Boekenclub ECI sluit al zijn winkels.

Boekenclub ECI sluit alle achttien winkels in Nederland. Hierdoor verliezen tachtig medewerkers hun baan. Volgens de boekenverkopers zijn de winkels niet meer rendabel omdat de meerderheid van de bestellingen via internet binnenkomt.

 

'Heel zuur, maar wel een consequentie van het succes op internet', zegt Hubert de Koning van ECI. De boekenclub is sinds twee jaar weer in Nederlandse handen. Clearwood BV kocht het bedrijf in 2008 van de Duitse mediagigant Bertelsmann. De winkels sluiten op 1 juli waarschijnlijk de deuren. De onderneming is er niet in geslaagd met de bonden een sociaal plan op te stellen, waardoor het lot van de ontslagen medewerkers onzeker is.

 

Boekenclubs zijn nog altijd een belangrijke verkoopmethode voor boeken in Nederland. Bij ECI komt echter intussen 60 procent van de bestellingen, leden moeten één keer per kwartaal kopen, via internet binnen. Nog eens twintig procent via andere methoden, bijvoorbeeld de telefoon. De winkels zijn nog maar goed voor een verkoopaandeel van 20 procent.

Boekenclub ECI sluit alle achttien winkels in Nederland. Hierdoor verliezen tachtig medewerkers hun baan. Volgens de boekenverkopers zijn de winkels niet meer rendabel omdat de meerderheid van de bestellingen via internet binnenkomt.

 

'Heel zuur, maar wel een consequentie van het succes op internet', zegt Hubert de Koning van ECI. De boekenclub is sinds twee jaar weer in Nederlandse handen. Clearwood BV kocht het bedrijf in 2008 van de Duitse mediagigant Bertelsmann. De winkels sluiten op 1 juli waarschijnlijk de deuren. De onderneming is er niet in geslaagd met de bonden een sociaal plan op te stellen, waardoor het lot van de ontslagen medewerkers onzeker is.

 

Boekenclubs zijn nog altijd een belangrijke verkoopmethode voor boeken in Nederland. Bij ECI komt echter intussen 60 procent van de bestellingen, leden moeten één keer per kwartaal kopen, via internet binnen. Nog eens twintig procent via andere methoden, bijvoorbeeld de telefoon. De winkels zijn nog maar goed voor een verkoopaandeel van 20 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Still having the Blokker-blues

19/06/2017

De perikelen binnen Blokker Holding vormen een inspiratiebron van formaat voor een bluesnummer over de retail. De negatieve berichtgeving houdt niet op. Het meest recente refrein? De steelse afvloeiing van personeel in de afgelopen twee jaar.

Analyse: Vijf conclusies na de Amazon – Whole Foods deal

19/06/2017

Dat Amazon vroeg of laat een supermarktketen zou overnemen, stond in de sterren geschreven. Toch sloeg het nieuws in als een bommetje. Hoe moeten we de gevolgen inschatten voor foodretailers wereldwijd? 

Kinderwagenproducent Bugaboo in de etalage

15/06/2017

Als gevolg van een familieruzie tussen de twee oprichters-eigenaars staat Bugaboo te koop. Het Nederlandse merk van luxekinderwagens, dat internationaal doorbrak dankzij de tv-serie Sex and the City, zou zo’n 200 miljoen euro moeten kosten.

Hudson's Bay Nederland presenteert merkportfolio

15/06/2017

Hudson's Bay Nederland heeft in de aanloop naar de opening van tien winkels haar merkportfolio gepresenteerd. De formule wil zich met premium merken en limited editions van Nederlandse designers in het hogere segment positioneren.

Fnuiken Nike, Universal Studios en Sanrio de vrije concurrentie?

15/06/2017

Een week na het Amerikaanse kledingmerk Guess neemt Brussel nu ook Nike, Universal Studios en Sanrio in het vizier. Mogelijk beperken ze de grensoverschrijdende en de onlineverkoop van hun producten in de Europese Unie.

Fnac en Carrefour: het nieuwe powerkoppel van Frankrijk?

14/06/2017

Komt er een huwelijk tussen Carrefour en Fnac Darty, nu Fnac-topman Alexandre Bompard aan het stuur komt van Carrefour? Kunnen een zoekende supermarktketen, een cultuurverkoper in relance en een gewilde elektroretailer de Franse retail ‘great again’ maken? 

Back to top