Consument geeft minder uit aan tuin | RetailDetail

Consument geeft minder uit aan tuin

Consument geeft minder uit aan tuin
Nederlandse consumenten hebben vorig jaar minder geld uitgegeven aan tuinbenodigdheden. De slechte zomer en het gedaalde vertrouwen in de economie zorgden ervoor dat de tuinverkopen in 2011 met 0,7 procent daalden naar 4,1 miljard euro.

Dat blijkt uit cijfers die door onderzoeksbureau GfK naar buiten zijn gebracht. Nederland kende in 2011 een prachtig voorjaar, maar dat was niet genoeg om het jaar van tuincentra en doe-het-zelfwinkels te redden. In de zomer was het weer juist erg slecht, waardoor klanten geen zin hadden om in de tuin te werken.

 

Ook de stagnerende huizenverkoop speelt een rol in de daling. Omdat er minder verhuisd wordt, worden er ook minder nieuwe tuinen aangelegd in Nederland. Dat gaat ten koste van de omzet van tuincentra. Consumenten gaven overigens wel meer geld uit aan het opknappen van hun bestaande tuin, onder meer door het neerzetten van een tuinhuisje en door de aankoop van bloembollen en zaden. Ook dit was echter niet voldoende om de afname te compenseren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Minder doe-het-zelfwinkels ondanks omzetgroei

12/04/2018

Steeds meer Nederlanders gaan thuis zelf aan de slag, maar het aantal doe-het-zelfwinkels waar ze terechtkunnen neemt af. De winkels die blijven, noteren wel al vier jaar op rij een mooie omzetgroei, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Bakker.com start door als e-commerceplatform en fulfilmentpartner

09/04/2018

Bakker.com, het voormalige postorderbedrijf voor tuinartikelen, maakt een doorstart. Een team ondernemers neemt op initiatief van de Globitas het bedrijf over en wil er zowel een consumentenplatform als fulfilmentpartner van maken. 

"Bouwmarkt Hornbach het goedkoopst"

28/03/2018

De Nederlandse Consumentenbond wijst Hornbach opnieuw aan als de meest voordelige bouwmarkt van Nederland. De prijzen van doe-het-zelfartikelen blijken bij de Duitse bouwmarktketen gemiddeld 13% goedkoper dan bij de concurrenten.

Hornbach groeit boven de vier miljard euro omzet

23/03/2018

De Duitse bouwmarktketen Hornbach haalde in zijn vorige boekjaar, dat 28 februari afliep, meer dan vier miljard euro omzet. De totale omzetgroei bedroeg 5,1%: in Nederland was er dubbelcijferige groei, de Duitse thuismarkt stagneert.

Intergamma koopt Ierse franchisenemer uit

08/03/2018

De verkoopsovereenkomst tussen Intergamma en de CRH-groep is een feit. Het moederbedrijf van Gamma en Karwei zal voortaan meer dan de helft van zijn bouwmarkten, waarvan twintig in ons land, zelf beheren.

Intergamma splitst in twee groepen

09/02/2018

De overname van de winkels van CRH bij Intergamma heeft ervoor gezorgd dat de doe-het-zelfgroep zich in twee stukken heeft gesplitst. Acht aandeelhouders die niet akkoord zijn met de overname gaan immers voortaan hun eigen weg.