Boekenclub ECI sluit al zijn winkels.

Boekenclub ECI sluit alle achttien winkels in Nederland. Hierdoor verliezen tachtig medewerkers hun baan. Volgens de boekenverkopers zijn de winkels niet meer rendabel omdat de meerderheid van de bestellingen via internet binnenkomt.

 

'Heel zuur, maar wel een consequentie van het succes op internet', zegt Hubert de Koning van ECI. De boekenclub is sinds twee jaar weer in Nederlandse handen. Clearwood BV kocht het bedrijf in 2008 van de Duitse mediagigant Bertelsmann. De winkels sluiten op 1 juli waarschijnlijk de deuren. De onderneming is er niet in geslaagd met de bonden een sociaal plan op te stellen, waardoor het lot van de ontslagen medewerkers onzeker is.

 

Boekenclubs zijn nog altijd een belangrijke verkoopmethode voor boeken in Nederland. Bij ECI komt echter intussen 60 procent van de bestellingen, leden moeten één keer per kwartaal kopen, via internet binnen. Nog eens twintig procent via andere methoden, bijvoorbeeld de telefoon. De winkels zijn nog maar goed voor een verkoopaandeel van 20 procent.

Boekenclub ECI sluit alle achttien winkels in Nederland. Hierdoor verliezen tachtig medewerkers hun baan. Volgens de boekenverkopers zijn de winkels niet meer rendabel omdat de meerderheid van de bestellingen via internet binnenkomt.

 

'Heel zuur, maar wel een consequentie van het succes op internet', zegt Hubert de Koning van ECI. De boekenclub is sinds twee jaar weer in Nederlandse handen. Clearwood BV kocht het bedrijf in 2008 van de Duitse mediagigant Bertelsmann. De winkels sluiten op 1 juli waarschijnlijk de deuren. De onderneming is er niet in geslaagd met de bonden een sociaal plan op te stellen, waardoor het lot van de ontslagen medewerkers onzeker is.

 

Boekenclubs zijn nog altijd een belangrijke verkoopmethode voor boeken in Nederland. Bij ECI komt echter intussen 60 procent van de bestellingen, leden moeten één keer per kwartaal kopen, via internet binnen. Nog eens twintig procent via andere methoden, bijvoorbeeld de telefoon. De winkels zijn nog maar goed voor een verkoopaandeel van 20 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top