Fransen remmen groei Kingfisher af | RetailDetail

Fransen remmen groei Kingfisher af

Fransen remmen groei Kingfisher af

De Britse doe-het-zelfgroep Kingfisher heeft een teleurstellend derde kwartaal achter de rug. Op vergelijkbare basis lag de omzet maar 1,8% hoger dan in dezelfde periode van 2015: vooral in Frankrijk loopt het moeilijk.

Goedkoop pond blaast omzet op

In het derde trimester, dat eind oktober afsloot, waren de ketens van Kingfisher goed voor een globale omzet van 2,955 miljard pond of omgerekend 3,5 miljard euro. Dat was 11,5% meer dan in dezelfde periode van 2015, maar exclusief wisselkoersschommelingen en veranderingen in het aantal verkooppuntenbleef de vooruitgang beperkt tot 1,8%.

 

In het Verenigd Koninkrijk draaien de zaken vooral bij Screwfix goed: deze keten zag haar omzet in het derde kwartaal met 23,1% stijgen tot 343 miljoen pond (400 miljoen euro). Een deel van die vooruitgang is het gevolg van de uitbreiding van het verkoopnetwerk, maar op basis van een gelijk aantal winkels bedroeg de vooruitgang niettemin nog altijd 12,7%. Bij B&Q was de groei gematigder: daar bedroeg de toename van de verkopen 3,5%, waardoor de omzetmeter er op 900 miljoen pond (iets meer dan een miljard euro) strandde.

 

Castorama lijdt onder crisis

Het zwakke broertje blijft evenwel Frankrijk: daar keek Castorama bij constante wisselkoersen aan tegen een daling van de omzet in een vergelijkbaar aantal winkels met 3,8% tot 619 miljoen pond, terwijl Brico Dépôt zijn verkopen 3,3% zag zakken tot 529 miljoen pond. Het bedrijf verwijst hiervoor naar de zwakke economie, want de daling zet zich al vijf jaar door. Bovendien werd ze nog versterkt door een gebrek aan commerciële acties in de winkels en de opkomst van de online aankopen.

 

In Polen zette Kingfisher dan weer een stijging van zijn omzet neer. Het verkoopcijfer dikte er bij gelijke wisselkoersen en in een gelijk aantal winkels 6,7% aan tot 338 miljoen pond (net geen 400 miljoen euro). Kingfisher overkoepelt in het Verenigd Koninkrijk en Ierland de ketens Screwfix en B&Q. In Frankrijk ressorteren Castorama en Brico Dépôt onder de vleugels van het bedrijf. Verder is het ook actief in Polen, Rusland en Spanje.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Minder omzet maar meer winst voor Maxeda

23/07/2018

Maxeda, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Praxis en Brico, publiceerde zopas degelijke bedrijfsresultaten. In Nederland gaan de zaken beter dan in België. De groep wil groeien met kleinere stadswinkels.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Intergamma rondt overname grootste franchisenemer af

18/07/2018

De Intergamma-groep boven Gamma en Karwei heeft de overname afgerond van zijn grootste franchisenemer, Van Neerbos Groep. De overname was in februari al getekend, maar moest nog worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten. 

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).