Concord Matrassen & Boxsprings duwt door!

alt

De grote beddenjongens hebben blijkbaar de weg naar België gevonden. Tot enkele jaren geleden was de matrassenmarkt het speelterrein van heel wat grotere en kleinere zelfstandigen die met ronkende advertenties de aandacht trokken in de diverse bladen. Blijkbaar niet alleen van de consument, maar ook van enkele internationale spelers zoals bijvoorbeeld  een Matrassenkoning opererend vanuit  Frankrijk.

Voor de Beter Bed Holding hèt startsein om de concurrentie aan te gaan in dit segment, waarin we natuurlijk ook de Ikea`s van deze wereld niet mogen vergeten.

 

Retaildetail ging even op de koffie bij Bart Elegeert , verantwoordelijk voor België en Michaél Van Rooij die instaat voor de Benelux. 


RD  Heren, 8 winkels, het wordt moeilijk om je nog langer te verstoppen. Wat zijn de ambities ?
BE en MVR : We hebben een realistische ambitie om fors te groeien in Vlaanderen. We zoeken winkelpunten met veel zichtbaarheid, een goede toegankelijkheid, veel verkeer en liefst gelegen  aan een kruispunt met stoplichten of een drukke baan. De oppervlakte van de winkels moet tenminste 200 en maximaal 400 m2 bedragen. Mag natuurlijk ook wat  groter, maar dat hangt af van de m2 prijs. Als je dat langs de ontwikkeling van de huidige baanwinkels en de concentratie daarvan legt, mag je rustig concluderen dat wij zeer geïnteresseerd zijn in alle baanwinkels in Vlaanderen welke aan eerder vermelde parameters voldoen.

 

Binnenkort openen we trouwens al een negende winkel, in Oostende.

RD  Staat Wallonië ook op de agenda ?
BE en MVR : Zeker, maar de eerste prioriteit ligt in Vlaanderen.

RD  Op jullie site lezen we dat Matrassen Concord de grootste matrassenspecialist van Europa is. In welke landen zijn jullie aanwezig en op hoeveel staat de teller qua winkelpunten?
BE en MVR  ; We zijn vertegenwoordigd in 6 landen: Duitsland, Nederland, Zwitserland, Oostenrijk , België en Polen. Als Matrassen Concord exploiteerden we eind 2009 862 filialen. De gehele Beter Bed Holding beschikt over 8 formules – Matrassen Concord, Beter Bed, El Gigante del Colchón, DBC, BeddenReus, Slaapgenoten, Dormaël Slaapkamers en  MAV - Matratzen-Abverkauf – die samen goed zijn voor 1064 filialen.

RD  Zijn er grote verschillen in matrassen- koopgedragingen per land ?
BE en MVR  ; Zeker, maar de grootste verschillen zitten in de collecties zelf. Daar waar de Benelux voorop loopt met boxsprings is dat geheel nog niet aan de orde in de andere landen. Verder zie je enorme verschillen in de maten van het bedtextiel. In België is men bijvoorbeeld tevreden met een hoofdkussen van 60/60, maar  bijvoorbeeld een  Zwitser slaapt op 100/100.

RD  Hoeveel mensen staan er bij Matrassen Concord op de payroll?  En hoeveel  medewerkers staan er gemiddeld per unit op de winkelvloer?
BE en MVR ;  Inclusief de kantoormedewerkers, leiding, oproepkrachten en parttimers stelt de groep een kleine 2000 personen tewerk. Per filiaal per dag plannen we normaal slechts  1 medewerker in. Maar, afhankelijk van de drukte en het formaat van het filiaal, kunnen er dat natuurlijk ook 2 zijn.

RD  Hoe worden die medewerkers opgeleid?
BE en MVR  ; Onze medewerkers worden opgeleid in een filiaal. Hier word hen de technische kennis over matrassen bijgebracht en worden hun verkoopvaardigheden getraind zodat ze na hun inwerkperiode zonder problemen zelfstandig in het nieuwe filiaal kunnen starten. Eenmaal in dienst wordt middels regelmatige scholing door zowel  eigen leidinggevenden, als door leveranciers het niveau verder ontwikkeld.

RD  Laatste vraag: komen er buiten Matrassen Concord nog andere formules van de Beter Bed Holding richting België ?
BE en MVR  ; Concrete plannen zijn er nog niet, maar we sluiten het zeker niet uit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Picnic bezorgt nu ook in Utrecht

19/04/2016

Picnic bezorgt sinds maandag ook in Utrecht: de online supermarkt wil na een uitrol in de wijk Leidsche Rijn geleidelijk uitbreiden over de stad. Dit zal naar verwachting deze zomer zijn.

Heikki Haldre: “De juiste maat is dubbele winst”

04/06/2014

“Een kwart van de kleding die online wordt besteld, wordt teruggestuurd door de consument. In 70% van de gevallen is dat omdat de maat niet correct is en niet omdat er een probleem is met de kwaliteit van het artikel”, zegt Heikki Haldre, medeoprichter en CEO van Fits.me.

25 praktische tips om e-mailadressen te verzamelen

03/06/2014

(publireportage) Er zijn talloze manieren om zelf e-mailadressen te verzamelen. Toch weten veel bedrijven niet hoe ze dit goed, en volgens de wetgeving, moeten aanpakken. Om te helpen, heeft MailPlus 25 praktische tips op een rij gezet.

Casebundel “Succesvolle e-mailmarketing”

28/05/2014

(publireportage) De nieuwe bundel van Blinker biedt drie inspirerende cases over de inzet van e-mailmarketing in verschillende branches. Hun grote overeenkomst? Bij elk van hen draagt e-mailmarketing meetbaar bij aan het realiseren van de doelstellingen.

12 inspirerende voorbeelden van e-mailmarketing

24/04/2014

(publireportage) E-mailmarketing is veel meer dan alleen een nieuwsbrief versturen: marketingbureau Blinker heeft daarom 12 inspirerende praktijkvoorbeelden uitgewerkt, die geïnteresseerden langs de verschillende toepassingen van e-mailmarketing leiden.

Back to top