Formido mikt op grotere marges | RetailDetail

Formido mikt op grotere marges

Formido mikt op grotere marges

Doe-het-zelfketen Formido focust zich minder op het genereren van pure omzet, maar is wel bezig met het vergroten van de marges. Daarom zullen er ook minder forse promoties gevoerd worden in de winkels.

Omzet, marge en kosten

Algemeen directeur Jan van den Ham zegt in Karwei Management dat het niet over grote veranderingen gaat. "Kortingen van 25 naar 20 procent, nog steeds acties, maar wat minder vaak. Maatregelen die de consument nauwelijks merkt, maar voor de ondernemer onderaan de streep goed merkbaar zijn."


Volgens Van den Ham kan je binnen een bedrijf het geld verdelen over drie knoppen: omzet, marge en kosten. Om een bedrijf beter te laten functioneren, kan je aan die drie knoppen draaien, met het besef dat een draai aan één knop ook effect zal hebben op de andere knoppen. "Je hebt ervaring en routine nodig om in te schatten wat het effect is van het draaien aan de knoppen. Dat spel moet je optimaal spelen", stelt hij.


Volgens Van den Ham is Formido de voorbije jaren alles samen tussen 15 en 20 procent omzet kwijt gespeeld. "Gelukkig zijn we door de crisis heen een goed winstgevend bedrijf gebleven, maar we zagen wel dat een aantal van onze winkels het steeds lastiger kregen. Dan ontstaat er een absolute noodzaak om te verbeteren. En als het niet van externe factoren uit de markt komt, zul je het zelf moeten doen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Vernieuwde Gamma en Karwei slaan aan

23/05/2018

Intergamma, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Gamma en Karwei, kijkt terug op een sterk jaar: de omzet steeg in 2017 met 1,4 procent, maar vooral het bedrijfsresultaat ging erop vooruit. De vernieuwde winkelconcepten van de groep slaan aan.

Franchisenemer Bourrelier eist 100 miljoen van Intergamma

22/05/2018

Een nieuwe aflevering dient zich aan in het aanhoudende conflict tussen doe-het-zelfgroep Intergamma en z’n franchisenemer, de Franse familie Bourrelier. Die eist een aanzienlijke som kortingen en bonussen terug.

Minder doe-het-zelfwinkels ondanks omzetgroei

12/04/2018

Steeds meer Nederlanders gaan thuis zelf aan de slag, maar het aantal doe-het-zelfwinkels waar ze terechtkunnen neemt af. De winkels die blijven, noteren wel al vier jaar op rij een mooie omzetgroei, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Bakker.com start door als e-commerceplatform en fulfilmentpartner

09/04/2018

Bakker.com, het voormalige postorderbedrijf voor tuinartikelen, maakt een doorstart. Een team ondernemers neemt op initiatief van de Globitas het bedrijf over en wil er zowel een consumentenplatform als fulfilmentpartner van maken. 

"Bouwmarkt Hornbach het goedkoopst"

28/03/2018

De Nederlandse Consumentenbond wijst Hornbach opnieuw aan als de meest voordelige bouwmarkt van Nederland. De prijzen van doe-het-zelfartikelen blijken bij de Duitse bouwmarktketen gemiddeld 13% goedkoper dan bij de concurrenten.

Hornbach groeit boven de vier miljard euro omzet

23/03/2018

De Duitse bouwmarktketen Hornbach haalde in zijn vorige boekjaar, dat 28 februari afliep, meer dan vier miljard euro omzet. De totale omzetgroei bedroeg 5,1%: in Nederland was er dubbelcijferige groei, de Duitse thuismarkt stagneert.