Bakker.com start door als e-commerceplatform en fulfilmentpartner | RetailDetail

Bakker.com start door als e-commerceplatform en fulfilmentpartner

Bakker.com start door als e-commerceplatform en fulfilmentpartner
Foto: Bakker.com

Bakker.com, het voormalige postorderbedrijf voor tuinartikelen, maakt een doorstart. Een team ondernemers neemt op initiatief van de Globitas het bedrijf over en wil er zowel een consumentenplatform als fulfilmentpartner van maken. 

 

"Bakker.com biedt unieke kansen"

Bakker.com is in februari failliet verklaard, maar maakt nu al een doorstart dankzij een groep van hoofdzakelijk Nederlandse ondernemers. “Bakker.com biedt unieke kansen”, zegt initiatiefnemer Martijn van Scherpenzeel van Globitas. “Het bedrijf is al 73 jaar actief om rechtstreeks van de kwekers aan de consument te leveren. De hele waardeketen wordt overgeslagen. Dat maakt het mogelijk een kwalitatief goed product tegen een faire prijs bij de klant thuis af te leveren.”


Bij de doorstart zijn een beperkt deel van de banen behouden. Vorig jaar werkten nog 200 mensen voor het bedrijf, dat in 17 landen tuinproducten zoals bloembollen, bloemzaden en planten levert. Daarvan werkten 130 werknemers in Nederland en minstens 50 maken de overstap naar het nieuwe bedrijf. Op termijn denken de overnemers het aantal arbeidsplaatsen weer te kunnen uitbreiden. Een aantal medewerkers wordt ook mede-eigenaar. 

 

E-commerceplatform voor kwekers, retailers en meer

Topman van Bakker.com wordt Erwin van Cooth. Hij wil het bedrijf samen met Scherpenzeel omvormen tot een platform, dat zich naast eigen e-commerce ook openstelt voor externe partijen en dus een marktplaats voor groenproducten wordt. Het wil zo ook de fulfilment voor kwekers, retailers en e-commercespelers gaan doen.


“Met het nieuwe Bakker.com gaan we nauw samenwerken met andere e-commercepartijen en retailers. Deze partijen kunnen gebruikmaken van het platform en van onze expertise en tegelijk meeliften op een snelgroeiende online markt voor groenproducten,” legt de nieuwe CEO uit. Leveranciers zullen daarbij ook nauwer betrokken worden in het businessproces, waarin volgens de overnemers data, efficiency en outsourcing een belangrijke rol krijgen.

 

De bedoeling is dat Bakker.com in de tweede helft van mei weer operationeel is. Op zijn hoogtepunt was Bakker.com de grootste ‘direct seller’ van groenproducten en met een omzet van meer dan 160 miljoen euro actief in 20 landen. Op 5 februari 2018 ging het bedrijf echter failliet, naar eigen zeggen omdat het te laat in e-commerce stapte.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.

Intergamma stelt Sebastiaan de Jong aan als CCO

06/07/2018

Sebastiaan de Jong vervoegt eind dit jaar de directie van Intergamma. De 44-jarige zal er vanaf oktober als commercieel directeur mee de verantwoordelijkheid dragen over Gamma Nederland, Gamma België en Karwei.

Doek valt over Fish & Chips en Men at Work in België

06/07/2018

Net als de Nederlandse is nu ook de Belgische tak van de keten van multimerkwinkels Men at Work failliet verklaard. De drie winkels van de kledingketen én Fish & Chips in Antwerpen leggen de boeken neer.

Hema koopt eigen winkels in stations

04/07/2018

Hema neemt negen van haar stationswinkels in Nederland over van NS. De Nederlandse spoorwegdienst baatte de vestigingen tot nu toe uit, maar bouwt de exploitatie van retailformules voor anderen stelselmatig af.

Einde verhaal voor sportwebwinkel Athleteshop

02/07/2018

Sportwebwinkel Athleteshop heeft het faillissement aangevraagd. Al sinds begin dit jaar kwamen veel klachten binnen over te late en slechte leveringen, en nu zouden ook verschillende leveranciers de samenwerking hebben stopgezet.