Beurswaarde Groupon keldert van 22 naar 4 miljard euro

De Amerikaanse couponsite Groupon blijft in zwaar weer zitten. The Wall Street Journal kondigde gisteren aan dat analisten de verwachte beurswaarde van Groupon hebben bijgesteld naar 5 tot 10 miljard dollar, dat is 3,6 tot 7,3 miljard euro. Dat is een enorme tegenslag voor het bedrijf, dat eerdere inschattingen die opliepen tot 22 miljard euro in rook ziet opgaan.

Niet de eerste tegenslag

Toch komt de 'downgrade' niet als een complete verrassing: er rezen al langer twijfels bij het fenomenale succes van Groupon. Begin vorige maand stelde Groupon zijn beursgang nog uit "wegens het onzekere beursklimaat", maar een veel grotere klap kwam er twee weken geleden. Toen moest het bedrijf vanwege iets té "creatief boekhouden" zijn omzet halveren op gezag van de Amerikaanse beurswaakhond SEC. Na aankondiging van een stevig halfjaarverlies kondige Groupon vorige week bovendien aan zijn marketingbudget behoorlijk terug te schroeven.

 

Ook buiten het financiële om groeit de tegenstand tegen Groupon. In Nederland lanceerde het consumentenprogramma Tros Radar een onderzoek naar wanpraktijken, in België had Volt in maart al een eerste kritische reportage over de groepsaankopensite en KoppenXL deed daar vorige maand nog een schepje bovenop. Misschien komt Google nu weer in beeld als overnemer voor Groupon: de internetreus had vorig jaar volgens de geruchten zowat 5 miljard euro geboden voor de couponnetjessite, maar in volle expansie vond de Groupondirectie dat een veel te laag bod - iets waar ze in Chicago misschien al behoorlijk spijt van hebben.

De Amerikaanse couponsite Groupon blijft in zwaar weer zitten. The Wall Street Journal kondigde gisteren aan dat analisten de verwachte beurswaarde van Groupon hebben bijgesteld naar 5 tot 10 miljard dollar, dat is 3,6 tot 7,3 miljard euro. Dat is een enorme tegenslag voor het bedrijf, dat eerdere inschattingen die opliepen tot 22 miljard euro in rook ziet opgaan.

Niet de eerste tegenslag

Toch komt de 'downgrade' niet als een complete verrassing: er rezen al langer twijfels bij het fenomenale succes van Groupon. Begin vorige maand stelde Groupon zijn beursgang nog uit "wegens het onzekere beursklimaat", maar een veel grotere klap kwam er twee weken geleden. Toen moest het bedrijf vanwege iets té "creatief boekhouden" zijn omzet halveren op gezag van de Amerikaanse beurswaakhond SEC. Na aankondiging van een stevig halfjaarverlies kondige Groupon vorige week bovendien aan zijn marketingbudget behoorlijk terug te schroeven.

 

Ook buiten het financiële om groeit de tegenstand tegen Groupon. In Nederland lanceerde het consumentenprogramma Tros Radar een onderzoek naar wanpraktijken, in België had Volt in maart al een eerste kritische reportage over de groepsaankopensite en KoppenXL deed daar vorige maand nog een schepje bovenop. Misschien komt Google nu weer in beeld als overnemer voor Groupon: de internetreus had vorig jaar volgens de geruchten zowat 5 miljard euro geboden voor de couponnetjessite, maar in volle expansie vond de Groupondirectie dat een veel te laag bod - iets waar ze in Chicago misschien al behoorlijk spijt van hebben.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Lidl bouwt nieuw distributiecentrum in Venlo

01/08/2017

Lidl gaat in Venlo een nieuw distributiecentrum openen, dat dienst moet doen om klanten van de webshop te bedienen. Het zou daarbij gaan over een internationaal project, dat dus niet uitgaat van Lidl Nederland.

Back to top