Detailhandel: margedruk neemt toe

De Nederlandse detailhandel voelt de gecombineerde druk van leveranciers en zuinige klanten. Hogere grondstofprijzen voor leveranciers kunnen derhalve niet volledig worden doorberekend aan consumenten, wat zorgt voor een toename van de margedruk voor winkelketens.

Dat schrijft ABN Amro in zijn woensdag gepubliceerde Sectormonitor Retail. Door lastenverzwaring en inflatie is er bij consumenten weinig ruimte voor groei in consumptie. Daardoor is de factor prijs steeds belangrijker voor klanten. Retailers kiezen er daarom noodgedwongen voor om prijsverhogingen uit te stellen of slechts gedeeltelijk door te voeren.

Ook voor de rest van het jaar ziet het er niet optimistisch uit. Volgens de onderzoekers van ABN Amro neemt de particuliere consumptie dit jaar maar toe met 0,1 procent, waardoor er weinig ruimte is voor omzetgroei in de detailhandel. Grote aankopen worden uitgesteld of zelfs helemaal geschrapt. Verkopers van duurzame consumptiegoederen krijgen hier het meest last van.

De Nederlandse detailhandel voelt de gecombineerde druk van leveranciers en zuinige klanten. Hogere grondstofprijzen voor leveranciers kunnen derhalve niet volledig worden doorberekend aan consumenten, wat zorgt voor een toename van de margedruk voor winkelketens.

Dat schrijft ABN Amro in zijn woensdag gepubliceerde Sectormonitor Retail. Door lastenverzwaring en inflatie is er bij consumenten weinig ruimte voor groei in consumptie. Daardoor is de factor prijs steeds belangrijker voor klanten. Retailers kiezen er daarom noodgedwongen voor om prijsverhogingen uit te stellen of slechts gedeeltelijk door te voeren.

Ook voor de rest van het jaar ziet het er niet optimistisch uit. Volgens de onderzoekers van ABN Amro neemt de particuliere consumptie dit jaar maar toe met 0,1 procent, waardoor er weinig ruimte is voor omzetgroei in de detailhandel. Grote aankopen worden uitgesteld of zelfs helemaal geschrapt. Verkopers van duurzame consumptiegoederen krijgen hier het meest last van.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

“Menselijke factor onderbelicht in omnichannelretail”

16/11/2017

Als zaakvoerder van het digitale retailbureau Kega is Kees Verkade begaan met consistente merkbeleving. De rol van het winkelpersoneel in het creëren van een optimale customer journey, zowel online als offline, trekt zijn aandacht.

Henkel verhoogt omzetverwachting voor 2017

15/11/2017

Henkel rondt voor het eerst de kaap van vijftien miljard euro voor zijn omzet over negen maanden. Door de sterke prestaties verhoogt het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting.

Back to top