Bouwmarkten vinden groei in vuurwerk | RetailDetail

Bouwmarkten vinden groei in vuurwerk

Bouwmarkten vinden groei in vuurwerk

Nederlanders zijn dit jaar minder van plan om vuurwerk te kopen voor Oudejaarsavond. Daarentegen zijn steeds meer kopers is van plan het knal- en siervuurwerk bij een bouwmarkt in de buurt aan te schaffen.

Meer bouwcentra, minder specialisten

Het aantal mensen dat dit jaar vuurwerk gaat kopen, zou met 9 procent dalen naar 22,5 procent. De ruime meerderheid (64%) geeft als reden om niet kopen aan dat ze het geld liever aan wat anders besteden. De mensen die wél vuurwerk kopen, zullen ongeveer evenveel blijven besteden aan vuurwerk als vorig jaar (ongeveer zestig euro). De gemiddelde online bestelling ligt ongeveer vijf euro hoger, blijkt uit het onderzoek naar het gedrag van Nederlanders rond Oud & Nieuw dat is uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy.

 

Waar vorig jaar de tuincentra een stijging in aantal vuurwerkklanten lieten zien, zijn dat dit jaar de bouwmarkten. Vorig jaar kocht 12% vuurwerk via een bouwmarkt, dit jaar zal dat zo’n 15% zijn. De verkopen via een vuurwerkspecialist zullen flink dalen ten opzichte van vorig jaar, maar deze groep verkopers voert nog wel de lijst aan met 39 procent van de klanten. In 2011 was er nog een verdubbeling te zien van vuurwerkverkoop via internet. Dit jaar is die stijging alweer gestagneerd, waarbij ook de gemiddelde besteding ongeveer gelijk blijft aan vorig jaar. Ongeveer 7% van het vuurwerk wordt via internet gekocht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Minder omzet maar meer winst voor Maxeda

23/07/2018

Maxeda, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Praxis en Brico, publiceerde zopas degelijke bedrijfsresultaten. In Nederland gaan de zaken beter dan in België. De groep wil groeien met kleinere stadswinkels.

Intergamma rondt overname grootste franchisenemer af

18/07/2018

De Intergamma-groep boven Gamma en Karwei heeft de overname afgerond van zijn grootste franchisenemer, Van Neerbos Groep. De overname was in februari al getekend, maar moest nog worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten. 

Intergamma stelt Sebastiaan de Jong aan als CCO

06/07/2018

Sebastiaan de Jong vervoegt eind dit jaar de directie van Intergamma. De 44-jarige zal er vanaf oktober als commercieel directeur mee de verantwoordelijkheid dragen over Gamma Nederland, Gamma België en Karwei.

Vernieuwde Gamma en Karwei slaan aan

23/05/2018

Intergamma, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Gamma en Karwei, kijkt terug op een sterk jaar: de omzet steeg in 2017 met 1,4 procent, maar vooral het bedrijfsresultaat ging erop vooruit. De vernieuwde winkelconcepten van de groep slaan aan.

Franchisenemer Bourrelier eist 100 miljoen van Intergamma

22/05/2018

Een nieuwe aflevering dient zich aan in het aanhoudende conflict tussen doe-het-zelfgroep Intergamma en z’n franchisenemer, de Franse familie Bourrelier. Die eist een aanzienlijke som kortingen en bonussen terug.

Minder doe-het-zelfwinkels ondanks omzetgroei

12/04/2018

Steeds meer Nederlanders gaan thuis zelf aan de slag, maar het aantal doe-het-zelfwinkels waar ze terechtkunnen neemt af. De winkels die blijven, noteren wel al vier jaar op rij een mooie omzetgroei, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.