Detailhandel: margedruk neemt toe | RetailDetail

Detailhandel: margedruk neemt toe

De Nederlandse detailhandel voelt de gecombineerde druk van leveranciers en zuinige klanten. Hogere grondstofprijzen voor leveranciers kunnen derhalve niet volledig worden doorberekend aan consumenten, wat zorgt voor een toename van de margedruk voor winkelketens.

Dat schrijft ABN Amro in zijn woensdag gepubliceerde Sectormonitor Retail. Door lastenverzwaring en inflatie is er bij consumenten weinig ruimte voor groei in consumptie. Daardoor is de factor prijs steeds belangrijker voor klanten. Retailers kiezen er daarom noodgedwongen voor om prijsverhogingen uit te stellen of slechts gedeeltelijk door te voeren.

Ook voor de rest van het jaar ziet het er niet optimistisch uit. Volgens de onderzoekers van ABN Amro neemt de particuliere consumptie dit jaar maar toe met 0,1 procent, waardoor er weinig ruimte is voor omzetgroei in de detailhandel. Grote aankopen worden uitgesteld of zelfs helemaal geschrapt. Verkopers van duurzame consumptiegoederen krijgen hier het meest last van.

De Nederlandse detailhandel voelt de gecombineerde druk van leveranciers en zuinige klanten. Hogere grondstofprijzen voor leveranciers kunnen derhalve niet volledig worden doorberekend aan consumenten, wat zorgt voor een toename van de margedruk voor winkelketens.

Dat schrijft ABN Amro in zijn woensdag gepubliceerde Sectormonitor Retail. Door lastenverzwaring en inflatie is er bij consumenten weinig ruimte voor groei in consumptie. Daardoor is de factor prijs steeds belangrijker voor klanten. Retailers kiezen er daarom noodgedwongen voor om prijsverhogingen uit te stellen of slechts gedeeltelijk door te voeren.

Ook voor de rest van het jaar ziet het er niet optimistisch uit. Volgens de onderzoekers van ABN Amro neemt de particuliere consumptie dit jaar maar toe met 0,1 procent, waardoor er weinig ruimte is voor omzetgroei in de detailhandel. Grote aankopen worden uitgesteld of zelfs helemaal geschrapt. Verkopers van duurzame consumptiegoederen krijgen hier het meest last van.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.