Belgische fabrikant van doe-het-zelfmateriaal voor Aldi en Hubo tankt cash voor Europese expansie

Shutterstock

De Antwerpse distributeur van tuingereedschap en doe-het-zelfmateriaal Varo heeft vers geld getankt voor zijn internationale expansie. Het Leuvense investeringsfonds Indufin koopt bijna de helft van het bedrijf, dat een exclusieve samenwerking heeft met doe-het-zelfketen Hubo en daarnaast private label-toestellen maakt voor onder meer Aldi. Dat schrijft De Tijd.

 

Powerplus en Kreator

Het is niet bekend hoeveel Indufin neertelt voor de 44 procent die het koopt in Varo. Topman Jeroen Nys behoudt een belang van 47 procent en de resterende 9 procent zit bij drie managers. Voor Nys, die Varo in de jaren 1990 overnam van familieleden, is het een mijlpaal. Het verse geld moet de verdere Europese groei van het bedrijf mogelijk maken. Vandaag is Varo in vier landen actief.

 

Varo maakt gereedschap onder de eigen naam, maar heeft ook doe-het-zelfmerken als Powerplus en Kreator in portefeuille. Maar de grootste groeimotor is de productie van private label-toestellen voor ketens als Aldi. Tijdens de coronacrisis steeg het aandeel van die activiteiten in de omzet fors naar 22 procent. De coronacrisis bleek eerder een zegen dan een vloek, omdat veel mensen in lockdowntijden aan het klussen sloegen.

 

"We hebben marktaandeel gewonnen en profiteerden van de forse groei van Hubo", zegt Nys aan De Tijd. De inkomsten klommen op die manier met een kwart tot 102 miljoen euro, de brutobedrijfswinst verdubbelde tot 8 miljoen euro.