Picnic bezorgt nu ook in Utrecht | RetailDetail

Picnic bezorgt nu ook in Utrecht

Picnic bezorgt nu ook in Utrecht

Picnic bezorgt sinds maandag ook in Utrecht: de online supermarkt wil na een uitrol in de wijk Leidsche Rijn geleidelijk uitbreiden over de stad. Dit zal naar verwachting deze zomer zijn.

Start in de vierde stad van Nederland

Utrecht is met zo'n 175.000 huishoudens de vierde stad van Nederland. "We rollen langzaam uit over de stad", zegt Michiel Muller, medeoprichter van Picnic. "We kunnen niet in één keer 50 bezorgwagentjes de weg op sturen, dat zal geleidelijk groeien. Net als bij de start in Amersfoort vorig jaar betrekken we de inwoners van Utrecht bij het opbouwen van hun supermarkt.” De eerste vier bezorgautootjes worden geladen met bestellingen in The Wall, de nieuwe hub aan de A2.


Inwoners van Utrecht kunnen zich aanmelden voor de bezorgdienst door de app te downloaden en zich vervolgens te registreren.

 

De komst van Picnic past bij het beleid van de gemeente Utrecht om voedselverspilling tegen te gaan. ;Utrechtse supermarkten gooien immers per jaar voor vijf miljoen euro aan ingekocht voedsel weg (Bron: rapport Van voedselverspilling naar voedsel, juni 2015). Picnic gaat verspilling tegen omdat het geen grote voorraden aanhoudt, maar exact bestelt bij leveranciers wat de klant eerder heeft besteld. “Dit zorgt voor nagenoeg geen derving in vers, minder dan één procent”, stelt Muller.

 

Naar uitbouw fijnmazige stadsdistributie

De werkwijze van Picnic sluit tevens aan bij de ambitie voor fijnmazige stadsdistributie en de milieuwensen van de Domstad, die schonere vervoersmiddelen promoot met een milieuzone en subsidies verstrekt voor elektrisch rijden.

 

Picnic ziet zo ook het combineren van bezorging met bestellingen van andere aanbieders als een toekomstige optie: “We zijn niet alleen een ‘highway to the fridge’. We kunnen op termijn ook retouren van andere aanbieders meenemen”, aldus Muller. "Bezorging voor andere merken, bedrijven en diensten duurt geen jaren meer", verwacht medeoprichter Frederik Nieuwenhuys. "Gemeenten willen graag naar een gecombineerde distributie in de steden. Wij zijn begonnen met boodschappenbezorging en hebben daarmee distributie gebouwd."

 

The Wall als tweede hub

De bestellingen voor de nieuwe regio worden geladen in winkelcentrum The Wall aan de A2, waar Picnic 1500 m² heeft gehuurd. Deze tweede lokale hub ligt centraal ten opzichte van Leidsche Rijn, Vleuten en De Meern en de stad Utrecht.

 

Picnic opereert in Amersfoort met ongeveer 100 bezorgers vanuit de eerste hub van ongeveer 750 m². Bij dit verzamelpunt komen de bestellingen binnen, die Picnic vervolgens ’s avonds doorgeeft aan de leveranciers. Die leveren de orders de volgende ochtend bij de hub aan, waar de bestellingen bezorgklaar worden gemaakt en worden geladen voor de wijken. Ieder autootje neemt dertien à veertien bestellingen mee. De dienst rijdt de boodschappen momenteel in Amersfoort, Leusden en Soest met 34 elektrische wagentjes naar in totaal 8000 gebruikers.

 

Muller wil dit jaar de uitgroei naar andere steden versnellen, maar daarbij een verstandig tempo aanhouden. Hij kijkt op korte termijn naar uitrol in Almere en Apeldoorn: “Ook Rotterdam staat hoog op ons lijstje, maar we gaan eerst naar steden in de buurt”. In 2017 volgt de bouw van een tweede warehouse elders in het land en opent Picnic meer hubs voor de uitlevering van bestellingen.

 

Vers populair

Klanten noemen de gratis thuisbezorging, niet wachten bij de kassa en niet sjouwen met volle tassen als belangrijkste redenen voor de overstap naar Picnic. Het gros van de huidige klanten heeft inmiddels meer dan vijf keer een bestelling van minimaal 50 euro geplaatst en 15 tot 20 procent bestelt tweemaal per week. 

