Detailhandel: margedruk neemt toe

De Nederlandse detailhandel voelt de gecombineerde druk van leveranciers en zuinige klanten. Hogere grondstofprijzen voor leveranciers kunnen derhalve niet volledig worden doorberekend aan consumenten, wat zorgt voor een toename van de margedruk voor winkelketens.

Dat schrijft ABN Amro in zijn woensdag gepubliceerde Sectormonitor Retail. Door lastenverzwaring en inflatie is er bij consumenten weinig ruimte voor groei in consumptie. Daardoor is de factor prijs steeds belangrijker voor klanten. Retailers kiezen er daarom noodgedwongen voor om prijsverhogingen uit te stellen of slechts gedeeltelijk door te voeren.

Ook voor de rest van het jaar ziet het er niet optimistisch uit. Volgens de onderzoekers van ABN Amro neemt de particuliere consumptie dit jaar maar toe met 0,1 procent, waardoor er weinig ruimte is voor omzetgroei in de detailhandel. Grote aankopen worden uitgesteld of zelfs helemaal geschrapt. Verkopers van duurzame consumptiegoederen krijgen hier het meest last van.

De Nederlandse detailhandel voelt de gecombineerde druk van leveranciers en zuinige klanten. Hogere grondstofprijzen voor leveranciers kunnen derhalve niet volledig worden doorberekend aan consumenten, wat zorgt voor een toename van de margedruk voor winkelketens.

Dat schrijft ABN Amro in zijn woensdag gepubliceerde Sectormonitor Retail. Door lastenverzwaring en inflatie is er bij consumenten weinig ruimte voor groei in consumptie. Daardoor is de factor prijs steeds belangrijker voor klanten. Retailers kiezen er daarom noodgedwongen voor om prijsverhogingen uit te stellen of slechts gedeeltelijk door te voeren.

Ook voor de rest van het jaar ziet het er niet optimistisch uit. Volgens de onderzoekers van ABN Amro neemt de particuliere consumptie dit jaar maar toe met 0,1 procent, waardoor er weinig ruimte is voor omzetgroei in de detailhandel. Grote aankopen worden uitgesteld of zelfs helemaal geschrapt. Verkopers van duurzame consumptiegoederen krijgen hier het meest last van.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse doet Christine Le Duc van de hand

16/08/2017

Het Duitse Beate Uhse heeft winkelketen Christine Le Duc van de hand gedaan. De keten komt in de handen van een Iers investeringsbedrijf. Daarnaast verhuist de groothandel Scala Playhouse uit Almere naar een Nederlandse branchegenoot.

Facebook lanceert eigen marktplaats nu ook in Europa

16/08/2017

Facebook lanceerde vorig jaar in oktober in een aantal landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, een online marktplaats voor tweedehands spullen. Die komt nu ook naar België, Nederland en vijftien andere Europese landen.

AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

14/08/2017

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

Kijkshop zoekt 1 miljoen voor klantenadviesplatform

14/08/2017

Kijkshop is op zoek naar een miljoen euro voor het uitbouwen van een online platform waar klanten elkaar advies kunnen geven en daar commissies mee kunnen verdienen. Dat geld wil het bijeensprokkelen via crowdfunding en momenteel is het al halfweg.

Amerikaanse warenhuisketens blijven het moeilijk hebben

11/08/2017

Heel wat Amerikaanse warenhuisketens blijven zwak presteren. Zo zagen zowel Macy’s als Kohl’s hun omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder, al was dat minder dan gevreesd werd door analisten.

Amazon wil concurreren met Ticketmaster

11/08/2017

Amazon is in gesprek met eigenaars van Amerikaanse evenementenlocaties om te bekijken of het in de nabije toekomst mogelijk is om tickets voor die evenementen te verkopen via de webshop van het Amerikaanse bedrijf.

Back to top