Beurswaarde Groupon keldert van 22 naar 4 miljard euro

De Amerikaanse couponsite Groupon blijft in zwaar weer zitten. The Wall Street Journal kondigde gisteren aan dat analisten de verwachte beurswaarde van Groupon hebben bijgesteld naar 5 tot 10 miljard dollar, dat is 3,6 tot 7,3 miljard euro. Dat is een enorme tegenslag voor het bedrijf, dat eerdere inschattingen die opliepen tot 22 miljard euro in rook ziet opgaan.

Niet de eerste tegenslag

Toch komt de 'downgrade' niet als een complete verrassing: er rezen al langer twijfels bij het fenomenale succes van Groupon. Begin vorige maand stelde Groupon zijn beursgang nog uit "wegens het onzekere beursklimaat", maar een veel grotere klap kwam er twee weken geleden. Toen moest het bedrijf vanwege iets té "creatief boekhouden" zijn omzet halveren op gezag van de Amerikaanse beurswaakhond SEC. Na aankondiging van een stevig halfjaarverlies kondige Groupon vorige week bovendien aan zijn marketingbudget behoorlijk terug te schroeven.

 

Ook buiten het financiële om groeit de tegenstand tegen Groupon. In Nederland lanceerde het consumentenprogramma Tros Radar een onderzoek naar wanpraktijken, in België had Volt in maart al een eerste kritische reportage over de groepsaankopensite en KoppenXL deed daar vorige maand nog een schepje bovenop. Misschien komt Google nu weer in beeld als overnemer voor Groupon: de internetreus had vorig jaar volgens de geruchten zowat 5 miljard euro geboden voor de couponnetjessite, maar in volle expansie vond de Groupondirectie dat een veel te laag bod - iets waar ze in Chicago misschien al behoorlijk spijt van hebben.

De Amerikaanse couponsite Groupon blijft in zwaar weer zitten. The Wall Street Journal kondigde gisteren aan dat analisten de verwachte beurswaarde van Groupon hebben bijgesteld naar 5 tot 10 miljard dollar, dat is 3,6 tot 7,3 miljard euro. Dat is een enorme tegenslag voor het bedrijf, dat eerdere inschattingen die opliepen tot 22 miljard euro in rook ziet opgaan.

Niet de eerste tegenslag

Toch komt de 'downgrade' niet als een complete verrassing: er rezen al langer twijfels bij het fenomenale succes van Groupon. Begin vorige maand stelde Groupon zijn beursgang nog uit "wegens het onzekere beursklimaat", maar een veel grotere klap kwam er twee weken geleden. Toen moest het bedrijf vanwege iets té "creatief boekhouden" zijn omzet halveren op gezag van de Amerikaanse beurswaakhond SEC. Na aankondiging van een stevig halfjaarverlies kondige Groupon vorige week bovendien aan zijn marketingbudget behoorlijk terug te schroeven.

 

Ook buiten het financiële om groeit de tegenstand tegen Groupon. In Nederland lanceerde het consumentenprogramma Tros Radar een onderzoek naar wanpraktijken, in België had Volt in maart al een eerste kritische reportage over de groepsaankopensite en KoppenXL deed daar vorige maand nog een schepje bovenop. Misschien komt Google nu weer in beeld als overnemer voor Groupon: de internetreus had vorig jaar volgens de geruchten zowat 5 miljard euro geboden voor de couponnetjessite, maar in volle expansie vond de Groupondirectie dat een veel te laag bod - iets waar ze in Chicago misschien al behoorlijk spijt van hebben.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Back to top