DHZ-reus Kingfisher heeft het knap lastig

DHZ-reus Kingfisher heeft het knap lastig

Kingfisher, Europa’s grootste doe-het-zelfgroep, heeft het voorbije halfjaar meer winst geboekt dan de analisten hadden verwacht. Tot daar het goede nieuws, want het zwakke pond vertekent de omzet en de slechte prestaties van de Franse dochters gooien roet in het eten.

495,5 miljoen euro

Met een halfjaarwinst vóór belastingen van 440 miljoen pond (omgerekend 495 miljoen euro) doet Kingfisher, de groep boven de Britse ketens B&Q en Screwfix en de Franse ketens Castorama en Brico Dépôt, 0,9% beter dan vorig jaar en klopt in één adem ook de verwachtingen (de analisten gingen uit van 426 miljoen pond).

 

Tot daar echter het goede nieuws, want de nettowinst nam een duik met 8,1% tot 295 miljoen pond (343 miljoen euro) en de omzetverhoging van 4,5% tot ruim 6 miljard pond (of zo’n zeven miljard euro) is eigenlijk volledig toe te schrijven aan het zwakke pond (dat de omzet uit het buitenland kunstmatig ‘opblaast’). Exclusief wisselkoerseffecten is de verkoop namelijk met 1,3% gezakt.

 

Enkel ‘professioneel’ segment in de plus

In het Verenigd Koninkrijk ziet Kingfisher zijn omzet met 1,1% stijgen. Dat is wel enkel te danken aan Screwfix, de Britse keten die zich richt tot vaklui. Die verkocht 11,7% meer, al volstond dat niet om de daling bij grootpublieksketen B&Q (-2,3%) goed te maken.

 

De Franse dochters presteerden zo mogelijk nog slechter: zij zagen hun omzet liefst 4,6% dalen, veel meer dan de totale doe-het-zelfmarkt (die er volgens de Franse Nationale Bank met 0,2% op achteruitging).

 

Voor het tweede semester blijft de Franse CEO van Kingfisher, Véronique Laury, heel voorzichtig. Enerzijds herbevestigt ze haar geloof in het vijfjarenplan dat Kingfisher vorig jaar lanceerde en dat voorziet in een totale investering van 800 miljoen pond (onder meer online), anderzijds blijft het afwachten wat de gevolgen van de Brexit zullen zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk

13/12/2017

Dat CEO Alexandre Bompard voor een grote uitdaging staat bij Carrefour, werd zopas nog eens bevestigd door de nieuwste cijfers van Kantar Worldpanel. Zijn keten was vorige maand immers de grootste verliezer qua marktaandeel in Frankrijk.

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

Hema maakt eindelijk weer winst

07/12/2017

Hema weet weer wat winst is: nadat het de voorbije kwartalen het nettoverlies al had kunnen drukken, is de Nederlandse keten er in het derde kwartaal in geslaagd om voor het eerst sinds lang een nettowinst op te tekenen.

Hudson’s Bay lijdt fors verlies in derde kwartaal

07/12/2017

In het derde kwartaal van 2017 heeft het Canadese Hudson’s Bay opnieuw fors verlies geleden. Het moederbedrijf van onder meer Saks OFF 5th zag daarnaast ook de omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder.

Back to top