Bouwmarkten vinden groei in vuurwerk | RetailDetail

Bouwmarkten vinden groei in vuurwerk

Bouwmarkten vinden groei in vuurwerk

Nederlanders zijn dit jaar minder van plan om vuurwerk te kopen voor Oudejaarsavond. Daarentegen zijn steeds meer kopers is van plan het knal- en siervuurwerk bij een bouwmarkt in de buurt aan te schaffen.

Meer bouwcentra, minder specialisten

Het aantal mensen dat dit jaar vuurwerk gaat kopen, zou met 9 procent dalen naar 22,5 procent. De ruime meerderheid (64%) geeft als reden om niet kopen aan dat ze het geld liever aan wat anders besteden. De mensen die wél vuurwerk kopen, zullen ongeveer evenveel blijven besteden aan vuurwerk als vorig jaar (ongeveer zestig euro). De gemiddelde online bestelling ligt ongeveer vijf euro hoger, blijkt uit het onderzoek naar het gedrag van Nederlanders rond Oud & Nieuw dat is uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy.

 

Waar vorig jaar de tuincentra een stijging in aantal vuurwerkklanten lieten zien, zijn dat dit jaar de bouwmarkten. Vorig jaar kocht 12% vuurwerk via een bouwmarkt, dit jaar zal dat zo’n 15% zijn. De verkopen via een vuurwerkspecialist zullen flink dalen ten opzichte van vorig jaar, maar deze groep verkopers voert nog wel de lijst aan met 39 procent van de klanten. In 2011 was er nog een verdubbeling te zien van vuurwerkverkoop via internet. Dit jaar is die stijging alweer gestagneerd, waarbij ook de gemiddelde besteding ongeveer gelijk blijft aan vorig jaar. Ongeveer 7% van het vuurwerk wordt via internet gekocht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Minder doe-het-zelfwinkels ondanks omzetgroei

12/04/2018

Steeds meer Nederlanders gaan thuis zelf aan de slag, maar het aantal doe-het-zelfwinkels waar ze terechtkunnen neemt af. De winkels die blijven, noteren wel al vier jaar op rij een mooie omzetgroei, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Bakker.com start door als e-commerceplatform en fulfilmentpartner

09/04/2018

Bakker.com, het voormalige postorderbedrijf voor tuinartikelen, maakt een doorstart. Een team ondernemers neemt op initiatief van de Globitas het bedrijf over en wil er zowel een consumentenplatform als fulfilmentpartner van maken. 

"Bouwmarkt Hornbach het goedkoopst"

28/03/2018

De Nederlandse Consumentenbond wijst Hornbach opnieuw aan als de meest voordelige bouwmarkt van Nederland. De prijzen van doe-het-zelfartikelen blijken bij de Duitse bouwmarktketen gemiddeld 13% goedkoper dan bij de concurrenten.

Hornbach groeit boven de vier miljard euro omzet

23/03/2018

De Duitse bouwmarktketen Hornbach haalde in zijn vorige boekjaar, dat 28 februari afliep, meer dan vier miljard euro omzet. De totale omzetgroei bedroeg 5,1%: in Nederland was er dubbelcijferige groei, de Duitse thuismarkt stagneert.

Intergamma koopt Ierse franchisenemer uit

08/03/2018

De verkoopsovereenkomst tussen Intergamma en de CRH-groep is een feit. Het moederbedrijf van Gamma en Karwei zal voortaan meer dan de helft van zijn bouwmarkten, waarvan twintig in ons land, zelf beheren.

Intergamma splitst in twee groepen

09/02/2018

De overname van de winkels van CRH bij Intergamma heeft ervoor gezorgd dat de doe-het-zelfgroep zich in twee stukken heeft gesplitst. Acht aandeelhouders die niet akkoord zijn met de overname gaan immers voortaan hun eigen weg.