Boekenclub ECI sluit al zijn winkels.

Boekenclub ECI sluit alle achttien winkels in Nederland. Hierdoor verliezen tachtig medewerkers hun baan. Volgens de boekenverkopers zijn de winkels niet meer rendabel omdat de meerderheid van de bestellingen via internet binnenkomt.

 

'Heel zuur, maar wel een consequentie van het succes op internet', zegt Hubert de Koning van ECI. De boekenclub is sinds twee jaar weer in Nederlandse handen. Clearwood BV kocht het bedrijf in 2008 van de Duitse mediagigant Bertelsmann. De winkels sluiten op 1 juli waarschijnlijk de deuren. De onderneming is er niet in geslaagd met de bonden een sociaal plan op te stellen, waardoor het lot van de ontslagen medewerkers onzeker is.

 

Boekenclubs zijn nog altijd een belangrijke verkoopmethode voor boeken in Nederland. Bij ECI komt echter intussen 60 procent van de bestellingen, leden moeten één keer per kwartaal kopen, via internet binnen. Nog eens twintig procent via andere methoden, bijvoorbeeld de telefoon. De winkels zijn nog maar goed voor een verkoopaandeel van 20 procent.

Boekenclub ECI sluit alle achttien winkels in Nederland. Hierdoor verliezen tachtig medewerkers hun baan. Volgens de boekenverkopers zijn de winkels niet meer rendabel omdat de meerderheid van de bestellingen via internet binnenkomt.

 

'Heel zuur, maar wel een consequentie van het succes op internet', zegt Hubert de Koning van ECI. De boekenclub is sinds twee jaar weer in Nederlandse handen. Clearwood BV kocht het bedrijf in 2008 van de Duitse mediagigant Bertelsmann. De winkels sluiten op 1 juli waarschijnlijk de deuren. De onderneming is er niet in geslaagd met de bonden een sociaal plan op te stellen, waardoor het lot van de ontslagen medewerkers onzeker is.

 

Boekenclubs zijn nog altijd een belangrijke verkoopmethode voor boeken in Nederland. Bij ECI komt echter intussen 60 procent van de bestellingen, leden moeten één keer per kwartaal kopen, via internet binnen. Nog eens twintig procent via andere methoden, bijvoorbeeld de telefoon. De winkels zijn nog maar goed voor een verkoopaandeel van 20 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert eerste Coolblue XXL in Amsterdam

24/11/2017

De Rotterdamse webwinkel Coolblue zet zijn omnichannel-strategie kracht bij met de lancering van het concept Coolblue XXL. Klanten kunnen er meer dan duizend producten ter plekke testen en afhalen, soms al een minuut na de bestelling.

Unilever start zoektocht naar opvolger CEO Paul Polman

24/11/2017

Unilever is gestart met de zoektocht naar een opvolger voor CEO Paul Polman. Het heeft daarvoor headhunter Egon Zehnder ingehuurd, dat nu op zoek zal gaan naar geschikte kandidaten.

Harrods plant grootste make-over in 180-jarig bestaan

24/11/2017

Harrods zal de komende drie jaar een immense opfrissing ondergaan. Het Londense luxewarenhuis investeert liefst 225 miljoen euro in de renovatie, de grootste in zijn 183-jarige bestaan, en in nieuwe diensten voor Chinese klanten op zijn webshop.

Black Friday bij Amazon overschaduwd door grote staking

24/11/2017

Werknemers van Amazon in Duitsland prikten Black Friday als de uitgelezen dag om het werk neer te leggen. Met de staking willen ze hun eis om meer loon en betere arbeidsvoorwaarden kracht bijzetten. De actie loopt tot zaterdagavond.

Retailers verzetten zich tegen Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk rijst er onder retailers verzet tegen Black Friday: sommigen boycotten het 'retailfeest', anderen gaan zelfs nog een stapje verder en sluiten hun webshop gewoon voor een dag.

Amsterdam verbiedt ongevraagde reclamefolders

23/11/2017

Vanaf 1 januari ontvangen de Amsterdammers enkel nog reclamefolders als ze daar expliciet om vragen. Brancheorganisaties probeerden de invoering van de ja/ja-sticker vergeefs tegen te houden bij de rechtbank. 

Back to top