Bouwmarktketens lijken te veel op elkaar | RetailDetail

Bouwmarktketens lijken te veel op elkaar

Bouwmarktketens lijken te veel op elkaar

Consumenten zien amper verschil tussen de grote bouwmarktketens. Op zaken als prijs, kwaliteit, bereikbaarheid en winkelomgeving onderscheiden ketens als Gamma, Praxis, Formido en Hornbach zich nauwelijks van elkaar, zegt USP Marketing Consultancy na een onderzoek onder negenhonderd consumenten.

Wanneer het aankomt op supermarktformules als Albert Heijn, Jumbo, C1000 en Aldi, zien klanten op allerhande aspecten een duidelijk verschil tussen de formules. Zo zijn Aldi en Lidl goedkoop en Albert Heijn duur, terwijl op het gebied van service Albert Heijn en Jumbo een hoog rapportcijfer scoren, tegen een veel mindere waardering voor de discountketens.

 

De positionering van de grote bouwmarktketens daarentegen wordt feitelijk als identiek gezien. Alleen in prijs is er sprake van een duidelijk verschil: Hornbach krijgt op dat aspect een 7,8 als rapportcijfer, Formido scoort met een 6,9 het laagst. Daarmee lijkt het erop dat de pogingen van bouwmarkten om zich te onderscheiden van elkaar bij de consument niet of nauwelijks overkomen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Minder doe-het-zelfwinkels ondanks omzetgroei

12/04/2018

Steeds meer Nederlanders gaan thuis zelf aan de slag, maar het aantal doe-het-zelfwinkels waar ze terechtkunnen neemt af. De winkels die blijven, noteren wel al vier jaar op rij een mooie omzetgroei, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Bakker.com start door als e-commerceplatform en fulfilmentpartner

09/04/2018

Bakker.com, het voormalige postorderbedrijf voor tuinartikelen, maakt een doorstart. Een team ondernemers neemt op initiatief van de Globitas het bedrijf over en wil er zowel een consumentenplatform als fulfilmentpartner van maken. 

"Bouwmarkt Hornbach het goedkoopst"

28/03/2018

De Nederlandse Consumentenbond wijst Hornbach opnieuw aan als de meest voordelige bouwmarkt van Nederland. De prijzen van doe-het-zelfartikelen blijken bij de Duitse bouwmarktketen gemiddeld 13% goedkoper dan bij de concurrenten.

Hornbach groeit boven de vier miljard euro omzet

23/03/2018

De Duitse bouwmarktketen Hornbach haalde in zijn vorige boekjaar, dat 28 februari afliep, meer dan vier miljard euro omzet. De totale omzetgroei bedroeg 5,1%: in Nederland was er dubbelcijferige groei, de Duitse thuismarkt stagneert.

Intergamma koopt Ierse franchisenemer uit

08/03/2018

De verkoopsovereenkomst tussen Intergamma en de CRH-groep is een feit. Het moederbedrijf van Gamma en Karwei zal voortaan meer dan de helft van zijn bouwmarkten, waarvan twintig in ons land, zelf beheren.

Intergamma splitst in twee groepen

09/02/2018

De overname van de winkels van CRH bij Intergamma heeft ervoor gezorgd dat de doe-het-zelfgroep zich in twee stukken heeft gesplitst. Acht aandeelhouders die niet akkoord zijn met de overname gaan immers voortaan hun eigen weg.