P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030 | RetailDetail

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030
Foto: monticello / Shutterstock.com

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.

 

Doelstellingen 2020 grotendeels gerealiseerd

Van de duurzaamheidsdoelstellingen die P&G in 2010 heeft opgesteld voor 2020, heeft de FMCG-producent er al een groot deel gerealiseerd, laat het bedrijf weten in een persbericht. De focus lag toen op klimaat, water en afval. Sinds 2010 is de (absolute) uitstoot van broeikasgas teruggebracht met 16% en het watergebruik in de fabrieken met 27% gereduceerd. Op meer dan 80% van de productielocaties heeft P&G ook een ‘zero waste-to-landfill’-productie gerealiseerd.

 

Daarom maakt het bedrijf nu al nieuwe doelstellingen voor 2030 bekend. ‘Ambition 2030’ slaat op vier bredere pijlers: merken, toeleveringsketen, maatschappij en medewerkers. Mensen sensibiliseren speelt een belangrijke nieuwe rol in de gestelde doelen: zo wil P&G nu ook haar eigen medewerkers aanmoedigen en onderwijzen om duurzaamheid in hun dagelijkse werk te integreren, maar P&G wil ook consumenten aanmoedigen en inspireren om verantwoordelijk te consumeren. Dat zal het onder meer doen door transparant te zijn over de ingrediënten, duurzame innovaties te ontwikkelen en tegen 2030 100% recycleerbare of herbruikbare verpakkingen te gebruiken voor alle merken van het concern.

 

“Wij zijn ervan overtuigd dat P&G een positieve en drijvende kracht kan zijn. Wij kiezen daarom bewust voor een aanpak waarbij wij consumenten in staat stellen om bewuster te consumeren”, vertelt CEO David Taylor.


Brussels Innovation Center speelt grote rol

P&G wil weliswaar ook de eigen voetafdruk verder verminderen: het zet daartoe in op circulaire oplossingen en belooft ten minste vijf miljard liter water van circulaire bronnen te gebruiken en in alle productielocaties hernieuwbare elektriciteit aan te kopen. De broeikasuitstoot van de fabrieken moet met 50% moeten verminderen tegen 2030.

 

Het Brussels Innovation Center van P&G is één van de drijvende krachten in het duurzaamheidsverhaal. “Dankzij de inspanningen die worden gedaan door het verpakkingsteam in de R&D-afdeling van het B.I.C., zal P&G tot 50% gerecycleerd plastic kunnen gebruiken bij de productie van meer dan 230 miljoen flessen van merken als Ariel, Dash of Lenor”, klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Albert Heijn wil af van plastic zakken voor AGF

11/05/2018

Onze zuiderburen doen deze maand aan "mei plasticvrij", maar ook Nederland laat zich niet onbetuigd in de strijd tegen plasticafval. De volgende in de rij is Albert Heijn, dat plastic zakken in de ban wil doen.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

Onverkochte kleding vanaf 2019 verplicht gerecycleerd in Frankrijk

02/05/2018

Vanaf volgend jaar mogen modehuizen in Frankrijk geen kledingoverschotten meer weggooien of vernietigen. Met zijn plannen wil de Franse regering de regels tegen voedselverspilling uitbreiden naar kleding, die dus voortaan gerecycleerd moet worden.

Bol.com ijvert voor database met duurzame keurmerken

30/04/2018

Bol.com wil ‘duurzaamheid’ opnemen als criterium waarop klanten kunnen filteren, maar dat blijkt niet eenvoudig. Een overkoepelende digitale database van duurzame keurmerken bestaat vandaag nog niet en daar is zeker nood aan, aldus de webwinkel.

Vijf jaar na ramp Rana Plaza: “Overheden moeten duurzame productie eisen”

24/04/2018

Vijf jaar na de instorting van de kledingfabriek Rana Plaza in Bangladesh hebben verschillende overheden maatregelen genomen om producenten tot meer duurzaamheid te verplichten. De arbeidsomstandigheden zijn er echter niet voor iedereen op verbeterd.