Consument geeft minder uit aan tuin

Consument geeft minder uit aan tuin
Nederlandse consumenten hebben vorig jaar minder geld uitgegeven aan tuinbenodigdheden. De slechte zomer en het gedaalde vertrouwen in de economie zorgden ervoor dat de tuinverkopen in 2011 met 0,7 procent daalden naar 4,1 miljard euro.

Dat blijkt uit cijfers die door onderzoeksbureau GfK naar buiten zijn gebracht. Nederland kende in 2011 een prachtig voorjaar, maar dat was niet genoeg om het jaar van tuincentra en doe-het-zelfwinkels te redden. In de zomer was het weer juist erg slecht, waardoor klanten geen zin hadden om in de tuin te werken.

 

Ook de stagnerende huizenverkoop speelt een rol in de daling. Omdat er minder verhuisd wordt, worden er ook minder nieuwe tuinen aangelegd in Nederland. Dat gaat ten koste van de omzet van tuincentra. Consumenten gaven overigens wel meer geld uit aan het opknappen van hun bestaande tuin, onder meer door het neerzetten van een tuinhuisje en door de aankoop van bloembollen en zaden. Ook dit was echter niet voldoende om de afname te compenseren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Vertrek grootste aandeelhouder Intergamma zorgt voor onrust

01/08/2017

De Ierse groep CRH, die net geen 50 procent van de aandelen van doe-het-zelfgroep Intergamma in handen heeft, wil die aandelen van de hand doen, maar de overige aandeelhouders komen niet tot een gepaste oplossing.

Hubo en Multimate werken aan webwinkel

11/07/2017

Doe-het-zelfketens Hubo en Multimate zijn druk bezig met het opzetten van een eigen webwinkel. De nodige voorbereidingen voor de winkels zijn daarvoor al getroffen, heeft moederbedrijf Euretco bevestigd. 

Sterke groei in Nederland voor Hornbach

09/06/2017

Doe-het-zelfketen Hornbach heeft ook in het voorbije boekjaar, dat op 28 februari 2017 werd afgesloten, de omzet en de winst fors weten op te krikken. Vooral in Nederland was er sprake van sterke groei voor de Duitse groep.

 Karwei opent derde bouwmarkt nieuwe stijl

09/05/2017

Karwei heeft in de Daniël Goedkoopstraat in Amsterdam een winkel volgens zijn nieuwe concept geopend, als derde bouwmarkt na vestigingen in Uden en Goirle.

Zamro bewijst dat er ook voor B2B plaats online is

18/04/2017

Zamro is een pionier op het vlak van B2B e-commerce, een branche die nog vaak terughoudend is om aan onlineverkoop te beginnen. Toch kunnen B2C en B2B van elkaar leren, ziet oprichter Eric Croon. Wat, dat hoort u op het RetailDetail Congress.

Bauhaus begint tweede Nederlandse vestiging

05/04/2017

Bauhaus opent op 14 april haar tweede Nederlandse vestiging in Twente. De bouwspeciaalzaak start in Hengelo op bedrijventerrein Westermaat een locatie van 15.000 vierkante meter.

Back to top