Belgische e-commerce verwacht dit jaar 40% groei

Online verkoop wordt in België steeds meer een volwaardig verkoopkanaal. Dat blijkt uit een studie van onderzoeksbureau iVox bij de leden van BeCommerce, de federatie van de Belgische afstandsverkopers. Die bedrijven zien de toekomst alvast positief tegemoet: 70% van hen verwacht dit jaar een groei van 40% tegenover 2010.

Postorderbedrijven sterven uit

Uit het onderzoek blijkt onder meer dat steeds meer Belgische internetbedrijven enkel en alleen verkopen via het internet. Het marktaandeel van de zogenoemde multi-channelplayers, bedrijven die zowel online als offline verkopen, blijkt gedaald naar 46% tegenover 65,9% in 2009. De bedrijven die uitsluitend via internet verkopen, domineren de markt met een aandeel van 54%, in 2009 was dat nog maar 34,1%. “Deze stijging betekent dat online meer en meer wordt gezien als een volwaardig verkoopkanaal en dat onze e-shops dus sterk genoeg staan om enkel te focussen op internetverkoop”, aldus Patricia Ceysens, voorzitter van BeCommerce.

Rond de kerktoren

Opvallend is dat amper driekwart van de Belgische e-commercebedrijven ook effectief handel drijft met landgenoten. Een kleine meerderheid verkoopt ook in West-Europa (60%), nog geen kwart bedient ook de rest van Europa (24%). Nauwelijks 11% slijt zijn producten ook buiten Europa.

65% levert per post

Volgens BeCommerce is de post nog steeds de meest populaire pakjesleverancier: 65% van de ondervraagde bedrijven doet een beroep op bpost. Daarna volgen koerierdiensten (38%) en afhaalpunten zoals Kiala (38%). Vooral die laatste zijn de voorbije jaren aan een sterke opmars bezigd oordat het aantal afhaalpunten fors is toegenomen en de geografische spreiding nu fors verbeterd is. Ook de zogenoemde “time slot delivery” is een belangrijk deel van die verklaring: daarbij kan de consument zelf aangeven wanneer hij zijn pakje thuisgeleverd wil krijgen of in een afhaalpunt wil gaan afhalen. 11% van de e-shops biedt die optie intussen al aan.

Visa en Mastercard op kop

Bij de betalingsmethodes zijn en blijven de kredietkaarten het populairst: 95% van de Belgische e-shops biedt betaling via Visa en Mastercard aan, 38% via American Express. Betalen met de gewone bankkaart - Bancontact/Mister Cash - kan bij 60% van de Belgische internetwinkels, tegenover 49% voor Maestro. Naast de onlinebetaalsystemen zoals PayPal (54%) en iDEAL (46%) is ook onlinebanking sterk ingeburgerd als betaalwijze.

Overigens blijven decoratieproducten (46%), kledij (43%) en modeaccessoires (ook 43%) traditiegetrouw de meest verkochte producten.


 

Online verkoop wordt in België steeds meer een volwaardig verkoopkanaal. Dat blijkt uit een studie van onderzoeksbureau iVox bij de leden van BeCommerce, de federatie van de Belgische afstandsverkopers. Die bedrijven zien de toekomst alvast positief tegemoet: 70% van hen verwacht dit jaar een groei van 40% tegenover 2010.

Postorderbedrijven sterven uit

Uit het onderzoek blijkt onder meer dat steeds meer Belgische internetbedrijven enkel en alleen verkopen via het internet. Het marktaandeel van de zogenoemde multi-channelplayers, bedrijven die zowel online als offline verkopen, blijkt gedaald naar 46% tegenover 65,9% in 2009. De bedrijven die uitsluitend via internet verkopen, domineren de markt met een aandeel van 54%, in 2009 was dat nog maar 34,1%. “Deze stijging betekent dat online meer en meer wordt gezien als een volwaardig verkoopkanaal en dat onze e-shops dus sterk genoeg staan om enkel te focussen op internetverkoop”, aldus Patricia Ceysens, voorzitter van BeCommerce.

Rond de kerktoren

Opvallend is dat amper driekwart van de Belgische e-commercebedrijven ook effectief handel drijft met landgenoten. Een kleine meerderheid verkoopt ook in West-Europa (60%), nog geen kwart bedient ook de rest van Europa (24%). Nauwelijks 11% slijt zijn producten ook buiten Europa.

65% levert per post

Volgens BeCommerce is de post nog steeds de meest populaire pakjesleverancier: 65% van de ondervraagde bedrijven doet een beroep op bpost. Daarna volgen koerierdiensten (38%) en afhaalpunten zoals Kiala (38%). Vooral die laatste zijn de voorbije jaren aan een sterke opmars bezigd oordat het aantal afhaalpunten fors is toegenomen en de geografische spreiding nu fors verbeterd is. Ook de zogenoemde “time slot delivery” is een belangrijk deel van die verklaring: daarbij kan de consument zelf aangeven wanneer hij zijn pakje thuisgeleverd wil krijgen of in een afhaalpunt wil gaan afhalen. 11% van de e-shops biedt die optie intussen al aan.

Visa en Mastercard op kop

Bij de betalingsmethodes zijn en blijven de kredietkaarten het populairst: 95% van de Belgische e-shops biedt betaling via Visa en Mastercard aan, 38% via American Express. Betalen met de gewone bankkaart - Bancontact/Mister Cash - kan bij 60% van de Belgische internetwinkels, tegenover 49% voor Maestro. Naast de onlinebetaalsystemen zoals PayPal (54%) en iDEAL (46%) is ook onlinebanking sterk ingeburgerd als betaalwijze.

Overigens blijven decoratieproducten (46%), kledij (43%) en modeaccessoires (ook 43%) traditiegetrouw de meest verkochte producten.


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Back to top