Bouwmarktketens lijken te veel op elkaar

Bouwmarktketens lijken te veel op elkaar

Consumenten zien amper verschil tussen de grote bouwmarktketens. Op zaken als prijs, kwaliteit, bereikbaarheid en winkelomgeving onderscheiden ketens als Gamma, Praxis, Formido en Hornbach zich nauwelijks van elkaar, zegt USP Marketing Consultancy na een onderzoek onder negenhonderd consumenten.

Wanneer het aankomt op supermarktformules als Albert Heijn, Jumbo, C1000 en Aldi, zien klanten op allerhande aspecten een duidelijk verschil tussen de formules. Zo zijn Aldi en Lidl goedkoop en Albert Heijn duur, terwijl op het gebied van service Albert Heijn en Jumbo een hoog rapportcijfer scoren, tegen een veel mindere waardering voor de discountketens.

 

De positionering van de grote bouwmarktketens daarentegen wordt feitelijk als identiek gezien. Alleen in prijs is er sprake van een duidelijk verschil: Hornbach krijgt op dat aspect een 7,8 als rapportcijfer, Formido scoort met een 6,9 het laagst. Daarmee lijkt het erop dat de pogingen van bouwmarkten om zich te onderscheiden van elkaar bij de consument niet of nauwelijks overkomen.

Tags: