Brico stopt spaaractie na fraude met zegels | RetailDetail

Brico stopt spaaractie na fraude met zegels

Brico stopt spaaractie na fraude met zegels
Brico Zemst

Doe-het-zelfketen Brico heeft een spaaractie stopgezet, nadat er massaal fraude werd gepleegd met de zegeltjes. Test-Aankoop vindt dat Brico de zaak beter had moeten aanpakken en zich op de fraudeurs moet richten.

Tienduizenden euro’s

Bij de spaaractie kregen klanten van Brico per aankoopschijf van tien euro een zegel. Vijf zegels konden ze inruilen voor een korting van vijf euro. Tien zegels waren goed voor een waardebon van 15 euro.

 

Die zegels werden echter op grote schaal nagemaakt, volgens Brico. “De vervalste zegeltjes duiken zowat overal in België op in onze winkels. We zien geen andere mogelijkheid dan onze spaaractie vroegtijdig stop te zetten. Want dit kost ons veel geld”, aldus Rudi Schautteet, operationeel directeur van Brico.

 

De fraude heeft alvast voor flink wat schade gezorgd, want de vervalsers zouden al voor enkele tienduizenden euro’s aan waardebonnen vergaard hebben met de valse zegels. Klanten kunnen hun volle kaarten wel nog inruilen, maar het personeel wordt op het hart gedrukt de kaarten bijzonder goed na te kijken.

 

Brico had in de eigen regels aangegeven dat het mogelijk was om de actie vroegtijdig stop te zetten, maar bij Test-Aankoop vinden ze dat het probleem fout wordt aangepakt. “Wij hadden liever gezien dat Brico alles in het werk had gesteld om de fraudeurs eruit te halen, in plaats van meteen al hun klanten af te straffen voor de ontdekte fraude.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Vernieuwde Gamma en Karwei slaan aan

23/05/2018

Intergamma, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Gamma en Karwei, kijkt terug op een sterk jaar: de omzet steeg in 2017 met 1,4 procent, maar vooral het bedrijfsresultaat ging erop vooruit. De vernieuwde winkelconcepten van de groep slaan aan.

Franchisenemer Bourrelier eist 100 miljoen van Intergamma

22/05/2018

Een nieuwe aflevering dient zich aan in het aanhoudende conflict tussen doe-het-zelfgroep Intergamma en z’n franchisenemer, de Franse familie Bourrelier. Die eist een aanzienlijke som kortingen en bonussen terug.

Minder doe-het-zelfwinkels ondanks omzetgroei

12/04/2018

Steeds meer Nederlanders gaan thuis zelf aan de slag, maar het aantal doe-het-zelfwinkels waar ze terechtkunnen neemt af. De winkels die blijven, noteren wel al vier jaar op rij een mooie omzetgroei, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Bakker.com start door als e-commerceplatform en fulfilmentpartner

09/04/2018

Bakker.com, het voormalige postorderbedrijf voor tuinartikelen, maakt een doorstart. Een team ondernemers neemt op initiatief van de Globitas het bedrijf over en wil er zowel een consumentenplatform als fulfilmentpartner van maken. 

"Bouwmarkt Hornbach het goedkoopst"

28/03/2018

De Nederlandse Consumentenbond wijst Hornbach opnieuw aan als de meest voordelige bouwmarkt van Nederland. De prijzen van doe-het-zelfartikelen blijken bij de Duitse bouwmarktketen gemiddeld 13% goedkoper dan bij de concurrenten.

Hornbach groeit boven de vier miljard euro omzet

23/03/2018

De Duitse bouwmarktketen Hornbach haalde in zijn vorige boekjaar, dat 28 februari afliep, meer dan vier miljard euro omzet. De totale omzetgroei bedroeg 5,1%: in Nederland was er dubbelcijferige groei, de Duitse thuismarkt stagneert.