Kapotte producten die binnenkomen, worden gesorteerd en indien nodig naar de producent doorgestuurd. "Zelf repareren mogen we niet", laat de afdelingsleider weten, "maar we hebben wel bedongen dat het hele retourtraject niet meer dan zeven dagen mag duren."

 

"Goeie werknemers vinden is moeilijk"

Waar het dan ophoudt voor Coolblue, wetende dat de volgende uitbreiding (een kantoorgebouw voor het nieuwe magazijn) al onderweg is? "Het enige grote knelpunt dat we zien, zit in de moeilijkheid om echt goeie werknemers te vinden", laat Coolblue-stichter Zwart verstaan. "We hebben nu een honderdtal vacatures die open blijven staan, gewoon omdat we alleen de beste mensen willen aannemen. Vooral technisch geschoold personeel blijft heel erg moeilijk te vinden."

 

Een andere grens aan de uitbreiding is er bewust: geografisch gezien is het niet opportuun om naar andere landen uit te breiden. "Landen als Duitsland en Frankrijk zijn heel aanlokkelijk omdat hun winkelnetwerk veel minder groot is," weet Zwart, "maar die landen zijn zo groot dat je onmogelijk je belofte van 'de volgende dag geleverd' kan houden... tenzij je meteen over het hele grondgebied magazijnen huurt."

 

België gaat Nederland achterna

Om diezelfde reden houdt Coolblue het in België ook op een ééntalig Nederlandse webshop: "Frankrijk is momenteel niet haalbaar voor ons en Wallonië is als markt dan gewoon te klein om alles – van menus en banners over alle productinformatie tot reviews – te gaan vertalen", klinkt het nog.

 

Toch is er ook goed nieuws voor Belgische Coolblue-klanten: "een juiste datum weten we nog niet, maar binnenkort zullen ook Belgische klanten, net als de Nederlandse, kunnen bestellen tot middernacht en toch de volgende dag al hun pakketje aankrijgen.", weet Bruyns. Alweer een stapje naar een nog grotere klantentevredenheid, de heilige graal waar Coolblue steeds naar zoekt, zoals Zwart op 25 april verder zal toelichten op het RetailDetail Congres.

 

 

magazijnmedewerker Coolblue

Verrassend genoeg gebeurt bijna alles in het nieuwe magazijn met de hand. "Mechaniseren is niet aan de orde", weet Pieter Zwart: "onze orders verschillen zo sterk van grootte en gewicht dat handenarbeid gewoon veel efficiënter is."

 

Coolbluemagazijn hoog

Het Tilburgse magazijn is er vooral voor grote producten, daarom is het helemaal anders ingericht dan haar Rotterdamse zusje.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Picnic bezorgt nu ook in Utrecht

19/04/2016

Picnic bezorgt sinds maandag ook in Utrecht: de online supermarkt wil na een uitrol in de wijk Leidsche Rijn geleidelijk uitbreiden over de stad. Dit zal naar verwachting deze zomer zijn.

Heikki Haldre: “De juiste maat is dubbele winst”

04/06/2014

“Een kwart van de kleding die online wordt besteld, wordt teruggestuurd door de consument. In 70% van de gevallen is dat omdat de maat niet correct is en niet omdat er een probleem is met de kwaliteit van het artikel”, zegt Heikki Haldre, medeoprichter en CEO van Fits.me.

25 praktische tips om e-mailadressen te verzamelen

03/06/2014

(publireportage) Er zijn talloze manieren om zelf e-mailadressen te verzamelen. Toch weten veel bedrijven niet hoe ze dit goed, en volgens de wetgeving, moeten aanpakken. Om te helpen, heeft MailPlus 25 praktische tips op een rij gezet.

Casebundel “Succesvolle e-mailmarketing”

28/05/2014

(publireportage) De nieuwe bundel van Blinker biedt drie inspirerende cases over de inzet van e-mailmarketing in verschillende branches. Hun grote overeenkomst? Bij elk van hen draagt e-mailmarketing meetbaar bij aan het realiseren van de doelstellingen.

12 inspirerende voorbeelden van e-mailmarketing

24/04/2014

(publireportage) E-mailmarketing is veel meer dan alleen een nieuwsbrief versturen: marketingbureau Blinker heeft daarom 12 inspirerende praktijkvoorbeelden uitgewerkt, die geïnteresseerden langs de verschillende toepassingen van e-mailmarketing leiden.

Back to top