Brico gaat 100 banen schrappen | RetailDetail

Brico gaat 100 banen schrappen

Brico gaat 100 banen schrappen

Doe-het-zelfketen Brico gaat honderd banen schrappen in het kader van een herstructurering, maar naakte ontslagen zullen er niet vallen.

Meer inzetten op e-commerce

Brico moet op zoek naar kostenbesparingen, om de prijzenstrijd verder aan te gaan met concurrenten Hubo en Gamma. Daarnaast wil het ook meer inzetten op e-commerce. Om dat te bewerkstelligen wil het zijn personeel goedkoper en flexibeler laten werken. “Op termijn wil Brico in België 100 arbeidsplaatsen schrappen”, zegt Johan Lippens van de bediendevakbond LBC-NVK. “Hoe dat precies zal gebeuren maakt de directie pas over enkele dagen bekend, maar de jobs zouden verdwijnen door natuurlijke afvloeiingen.”

 

Dat nieuws werd via een interne nota bekend gemaakt aan alle medewerkers van Brico en Plan-It. Met het herstructureringsplan 'Back-to-Growth' wil Brico al zijn winkels een nieuwe dynamiek geven. Daarbij zal er geïnvesteerd worden in vier pijlers: de winkels, het assortiment, het personeel en e-commerce. Die laatste pijler moet belangrijker worden, maar dan vooral als ondersteuning van de winkels. Het plan zorgde wel voor wat sociale onrust bij het personeel: zo werd bij Brico Plan-It in Ghlin, bij Bergen, even spontaan het werk neergelegd.

 

Brico heeft ook het probleem dat de lonen hoger liggen dan bij Hubo en Gamma, omdat het personeel werkt in een ander paritair comité. De directie wil nu onder andere praten over de vergoedingen die het personeel krijgt voor zondagwerk. De keten heeft in België ongeveer 140 winkels, waar 2.000 mensen aan de slag zijn. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Intergamma stelt Sebastiaan de Jong aan als CCO

06/07/2018

Sebastiaan de Jong vervoegt eind dit jaar de directie van Intergamma. De 44-jarige zal er vanaf oktober als commercieel directeur mee de verantwoordelijkheid dragen over Gamma Nederland, Gamma België en Karwei.

Vernieuwde Gamma en Karwei slaan aan

23/05/2018

Intergamma, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Gamma en Karwei, kijkt terug op een sterk jaar: de omzet steeg in 2017 met 1,4 procent, maar vooral het bedrijfsresultaat ging erop vooruit. De vernieuwde winkelconcepten van de groep slaan aan.

Franchisenemer Bourrelier eist 100 miljoen van Intergamma

22/05/2018

Een nieuwe aflevering dient zich aan in het aanhoudende conflict tussen doe-het-zelfgroep Intergamma en z’n franchisenemer, de Franse familie Bourrelier. Die eist een aanzienlijke som kortingen en bonussen terug.

Minder doe-het-zelfwinkels ondanks omzetgroei

12/04/2018

Steeds meer Nederlanders gaan thuis zelf aan de slag, maar het aantal doe-het-zelfwinkels waar ze terechtkunnen neemt af. De winkels die blijven, noteren wel al vier jaar op rij een mooie omzetgroei, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Bakker.com start door als e-commerceplatform en fulfilmentpartner

09/04/2018

Bakker.com, het voormalige postorderbedrijf voor tuinartikelen, maakt een doorstart. Een team ondernemers neemt op initiatief van de Globitas het bedrijf over en wil er zowel een consumentenplatform als fulfilmentpartner van maken. 

"Bouwmarkt Hornbach het goedkoopst"

28/03/2018

De Nederlandse Consumentenbond wijst Hornbach opnieuw aan als de meest voordelige bouwmarkt van Nederland. De prijzen van doe-het-zelfartikelen blijken bij de Duitse bouwmarktketen gemiddeld 13% goedkoper dan bij de concurrenten.