 

Muller geeft geen exacte omzetcijfers, maar stelt dat Picnic in Amersfoort winstgevend is en “ongeveer evenveel omzet behaalt als een filiaal van een grote supermarkt. We hanteren daarbij normale supermarktmarges." Versproducten als brood, bananen, groenten, melk en ook zware boodschappen als cola, kattenvoer en dergelijke zijn de populaire producten op de bestellijst van Picnic, die in totaal 100.000 producten telt. 

 

Ook het groeiende aanbod van lokale producten wordt veel genoemd als reden voor bestellen. Picnic levert sinds kort lokaal bier uit Leusden en Amersfoort, sambal van Sambal Bert uit Amersfoort en de Lange Soester van banketbakker Lex Verkley in Soest. “Ook in Utrecht gaan we lokale producten bezorgen. Zo bieden we lokale producenten gelegenheid om letterlijk bij de klant aan huis te komen”, aldus Muller. 

 

Boodschappenradar

Picnic introduceerde onlangs nog de boodschappenradar, waarmee klanten tot op de minuut nauwkeurig kunnen zien wanneer hun bestelling arriveert. In de app waarmee de boodschappen besteld worden, is in real time te zien waar de bezorger op dat moment is en hoe laat de boodschappen voor de deur staan. “De boodschappenradar lijkt op de service van taxidienst Uber”, zegt Frederik Nieuwenhuys. “Je ziet op het scherm van je mobiele telefoon ons autootje rijden en weet dus precies hoe laat je bestelling wordt afgeleverd. Je hoeft maar een paar minuten thuis te zijn.”

 

Is de klant toch niet aanwezig voor de aflevering, dan wordt hij gebeld door de bezorger. Deze komt dan op een later tijdstip voor de tweede maal aan de deur tijdens de bezorgronde door de wijk. De dienst rijdt driemaal per week door de wijken volgens drie bezorgtijden tussen 15.30 en 22.30 uur. 

 

Over Picnic

Picnic werkte drie jaar lang met een team van dertig specialisten aan een distributiemethode waarmee boodschappen zonder onnodige tussenschakels in de wijk worden rondgebracht. De klant kiest zelf welke rit het beste uitkomt en weet tot op een half uur precies hoe laat de bezorging is. Doordat de kosten van de distributie laag zijn, kunnen ook de boodschappenprijzen laag zijn en is de bezorging gratis. 

 

Picnic is een initiatief van internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys, de eigenaren van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Bas Verheijen is voormalig marketing-directeur van Albert Heijn en C1000. Serie-ondernemer Michiel Muller stond aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel. 

 

 

Over hoe die opstart van Picnic helemaal in zijn werk gegaan is en wat de toekomst van zo'n unieke speler is, komt Joris Beckers trouwens op 28 april spreken op het RetailDetail Congress in Willebroek. Kijk voor meer informatie en de bestellink op http://www.retaildetail.nl/events/RetailDetailCongress2016.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Picnic slachtoffer van eigen succes: meer vraag dan capaciteit

08/06/2018

De wachttijden voor wie zich wil aanmelden bij de Nederlandse online boodschappendienst Picnic lopen op. Wie bijvoorbeeld in Rotterdam klant wil worden, moet wekenlang wachten op een plekje op de bezorgroute.

Casa opent eerste Nederlandse winkel

01/06/2018

Nederland maakt kennis met een nieuwe interieurwinkelketen: Casa opent op vrijdag 1 juni de deuren in de Utrechtse binnenstad en introduceert ook zijn webshop. De lancering betekent het startschot van een grote ombouwoperatie.

Hoog Catharijne ruilt Vishandel Volendam in voor TGI Fridays

24/04/2018

Vishandel Volendam trekt na 38 jaar weg uit Hoog Catharijne in Utrecht: de huurprijs is er te hoog en winkels moeten langer openblijven. Al vormt dat geen bezwaar voor grillketen TGI Fridays, die er net haar eerste Nederlandse vestiging opende. 

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Picnic breidt uit in Nederland en Duitsland

16/04/2018

Picnic Duitsland start met grote ambities: binnen zes maanden wil de Nederlandse online supermarkt al winst boeken in Noordrijn-Westfalen. In eigen land rolt Picnic zijn leveringsdienst dan weer uit naar Noord-Brabant.