Fransen remmen groei Kingfisher af | RetailDetail

Fransen remmen groei Kingfisher af

Fransen remmen groei Kingfisher af

De Britse doe-het-zelfgroep Kingfisher heeft een teleurstellend derde kwartaal achter de rug. Op vergelijkbare basis lag de omzet maar 1,8% hoger dan in dezelfde periode van 2015: vooral in Frankrijk loopt het moeilijk.

Goedkoop pond blaast omzet op

In het derde trimester, dat eind oktober afsloot, waren de ketens van Kingfisher goed voor een globale omzet van 2,955 miljard pond of omgerekend 3,5 miljard euro. Dat was 11,5% meer dan in dezelfde periode van 2015, maar exclusief wisselkoersschommelingen en veranderingen in het aantal verkooppuntenbleef de vooruitgang beperkt tot 1,8%.

 

In het Verenigd Koninkrijk draaien de zaken vooral bij Screwfix goed: deze keten zag haar omzet in het derde kwartaal met 23,1% stijgen tot 343 miljoen pond (400 miljoen euro). Een deel van die vooruitgang is het gevolg van de uitbreiding van het verkoopnetwerk, maar op basis van een gelijk aantal winkels bedroeg de vooruitgang niettemin nog altijd 12,7%. Bij B&Q was de groei gematigder: daar bedroeg de toename van de verkopen 3,5%, waardoor de omzetmeter er op 900 miljoen pond (iets meer dan een miljard euro) strandde.

 

Castorama lijdt onder crisis

Het zwakke broertje blijft evenwel Frankrijk: daar keek Castorama bij constante wisselkoersen aan tegen een daling van de omzet in een vergelijkbaar aantal winkels met 3,8% tot 619 miljoen pond, terwijl Brico Dépôt zijn verkopen 3,3% zag zakken tot 529 miljoen pond. Het bedrijf verwijst hiervoor naar de zwakke economie, want de daling zet zich al vijf jaar door. Bovendien werd ze nog versterkt door een gebrek aan commerciële acties in de winkels en de opkomst van de online aankopen.

 

In Polen zette Kingfisher dan weer een stijging van zijn omzet neer. Het verkoopcijfer dikte er bij gelijke wisselkoersen en in een gelijk aantal winkels 6,7% aan tot 338 miljoen pond (net geen 400 miljoen euro). Kingfisher overkoepelt in het Verenigd Koninkrijk en Ierland de ketens Screwfix en B&Q. In Frankrijk ressorteren Castorama en Brico Dépôt onder de vleugels van het bedrijf. Verder is het ook actief in Polen, Rusland en Spanje.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

AB InBev haalt meer winst uit minder bier

09/05/2018

AB InBev zag zijn bierverkoop tijdens het eerste kwartaal dalen met 0,2%, maar daaraan koppelt de Belgisch-Braziliaanse biergigant wel een omzetgroei die 1,1% hoger ligt dan verwacht. Ook de brutowinst oversteeg de verwachtingen.

Ahold Delhaize groeit vooral online

09/05/2018

Fusiegroep Ahold Delhaize blikt terug op een degelijk eerste kwartaal dankzij een ommekeer in België, goede prestaties in de Verenigde Staten en een sterke groei online. Ongunstige wisselkoersen bederven het feestje een beetje.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.