Detailhandel: margedruk neemt toe

De Nederlandse detailhandel voelt de gecombineerde druk van leveranciers en zuinige klanten. Hogere grondstofprijzen voor leveranciers kunnen derhalve niet volledig worden doorberekend aan consumenten, wat zorgt voor een toename van de margedruk voor winkelketens.

Dat schrijft ABN Amro in zijn woensdag gepubliceerde Sectormonitor Retail. Door lastenverzwaring en inflatie is er bij consumenten weinig ruimte voor groei in consumptie. Daardoor is de factor prijs steeds belangrijker voor klanten. Retailers kiezen er daarom noodgedwongen voor om prijsverhogingen uit te stellen of slechts gedeeltelijk door te voeren.

Ook voor de rest van het jaar ziet het er niet optimistisch uit. Volgens de onderzoekers van ABN Amro neemt de particuliere consumptie dit jaar maar toe met 0,1 procent, waardoor er weinig ruimte is voor omzetgroei in de detailhandel. Grote aankopen worden uitgesteld of zelfs helemaal geschrapt. Verkopers van duurzame consumptiegoederen krijgen hier het meest last van.

De Nederlandse detailhandel voelt de gecombineerde druk van leveranciers en zuinige klanten. Hogere grondstofprijzen voor leveranciers kunnen derhalve niet volledig worden doorberekend aan consumenten, wat zorgt voor een toename van de margedruk voor winkelketens.

Dat schrijft ABN Amro in zijn woensdag gepubliceerde Sectormonitor Retail. Door lastenverzwaring en inflatie is er bij consumenten weinig ruimte voor groei in consumptie. Daardoor is de factor prijs steeds belangrijker voor klanten. Retailers kiezen er daarom noodgedwongen voor om prijsverhogingen uit te stellen of slechts gedeeltelijk door te voeren.

Ook voor de rest van het jaar ziet het er niet optimistisch uit. Volgens de onderzoekers van ABN Amro neemt de particuliere consumptie dit jaar maar toe met 0,1 procent, waardoor er weinig ruimte is voor omzetgroei in de detailhandel. Grote aankopen worden uitgesteld of zelfs helemaal geschrapt. Verkopers van duurzame consumptiegoederen krijgen hier het meest last van.

Tags: