Bouwmarktketens lijken te veel op elkaar | RetailDetail

Bouwmarktketens lijken te veel op elkaar

Bouwmarktketens lijken te veel op elkaar

Consumenten zien amper verschil tussen de grote bouwmarktketens. Op zaken als prijs, kwaliteit, bereikbaarheid en winkelomgeving onderscheiden ketens als Gamma, Praxis, Formido en Hornbach zich nauwelijks van elkaar, zegt USP Marketing Consultancy na een onderzoek onder negenhonderd consumenten.

Wanneer het aankomt op supermarktformules als Albert Heijn, Jumbo, C1000 en Aldi, zien klanten op allerhande aspecten een duidelijk verschil tussen de formules. Zo zijn Aldi en Lidl goedkoop en Albert Heijn duur, terwijl op het gebied van service Albert Heijn en Jumbo een hoog rapportcijfer scoren, tegen een veel mindere waardering voor de discountketens.

 

De positionering van de grote bouwmarktketens daarentegen wordt feitelijk als identiek gezien. Alleen in prijs is er sprake van een duidelijk verschil: Hornbach krijgt op dat aspect een 7,8 als rapportcijfer, Formido scoort met een 6,9 het laagst. Daarmee lijkt het erop dat de pogingen van bouwmarkten om zich te onderscheiden van elkaar bij de consument niet of nauwelijks overkomen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Intergamma rondt overname grootste franchisenemer af

18/07/2018

De Intergamma-groep boven Gamma en Karwei heeft de overname afgerond van zijn grootste franchisenemer, Van Neerbos Groep. De overname was in februari al getekend, maar moest nog worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten. 

Intergamma stelt Sebastiaan de Jong aan als CCO

06/07/2018

Sebastiaan de Jong vervoegt eind dit jaar de directie van Intergamma. De 44-jarige zal er vanaf oktober als commercieel directeur mee de verantwoordelijkheid dragen over Gamma Nederland, Gamma België en Karwei.

Vernieuwde Gamma en Karwei slaan aan

23/05/2018

Intergamma, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Gamma en Karwei, kijkt terug op een sterk jaar: de omzet steeg in 2017 met 1,4 procent, maar vooral het bedrijfsresultaat ging erop vooruit. De vernieuwde winkelconcepten van de groep slaan aan.

Franchisenemer Bourrelier eist 100 miljoen van Intergamma

22/05/2018

Een nieuwe aflevering dient zich aan in het aanhoudende conflict tussen doe-het-zelfgroep Intergamma en z’n franchisenemer, de Franse familie Bourrelier. Die eist een aanzienlijke som kortingen en bonussen terug.

Minder doe-het-zelfwinkels ondanks omzetgroei

12/04/2018

Steeds meer Nederlanders gaan thuis zelf aan de slag, maar het aantal doe-het-zelfwinkels waar ze terechtkunnen neemt af. De winkels die blijven, noteren wel al vier jaar op rij een mooie omzetgroei, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Bakker.com start door als e-commerceplatform en fulfilmentpartner

09/04/2018

Bakker.com, het voormalige postorderbedrijf voor tuinartikelen, maakt een doorstart. Een team ondernemers neemt op initiatief van de Globitas het bedrijf over en wil er zowel een consumentenplatform als fulfilmentpartner van maken.