DHZ-reus Kingfisher heeft het knap lastig

DHZ-reus Kingfisher heeft het knap lastig

Kingfisher, Europa’s grootste doe-het-zelfgroep, heeft het voorbije halfjaar meer winst geboekt dan de analisten hadden verwacht. Tot daar het goede nieuws, want het zwakke pond vertekent de omzet en de slechte prestaties van de Franse dochters gooien roet in het eten.

495,5 miljoen euro

Met een halfjaarwinst vóór belastingen van 440 miljoen pond (omgerekend 495 miljoen euro) doet Kingfisher, de groep boven de Britse ketens B&Q en Screwfix en de Franse ketens Castorama en Brico Dépôt, 0,9% beter dan vorig jaar en klopt in één adem ook de verwachtingen (de analisten gingen uit van 426 miljoen pond).

 

Tot daar echter het goede nieuws, want de nettowinst nam een duik met 8,1% tot 295 miljoen pond (343 miljoen euro) en de omzetverhoging van 4,5% tot ruim 6 miljard pond (of zo’n zeven miljard euro) is eigenlijk volledig toe te schrijven aan het zwakke pond (dat de omzet uit het buitenland kunstmatig ‘opblaast’). Exclusief wisselkoerseffecten is de verkoop namelijk met 1,3% gezakt.

 

Enkel ‘professioneel’ segment in de plus

In het Verenigd Koninkrijk ziet Kingfisher zijn omzet met 1,1% stijgen. Dat is wel enkel te danken aan Screwfix, de Britse keten die zich richt tot vaklui. Die verkocht 11,7% meer, al volstond dat niet om de daling bij grootpublieksketen B&Q (-2,3%) goed te maken.

 

De Franse dochters presteerden zo mogelijk nog slechter: zij zagen hun omzet liefst 4,6% dalen, veel meer dan de totale doe-het-zelfmarkt (die er volgens de Franse Nationale Bank met 0,2% op achteruitging).

 

Voor het tweede semester blijft de Franse CEO van Kingfisher, Véronique Laury, heel voorzichtig. Enerzijds herbevestigt ze haar geloof in het vijfjarenplan dat Kingfisher vorig jaar lanceerde en dat voorziet in een totale investering van 800 miljoen pond (onder meer online), anderzijds blijft het afwachten wat de gevolgen van de Brexit zullen zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Back to top