Bouwmarktketens lijken te veel op elkaar

Bouwmarktketens lijken te veel op elkaar

Consumenten zien amper verschil tussen de grote bouwmarktketens. Op zaken als prijs, kwaliteit, bereikbaarheid en winkelomgeving onderscheiden ketens als Gamma, Praxis, Formido en Hornbach zich nauwelijks van elkaar, zegt USP Marketing Consultancy na een onderzoek onder negenhonderd consumenten.

Wanneer het aankomt op supermarktformules als Albert Heijn, Jumbo, C1000 en Aldi, zien klanten op allerhande aspecten een duidelijk verschil tussen de formules. Zo zijn Aldi en Lidl goedkoop en Albert Heijn duur, terwijl op het gebied van service Albert Heijn en Jumbo een hoog rapportcijfer scoren, tegen een veel mindere waardering voor de discountketens.

 

De positionering van de grote bouwmarktketens daarentegen wordt feitelijk als identiek gezien. Alleen in prijs is er sprake van een duidelijk verschil: Hornbach krijgt op dat aspect een 7,8 als rapportcijfer, Formido scoort met een 6,9 het laagst. Daarmee lijkt het erop dat de pogingen van bouwmarkten om zich te onderscheiden van elkaar bij de consument niet of nauwelijks overkomen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Vertrek grootste aandeelhouder Intergamma zorgt voor onrust

01/08/2017

De Ierse groep CRH, die net geen 50 procent van de aandelen van doe-het-zelfgroep Intergamma in handen heeft, wil die aandelen van de hand doen, maar de overige aandeelhouders komen niet tot een gepaste oplossing.

Hubo en Multimate werken aan webwinkel

11/07/2017

Doe-het-zelfketens Hubo en Multimate zijn druk bezig met het opzetten van een eigen webwinkel. De nodige voorbereidingen voor de winkels zijn daarvoor al getroffen, heeft moederbedrijf Euretco bevestigd. 

Sterke groei in Nederland voor Hornbach

09/06/2017

Doe-het-zelfketen Hornbach heeft ook in het voorbije boekjaar, dat op 28 februari 2017 werd afgesloten, de omzet en de winst fors weten op te krikken. Vooral in Nederland was er sprake van sterke groei voor de Duitse groep.

 Karwei opent derde bouwmarkt nieuwe stijl

09/05/2017

Karwei heeft in de Daniël Goedkoopstraat in Amsterdam een winkel volgens zijn nieuwe concept geopend, als derde bouwmarkt na vestigingen in Uden en Goirle.

Zamro bewijst dat er ook voor B2B plaats online is

18/04/2017

Zamro is een pionier op het vlak van B2B e-commerce, een branche die nog vaak terughoudend is om aan onlineverkoop te beginnen. Toch kunnen B2C en B2B van elkaar leren, ziet oprichter Eric Croon. Wat, dat hoort u op het RetailDetail Congress.

Bauhaus begint tweede Nederlandse vestiging

05/04/2017

Bauhaus opent op 14 april haar tweede Nederlandse vestiging in Twente. De bouwspeciaalzaak start in Hengelo op bedrijventerrein Westermaat een locatie van 15.000 vierkante meter.

Back to top