Bol.com stapt waarschijnlijk in Doe-het-zelf | RetailDetail

Bol.com stapt waarschijnlijk in Doe-het-zelf

Bol.com stapt waarschijnlijk in Doe-het-zelf

Als de geruchten kloppen, bereidt Ahold zich nu in alle stilte voor om in de online doe-het-zelfmarkt een stukje van de taart te komen halen. In tegenstelling tot Wehkamp.nl, dat eerder voor het decoratieve deel van de business gaat, wordt van Bol.com verwacht dat de keuze er heel breed én diep zal zijn.

Gegronde vermoedens

De geruchtenmolen werd op gang gebracht door een geplande toespraak van Machiel Tiddens, manager van Bol.com Plaza, op 20 maart aanstaande tijdens de MIX' Nationale DHZ-Sessie. Daar zouden retailers uit de doe-het-zelfbranche ingelicht worden over de samenwerkingsmogelijkheden met Bol.com.

 

In 2012 lanceerde Bol.com reeds drie nieuwe categorieën (baby, mooi & gezond en koken & tafelen), maar moederbedrijf Ahold liet weten dat er ook in 2013 drie extra categorieën zouden bijkomen. Internetmarketeer Gerben Hoekstra gokte daarbij op de categorieën doe-het-zelf, dier en tuin. De lancering van die eerste categorie lijkt nu inderdaad wel heel dichtbij te zijn.

 

Een van de webshops die het ongetwijfeld zal merken dat Bol.com zijn markt betreedt, is Wehkamp.nl. Die was een hele tijd de grootste webshop voor klusmateriaal in Nederland, maar positioneerde zich al van bij de aanvang als de aanbieder van materiaal uit de decoratieve sector zoals verf, vloeren en behang. Als Bol.com erin slaagt doe-het-zelfretailers erbij te betrekken, dan is het nu al zeker dat het aanbod zowel in de breedte als in de diepte heel wat uitgebreider zal zijn.

 

Meerdere kapers op de kust

Er zijn echter nog andere Nederlandse bouwmarkten die online actief zijn: zo hebben Formido en Praxis (van de Maxeda DIY Group) kort na elkaar een webshop geopend en werkt Intergamma volop aan de ontwikkeling van een webwinkel voor zowel de Gamma- als Karwei-keten.

 

Ook het Duitse Hornbach wil niet achterblijven en rekent erop nog dit jaar online te kunnen verkopen aan Nederlandse klanten.   (GDW)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Vernieuwde Gamma en Karwei slaan aan

23/05/2018

Intergamma, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Gamma en Karwei, kijkt terug op een sterk jaar: de omzet steeg in 2017 met 1,4 procent, maar vooral het bedrijfsresultaat ging erop vooruit. De vernieuwde winkelconcepten van de groep slaan aan.

Franchisenemer Bourrelier eist 100 miljoen van Intergamma

22/05/2018

Een nieuwe aflevering dient zich aan in het aanhoudende conflict tussen doe-het-zelfgroep Intergamma en z’n franchisenemer, de Franse familie Bourrelier. Die eist een aanzienlijke som kortingen en bonussen terug.

Minder doe-het-zelfwinkels ondanks omzetgroei

12/04/2018

Steeds meer Nederlanders gaan thuis zelf aan de slag, maar het aantal doe-het-zelfwinkels waar ze terechtkunnen neemt af. De winkels die blijven, noteren wel al vier jaar op rij een mooie omzetgroei, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Bakker.com start door als e-commerceplatform en fulfilmentpartner

09/04/2018

Bakker.com, het voormalige postorderbedrijf voor tuinartikelen, maakt een doorstart. Een team ondernemers neemt op initiatief van de Globitas het bedrijf over en wil er zowel een consumentenplatform als fulfilmentpartner van maken. 

"Bouwmarkt Hornbach het goedkoopst"

28/03/2018

De Nederlandse Consumentenbond wijst Hornbach opnieuw aan als de meest voordelige bouwmarkt van Nederland. De prijzen van doe-het-zelfartikelen blijken bij de Duitse bouwmarktketen gemiddeld 13% goedkoper dan bij de concurrenten.

Hornbach groeit boven de vier miljard euro omzet

23/03/2018

De Duitse bouwmarktketen Hornbach haalde in zijn vorige boekjaar, dat 28 februari afliep, meer dan vier miljard euro omzet. De totale omzetgroei bedroeg 5,1%: in Nederland was er dubbelcijferige groei, de Duitse thuismarkt stagneert.