Bijna 200 banen verdwijnen op hoofdkantoor Jumbo

Bijna 200 banen verdwijnen op hoofdkantoor Jumbo

Supermarktketen Jumbo gaat 190 banen schrappen op het hoofdkantoor. Dat is het gevolg van de sluitingen van het kantoor in Amersfoort en de slagerij in Beilen. Bij de slagerij werken 100 vaste medewerkers.

Functies niet meer nodig

Het nieuws werd door Jumbo vrijgegeven bij de bekendmaking van de omzetcijfers van 2015. Volgens CEO Frits van Eerd verdwijnen de banen, omdat veel functies niet meer nodig zijn of omdat ze niet meer tot de kernactiviteiten behoren. Het aantal banen op het hoofdkantoor zal zo dalen van 925 naar 735 voltijdse medewerkers.


"Wij begrijpen dat door deze veranderingen voor hoofdkantoormedewerkers een periode van onzekerheid aanbreekt. Zij kunnen er op rekenen dat wij dit traject zo zorgvuldig mogelijk zullen doorlopen", aldus Frits van Eerd.


100 miljoen euro investeringen

Samen met de herstructureringsplannen maakte Jumbo ook de omzetcijfers voor 2015 bekend. De consumentenomzet is vorig jaar met 30 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder en kwam uit op 6,25 miljard euro. De stijging is vooral te danken aan het sterk toegenomen aantal filialen. Eind 2015 waren er 580 winkels van Jumbo, een groei van 81 vestigingen ten opzichte van 2014.


De geconsolideerde omzet is dan weer gedaald van 6,816 miljard euro naar 6,646 miljard euro, goed voor een marktaandeel van 18,6 procent. Die daling is te wijten aan de overdracht van de laatste winkels die eerder aan Coop en Albert Heijn werden verkocht.


Jumbo wil het komende jaar nog verder investeren in de modernisering van de winkels en het online verkoopkanaal. Daarvoor wordt een bedrag van 100 miljoen euro uitgetrokken. Zo zal het dit jaar 100 extra pick-up points openen en gaat het dit jaar van start met het bezorgen van boodschappen voor consumenten en bedrijven.


"Nadat we jarenlang honderden nieuwe winkels hebben geopend, gaan we nu de winkels die al langer onder de Jumbo-vlag opereren volledig vernieuwen. Verder zullen we er alles aan doen om ervoor te zorgen dat onze medewerkers zich volledig kunnen richten op service aan de klant, oftewel meer collega's op de winkelvloer en minder op kantoor", zegt Van Eerd.

Tags: