Deal tussen Google en Groupon gesloten?

De geruchten over een mogelijke overname van Groupon blijven aan. Yahoo ving al eens bot toen het een jaar geleden een bod uitbracht. Volgens de technologiewebsite All Things Digital voert Groupon ondertussen echter ernstige overnamegesprekken met Google. Volgens sommige bronnen is de deal zelfs stiekem al rond.


Groupon is een van de meest succesvolle internetverhalen van de laatste 2 jaar. De site biedt in 29 landen in elke grote stad dagelijks één deal aan, met kortingen van minstens 50 procent. Dergelijke fikse kortingen zijn mogelijk omdat Groupon aan deelnemende bedrijven belooft via de acties een minimaal aantal nieuwe klanten te bezorgen. Geïnteresseerde consumenten moeten zich intekenen op de deal en wanneer een minimum aantal gebruikers op de actie ingaat, gaat de deal pas door. 


Kopen en afrekenen doet de consument daarom bij Groupon op de dag zelf. Als de actie eenmaal afgesloten is, krijgt hij of zij per mail een 'voucher' toegestuurd die bij het eigenlijke bezoek als betaalmiddel moet worden voorgelegd. Op die manier kan Groupon per deal een commissie van  maar liefst 50% aanrekenen.


De rijzende ster van het internet heeft met dat zakenmodel een waarde van $1 miljard weten te vergaren en is goed voor meer dan 1000 werknemers. De maandelijkse opbrengst van Groupon bedraagt zomaar even $50 miljoen. Niet verwonderlijk dat het Amerikaanse bedrijf al na 8 maanden rendabel was.


Evenmin verwonderlijk dat velen een graantje willen meepikken van Groupons succes. De laatste tijd duiken er meer en meer gelijkaardige bedrijven op, die de concurrentie met Groupon proberen aan te gaan. Aan de acquisitiezijde blijft een overname door Google een bijzonder hardnekkig gerucht.


De overname zou voor beide partijen steek houden. Enerzijds zou Google door deze overname de Groupon deals kunnen fuseren met Google Places. Alle aangemelde adverteerders zouden dan kunnen werken met het aanbieden van lokale deals. Voor Groupon wordt het dankzij Google anderzijds makkelijker om het hoofd te bieden aan gelijkaardige bedrijven die als paddenstoelen uit de grond schieten.


Google zou volgens verschillende media tussen de 5 en 6 miljard betalen voor de overname van Groupon. Volgens zowel de New York Times als de Wall Street Journal is de definitieve overname een kwestie van uren, maar bestaat ook nog de kans dat de deal uiteindelijk niet doorgaat. Volgens Vatornews is de deal nochtans al rond. Zij beweren dat een betrouwbare bron die bekend is met de situatie hen het nieuws heeft doorgespeeld.


Groupon zou de grootse overname van Google worden. Indien Google de genoemde prijs betaalt, legt de zoekmachine dubbel zoveel neer voor de online discounter als voor de eerdere overname van DoubleClick. Woordvoerders van Google en Groupon willen echter voorlopig niet reageren op de speculaties.
 

De geruchten over een mogelijke overname van Groupon blijven aan. Yahoo ving al eens bot toen het een jaar geleden een bod uitbracht. Volgens de technologiewebsite All Things Digital voert Groupon ondertussen echter ernstige overnamegesprekken met Google. Volgens sommige bronnen is de deal zelfs stiekem al rond.


Groupon is een van de meest succesvolle internetverhalen van de laatste 2 jaar. De site biedt in 29 landen in elke grote stad dagelijks één deal aan, met kortingen van minstens 50 procent. Dergelijke fikse kortingen zijn mogelijk omdat Groupon aan deelnemende bedrijven belooft via de acties een minimaal aantal nieuwe klanten te bezorgen. Geïnteresseerde consumenten moeten zich intekenen op de deal en wanneer een minimum aantal gebruikers op de actie ingaat, gaat de deal pas door. 


