P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030 | RetailDetail

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030
Foto: monticello / Shutterstock.com

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.

 

Doelstellingen 2020 grotendeels gerealiseerd

Van de duurzaamheidsdoelstellingen die P&G in 2010 heeft opgesteld voor 2020, heeft de FMCG-producent er al een groot deel gerealiseerd, laat het bedrijf weten in een persbericht. De focus lag toen op klimaat, water en afval. Sinds 2010 is de (absolute) uitstoot van broeikasgas teruggebracht met 16% en het watergebruik in de fabrieken met 27% gereduceerd. Op meer dan 80% van de productielocaties heeft P&G ook een ‘zero waste-to-landfill’-productie gerealiseerd.

 

Daarom maakt het bedrijf nu al nieuwe doelstellingen voor 2030 bekend. ‘Ambition 2030’ slaat op vier bredere pijlers: merken, toeleveringsketen, maatschappij en medewerkers. Mensen sensibiliseren speelt een belangrijke nieuwe rol in de gestelde doelen: zo wil P&G nu ook haar eigen medewerkers aanmoedigen en onderwijzen om duurzaamheid in hun dagelijkse werk te integreren, maar P&G wil ook consumenten aanmoedigen en inspireren om verantwoordelijk te consumeren. Dat zal het onder meer doen door transparant te zijn over de ingrediënten, duurzame innovaties te ontwikkelen en tegen 2030 100% recycleerbare of herbruikbare verpakkingen te gebruiken voor alle merken van het concern.

 

“Wij zijn ervan overtuigd dat P&G een positieve en drijvende kracht kan zijn. Wij kiezen daarom bewust voor een aanpak waarbij wij consumenten in staat stellen om bewuster te consumeren”, vertelt CEO David Taylor.


Brussels Innovation Center speelt grote rol

P&G wil weliswaar ook de eigen voetafdruk verder verminderen: het zet daartoe in op circulaire oplossingen en belooft ten minste vijf miljard liter water van circulaire bronnen te gebruiken en in alle productielocaties hernieuwbare elektriciteit aan te kopen. De broeikasuitstoot van de fabrieken moet met 50% moeten verminderen tegen 2030.

 

Het Brussels Innovation Center van P&G is één van de drijvende krachten in het duurzaamheidsverhaal. “Dankzij de inspanningen die worden gedaan door het verpakkingsteam in de R&D-afdeling van het B.I.C., zal P&G tot 50% gerecycleerd plastic kunnen gebruiken bij de productie van meer dan 230 miljoen flessen van merken als Ariel, Dash of Lenor”, klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

Ophef over mishandelde eenden in Nederlandse fokkerijen

05/07/2018

In sommige Nederlandse fokkerijen worden eenden structureel mishandeld, blijkt uit beeldopnames van dierenrechtenorganisatie Animal Rights. De beelden, die het vangen en vervoeren van eenden voor consumptie tonen, zijn heel naar, vindt ook voedselautoriteit NVWA.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Ikea wil alleen nog hernieuwbare materialen

08/06/2018

Ikea stelt zich forse duurzaamheidsdoelstellingen: de woonketen wil klimaatpositief worden tegen 2030 en al eind volgend jaar alle plastic wegwerpproducten bannen.