Boekenclub ECI sluit al zijn winkels. | RetailDetail

Boekenclub ECI sluit al zijn winkels.

Boekenclub ECI sluit alle achttien winkels in Nederland. Hierdoor verliezen tachtig medewerkers hun baan. Volgens de boekenverkopers zijn de winkels niet meer rendabel omdat de meerderheid van de bestellingen via internet binnenkomt.

 

'Heel zuur, maar wel een consequentie van het succes op internet', zegt Hubert de Koning van ECI. De boekenclub is sinds twee jaar weer in Nederlandse handen. Clearwood BV kocht het bedrijf in 2008 van de Duitse mediagigant Bertelsmann. De winkels sluiten op 1 juli waarschijnlijk de deuren. De onderneming is er niet in geslaagd met de bonden een sociaal plan op te stellen, waardoor het lot van de ontslagen medewerkers onzeker is.

 

Boekenclubs zijn nog altijd een belangrijke verkoopmethode voor boeken in Nederland. Bij ECI komt echter intussen 60 procent van de bestellingen, leden moeten één keer per kwartaal kopen, via internet binnen. Nog eens twintig procent via andere methoden, bijvoorbeeld de telefoon. De winkels zijn nog maar goed voor een verkoopaandeel van 20 procent.

Boekenclub ECI sluit alle achttien winkels in Nederland. Hierdoor verliezen tachtig medewerkers hun baan. Volgens de boekenverkopers zijn de winkels niet meer rendabel omdat de meerderheid van de bestellingen via internet binnenkomt.

 

'Heel zuur, maar wel een consequentie van het succes op internet', zegt Hubert de Koning van ECI. De boekenclub is sinds twee jaar weer in Nederlandse handen. Clearwood BV kocht het bedrijf in 2008 van de Duitse mediagigant Bertelsmann. De winkels sluiten op 1 juli waarschijnlijk de deuren. De onderneming is er niet in geslaagd met de bonden een sociaal plan op te stellen, waardoor het lot van de ontslagen medewerkers onzeker is.

 

Boekenclubs zijn nog altijd een belangrijke verkoopmethode voor boeken in Nederland. Bij ECI komt echter intussen 60 procent van de bestellingen, leden moeten één keer per kwartaal kopen, via internet binnen. Nog eens twintig procent via andere methoden, bijvoorbeeld de telefoon. De winkels zijn nog maar goed voor een verkoopaandeel van 20 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Franchisesector sneller gegroeid dan hele Nederlandse economie

14/06/2018

Terwijl de Nederlandse economie in de periode 2015-2017 met 7,37% groeide, klokte de franchisesector af op een groei van 7,57%. En dat ondanks de lichte daling van het aantal formules en vooral de "dieprode cijfers" van de modesector.

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.