Kopen en afrekenen doet de consument daarom bij Groupon op de dag zelf. Als de actie eenmaal afgesloten is, krijgt hij of zij per mail een 'voucher' toegestuurd die bij het eigenlijke bezoek als betaalmiddel moet worden voorgelegd. Op die manier kan Groupon per deal een commissie van  maar liefst 50% aanrekenen.


De rijzende ster van het internet heeft met dat zakenmodel een waarde van $1 miljard weten te vergaren en is goed voor meer dan 1000 werknemers. De maandelijkse opbrengst van Groupon bedraagt zomaar even $50 miljoen. Niet verwonderlijk dat het Amerikaanse bedrijf al na 8 maanden rendabel was.


Evenmin verwonderlijk dat velen een graantje willen meepikken van Groupons succes. De laatste tijd duiken er meer en meer gelijkaardige bedrijven op, die de concurrentie met Groupon proberen aan te gaan. Aan de acquisitiezijde blijft een overname door Google een bijzonder hardnekkig gerucht.


De overname zou voor beide partijen steek houden. Enerzijds zou Google door deze overname de Groupon deals kunnen fuseren met Google Places. Alle aangemelde adverteerders zouden dan kunnen werken met het aanbieden van lokale deals. Voor Groupon wordt het dankzij Google anderzijds makkelijker om het hoofd te bieden aan gelijkaardige bedrijven die als paddenstoelen uit de grond schieten.


Google zou volgens verschillende media tussen de 5 en 6 miljard betalen voor de overname van Groupon. Volgens zowel de New York Times als de Wall Street Journal is de definitieve overname een kwestie van uren, maar bestaat ook nog de kans dat de deal uiteindelijk niet doorgaat. Volgens Vatornews is de deal nochtans al rond. Zij beweren dat een betrouwbare bron die bekend is met de situatie hen het nieuws heeft doorgespeeld.


Groupon zou de grootse overname van Google worden. Indien Google de genoemde prijs betaalt, legt de zoekmachine dubbel zoveel neer voor de online discounter als voor de eerdere overname van DoubleClick. Woordvoerders van Google en Groupon willen echter voorlopig niet reageren op de speculaties.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alles aan 3 dollar bij webshop Brandless

19/07/2017

Twee Amerikaanse ondernemers zijn op de proppen gekomen met een interessant nieuw concept. In hun webshop Brandless wordt immers slechts één prijs gehanteerd: 3 dollar. Die lage prijs kan het vasthouden omdat er flink is gesneden in de kosten.

Nederlandse e-commerce heeft tekort aan personeel

17/07/2017

De Nederlandse e-commercebedrijven kunnen op vlak van personeel nog moeilijk de groei van de sector volgen. Meer dan de helft van de bedrijven heeft openstaande vacatures die het moeilijk ingevuld krijgt.

Kopen.nl heeft een nieuwe eigenaar gevonden

13/07/2017

De domeinnaam Kopen.nl, die in handen was van de curatoren van Macintosh, heeft met YoungMinded een nieuwe eigenaar gevonden. Dat is ook het bedrijf achter vergelijkingssite GSMacties.nl.

Beslist.nl start met uitrol nieuw bedrijfsmodel

11/07/2017

Beslist.nl heeft zijn eerste stappen gezet richting nieuw bedrijfsmodel. Daarin gaat de vergelijkingssite verder als een online marktplaats, in plaats van een pure prijsvergelijker.

Ook Alibaba lanceert eigen intelligente speaker

05/07/2017

Na Amazon, Apple en Google ziet nu ook het Chinese Alibaba graten in de markt van de intelligente speakers. De speaker van Alibaba is bovendien een stuk goedkoper dan die van zijn concurrenten. Een beperkte groep mag het toestel alvast een maand uittesten.

Bol.com breidt servicepunten bij Albert Heijn uit

03/07/2017

Bol.com is bij drie Nederlandse vestigingen van Albert Heijn gestart met een pilootproject, waarbij de servicepunten in de supermarkten uitgebreid worden met een extra balie. Daar kunnen klanten onder andere terecht met hun vragen.

Back to top