Bijna éénderde van cd-winkels is verdwenen. | RetailDetail

Bijna éénderde van cd-winkels is verdwenen.

De cd-winkel verdwijnt in hoog tempo uit het straatbeeld in Nederland. De afgelopen elf jaar heeft bijna 30 procent van alle cd-winkels zijn deuren gesloten. Bedrijven die overleven leggen zich in toenemende mate toe op specifieke terreinen.

 

Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse Vereniging van Entertainment Retailers, waarover het dagblad Metro schrijft. De daling komt niet bepaald als een verrassing. De afgelopen jaren is de verkoop van muziek als een plumpudding in elkaar gestort. Werden in 1999 nog 34 miljoen 'platen' verkocht, is dit aantal anno 2009 gedaald naar 17 miljoen stuks.

 

Volgens directeur Martin de Wilde van de NVER is bij de overblijvende winkels sprake van een trend. 'Steeds meer cd-winkels leggen zich toe op specifieke segmenten van de markt. Ze gaan meer vinyl, klassieke muziek of een breed popassortiment verkopen’, aldus De Wilde.

De cd-winkel verdwijnt in hoog tempo uit het straatbeeld in Nederland. De afgelopen elf jaar heeft bijna 30 procent van alle cd-winkels zijn deuren gesloten. Bedrijven die overleven leggen zich in toenemende mate toe op specifieke terreinen.

 

Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse Vereniging van Entertainment Retailers, waarover het dagblad Metro schrijft. De daling komt niet bepaald als een verrassing. De afgelopen jaren is de verkoop van muziek als een plumpudding in elkaar gestort. Werden in 1999 nog 34 miljoen 'platen' verkocht, is dit aantal anno 2009 gedaald naar 17 miljoen stuks.

 

Volgens directeur Martin de Wilde van de NVER is bij de overblijvende winkels sprake van een trend. 'Steeds meer cd-winkels leggen zich toe op specifieke segmenten van de markt. Ze gaan meer vinyl, klassieke muziek of een breed popassortiment verkopen’, aldus De Wilde.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.

Verovering van Europa loopt voor Xiaomi via Parijs

23/05/2018

De Chinese smartphonefabrikant opende zopas een fysieke winkel in Parijs. Die betekent het vervolg van een ambitieus Europees expansieplan, maar het merk droomt ook hardop van een lancering in de Verenigde Staten.

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

03/05/2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

Amazon brengt robots naar de huiskamer

24/04/2018

Amazon sleutelt in het geheim aan robots voor bij mensen thuis. Volgens persagentschap Bloomberg wil de technologiereus de robots nog dit jaar bij medewerkers in huis testen en de huisrobots mogelijk al in 2019 uitrollen.