De Streekkrant goes tabloid. RetailDetail sprak met Nathalie Legouy

 

alt Eind November lichtte Rik De Nolf in een interview met RetailDetail al toe dat de Streekkrant een ingrijpende  facelift zou krijgen. Ondertussen heeft heel Vlaanderen het resultaat vorige week in de bus gekregen. We polsten Nathalie Legouy , directeur van de nationale regie First Media , over de eerste resultaten.
 
RD : Nathalie, het kan soms snel gaan. Eind vorig jaar kreeg je de leiding over First Media en in februari wordt je al geconfronteerd met  de meest ingrijpende wijziging sinds decennia  in één van de belangrijkste bladen in jullie portfolio. Tevreden ?
NL : Supertevreden! De Streekkrant/De Weekkrant kon die facelift best  gebruiken. Het product verandert niet alleen van formaat, van broadsheet naar tabloid, ook het concept wordt aangepast. De krant krijgt echte rubrieken, een echte  wekelijkse afspraak met de lezers. Deze wijziging weerspiegelt ook perfect de dynamiek binnen het huis Roularta en dat geeft ons vertrouwen voor de toekomst.
 
RD : Een kleiner formaat, vrees je dan niet voor minder omzet ?
NL : Absoluut niet! De nieuwe Streekkrant zal nieuwe lezers aantrekken, daar zijn we van overtuigd. Het nieuwe concept nodigt de lezer echt uit om de krant van voor naar achter volledig door te nemen. Daardoor wordt de formule  ook voor adverteerders aantrekkelijker.
 
RD : Wat meteen opvalt zijn nieuwe vaste rubrieken zoals Smaak, Etalage, Tam-Tam.  Gaan jullie dan voor verkoop van vaste plaatsen onder/naast  een bepaald onderwerp ?
NL : Uiteraard! Dat is een nieuwe mogelijkheid en meteen een bijkomende troef. Vaste afspraken niet alleen met de lezer, maar ook met de adverteerder. Meer lezers én meer adverteerders, dat moet het resultaat zijn.
 
RD : Hoe gaan jullie deze voorkeursplaatsing in de markt zetten. First come, first served?
NL : We hebben geen gereserveerde ‘nationale’ plaatsen. We hebben steeds de volledige krant ter beschikking. Telkens een adverteerder een bepaalde plaatsing wenst, zullen we voor die reservatie nagaan of de voorkeursplaats  nog beschikbaar is.
 
RD : Voor de Streekkrant zijn jullie afgestapt van de gebruikelijke  mm/kolom prijs en overgestapt naar modules. Volgt de klant hierin ?
NL : Bij First Media hebben we geen problemen om adverteerders naar de nieuwe modules te laten omschakelen. Ze zijn dergelijke wijzigingen al gewend.
 
RD : Bestaat er geen verwarring met de prijzen van vorig jaar? Een halve pagina toen komt qua oppervlakte overeen met  een volledige pagina nu.
NL : Die vergelijking mag men absoluut niet maken. Om te beginnen geeft een advertentie op een volledige pagina een totaal andere respons dan een advertentie op een halve pagina; ongeacht het formaat. Verder is de distributiekost die nu doorgerekend wordt,  gebaseerd op het kleinere formaat. Ook de enorme inspanningen  voor de redactionele omkadering, waarin het lokale nieuws centraal staat, moet je naar waarde schatten.  De Streekkrant op tabloid is een totaal ander verhaal dan voordien op broadsheet.  Onze prijspolitiek zal altijd in een correcte relatie staan tot het totale opgenomen volume op jaarbasis. Dit zijn we verplicht tegenover al onze klanten.
 
RD : Zijn er ook tabloïd plannen bij het Franstalige zusterblad Vlan?
NL: Ze denken erover na, maar meer kan ik op dit moment niet zeggen. Ze zijn zeker niet ongevoelig voor de veranderingen van De Streekkrant.
 
RD : Wat zijn de verwachtingen voor de nationale verkoop in 2010 ?
NL : Het jaar is redelijk goed van start gegaan. We hebben er alle vertrouwen in.
 
 
 




Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Picnic bezorgt nu ook in Utrecht

19/04/2016

Picnic bezorgt sinds maandag ook in Utrecht: de online supermarkt wil na een uitrol in de wijk Leidsche Rijn geleidelijk uitbreiden over de stad. Dit zal naar verwachting deze zomer zijn.

Heikki Haldre: “De juiste maat is dubbele winst”

04/06/2014

“Een kwart van de kleding die online wordt besteld, wordt teruggestuurd door de consument. In 70% van de gevallen is dat omdat de maat niet correct is en niet omdat er een probleem is met de kwaliteit van het artikel”, zegt Heikki Haldre, medeoprichter en CEO van Fits.me.

25 praktische tips om e-mailadressen te verzamelen

03/06/2014

(publireportage) Er zijn talloze manieren om zelf e-mailadressen te verzamelen. Toch weten veel bedrijven niet hoe ze dit goed, en volgens de wetgeving, moeten aanpakken. Om te helpen, heeft MailPlus 25 praktische tips op een rij gezet.

Casebundel “Succesvolle e-mailmarketing”

28/05/2014

(publireportage) De nieuwe bundel van Blinker biedt drie inspirerende cases over de inzet van e-mailmarketing in verschillende branches. Hun grote overeenkomst? Bij elk van hen draagt e-mailmarketing meetbaar bij aan het realiseren van de doelstellingen.

12 inspirerende voorbeelden van e-mailmarketing

24/04/2014

(publireportage) E-mailmarketing is veel meer dan alleen een nieuwsbrief versturen: marketingbureau Blinker heeft daarom 12 inspirerende praktijkvoorbeelden uitgewerkt, die geïnteresseerden langs de verschillende toepassingen van e-mailmarketing leiden.

Back to top