Change management bij Spar Retail !

altSpar Retail NV,  een onderdeel van de Colruyt-groep is, net als Spar Lambrechts, mede-licentiehouder van ondermeer Spar en Eurospar voor België en Luxemburg. In België bestaat Spar in drie formules: Spar, Eurospar en Spar Express die ieder hun eigen specifieke niche hebben. De Spar-winkels zijn buurtwinkels voor de dagelijkse boodschappen. Proximiteit en het familiaal karakter zijn de belangrijkste troeven. Eurospar-supermarkten zijn grote winkels met een assortiment van  ruim 13.000 artikelen en uitgebreide versafdelingen, doorgaans scherper  geprijsd  dan  Spar. Spar Express is dan weer een moderne stadsformule met vooraan in de winkel een zone die volledig ingericht is voor aankopen voor directe consumptie, zoals broodjes, verse koffie, gekoelde dranken, snoep, ijs en fruit. De Spar-groep is een globale retailspeler actief in 32 landen, niet alleen in Europa maar ook in Afrika en Azië.

Retail Detail polste Arlette Ghijssels, marketing manager van Spar Retail, over de meest recente ontwikkelingen.  

 



RD: Voel je bij Spar Retail stilaan de hand van de Colruyt-groep?
AG: Zeker. Migratie is een kernbegrip bij Colruyt en binnen Spar Retail merk je dat ondermeer aan het nieuwe kassasysteem en de automatische bevoorrading. Maar die migratie is zeker geen nadeel. Je voelt heel goed hoe binnen Spar Retail de mindset veranderd is. Onze lokale winkelier-ondernemers zijn van ‘ik’ geswitcht naar ‘wij’. Zij beseffen dat ze als groep sterker staan dan individueel.

RD: Kan je ons daarvan een concreet voorbeeld geven?
AG: Paginagrote dagbladadvertenties!  Onhaalbaar voor de lokale winkelier maar wel mogelijk in groep. Onze media-aanpak is totaal veranderd. We koppelen regelmatige verschijningen in de dagbladen aan de traditionele folder en met succes. Zowel de sales als het imago varen er wel bij.

RD : Heeft die mediastrategie ook een impact op jullie manier van werken?
AG : inderdaad. Door met  dagbladadvertenties te werken , kunnen we een stuk sneller  schakelen  dan met de folder, maar je werkt dan wel met minder producten. En dat heeft zo zijn gevolgen. De directe impact op de sales is een stuk sterker. In de eindejaarsperiode hadden we via de dagbladadvertenties een cava in aanbieding die zeer goed scoorde in Test Aankoop. We moesten met  6 vrachtwagens de baan op om de vraag te kunnen volgen.

RD : Wat kunnen we in de nabije toekomst nog verwachten van Spar Retail.
AG : Het is iets te vroeg om daar al op te antwoorden. We zitten middenin een leer- en veranderingsproces. We leren van elkaar met respect voor zowel de kracht van de groep als de dynamiek van het lokale ondernemerschap; een troef die we nooit mogen verloochenen. Veel werk gebeurt in de commissies, zoals bijvoorbeeld de assortimentscommissie. Al die energie geeft ons vertrouwen voor de toekomst.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Picnic bezorgt nu ook in Utrecht

19/04/2016

Picnic bezorgt sinds maandag ook in Utrecht: de online supermarkt wil na een uitrol in de wijk Leidsche Rijn geleidelijk uitbreiden over de stad. Dit zal naar verwachting deze zomer zijn.

Heikki Haldre: “De juiste maat is dubbele winst”

04/06/2014

“Een kwart van de kleding die online wordt besteld, wordt teruggestuurd door de consument. In 70% van de gevallen is dat omdat de maat niet correct is en niet omdat er een probleem is met de kwaliteit van het artikel”, zegt Heikki Haldre, medeoprichter en CEO van Fits.me.

25 praktische tips om e-mailadressen te verzamelen

03/06/2014

(publireportage) Er zijn talloze manieren om zelf e-mailadressen te verzamelen. Toch weten veel bedrijven niet hoe ze dit goed, en volgens de wetgeving, moeten aanpakken. Om te helpen, heeft MailPlus 25 praktische tips op een rij gezet.

Casebundel “Succesvolle e-mailmarketing”

28/05/2014

(publireportage) De nieuwe bundel van Blinker biedt drie inspirerende cases over de inzet van e-mailmarketing in verschillende branches. Hun grote overeenkomst? Bij elk van hen draagt e-mailmarketing meetbaar bij aan het realiseren van de doelstellingen.

12 inspirerende voorbeelden van e-mailmarketing

24/04/2014

(publireportage) E-mailmarketing is veel meer dan alleen een nieuwsbrief versturen: marketingbureau Blinker heeft daarom 12 inspirerende praktijkvoorbeelden uitgewerkt, die geïnteresseerden langs de verschillende toepassingen van e-mailmarketing leiden.

Back to top